|
FRANS
VAN DE RIJDT
EU – Máltai Szeretetszolgálat
(A magyar tolmács által elmondott
előadás-szöveget közöljük)
Frans van de
Rijdt úr, aki együtt dolgozik a Máltai Szeretetszolgálattal, tulajdonképpen a
bécsi Irgalmasrend alkalmazottja, ő az európai összes irgalmasrendi kórház
gazdasági-műszaki tanácsadója, és több mint egy évet dolgozott Magyarországon,
mert többek között az itteni irgalmasrendi kórházat is átvilágította. Most
megkezdi német nyelvű előadását, amelyet én fogok tolmácsolni, de a hozzá
vetített képek magyarul vannak.
Úgy
gondolja, hogy alapvetően a következőképpen működik gazdaságilag az
egészségügyi intézmény: csak a pénzzel lehet kormányozni, irányítani, csak azt
lehet figyelembe venni. Első lépésben arról szeretne beszélni, hogy honnan jön
a pénz, a második részben arról, hogy hogyan szükséges elosztani a pénzt, a
harmadikban az irgalmasrendi szervezetről szeretne szólni.
Európában
három alapvető modell figyelhető meg, ahonnan a pénzforrás jön. Az első az
állami egészségügyi szolgáltatás modellje: az adóból befolyó pénzeket osztja el
az állam. Skandináviában, Angliában, Írországban a kórházak ezekből a pénzekből
működnek. A második modell a társadalombiztosítás modellje, ahol a munkáltatók,
a munkavállalók járulékából jön a pénz, és elsősorban azt osztják föl. Több
nyugat-európai államban és az EU-hoz most csatlakozott országokban általában ez
található. A kórházak, függetlenül attól, hogy államiak, önkormányzatiak vagy
magán-jellegűek, ebből a pénzből kapnak. A harmadik a magánbiztosítás modellje,
amely Európán kívül, leginkább az Egyesült Államokban működik. Vannak olyan
vegyes modellek is, ahol a társadalombiztosítás mellett az állam bizonyos
beruházásokat finanszíroz, és van végül a magánszektor által finanszírozott,
önfenntartó modell.
A
költségek az EU-ban és mindenütt általában növekednek, ezért arra kell
törekedni, hogy a forrás minél nagyobb legyen. A teljesítmény nagyobb, a
költség is egyre több. Ahogy nő az átlagos életkor, az idősebb embereknek
sokszor már negyedévenként kell egy-egy vizsgálatra menniük, és korösszetételében
az egész társadalom általában idősebb lesz.
Egy
bizonyos harmadik fél általi fizetésnél figyelembe kell venni, hogy esetleg
külső szolgáltató fedezi a költségét. Ha a páciens nagyobb szolgáltatást
igényel, az orvos biztosítja azt, és a költségviselőnek ezt is fedeznie kell. A
fő probléma: nem igazán akarja senki vállalni a felelősséget azért, hogy a
költségek emelkednek. Kevés országban van mindenre fedezet, tehát bizonyos
ellátási láncok hiányoznak. Ez Magyarországra nem vonatkozik, mert itt elég jól
szervezett. Nagyon sok országban külön van keret az egészségügyre és külön az
ápolásra, és előfordul, hogy a járóbeteg-ellátásra is külön van a
finanszírozás. Például Ausztriában a háziorvos olyan kevés pénzt kap a
betegellátásra, hogy amilyen csak gyorsan lehet, a beteget továbbküldi
klinikára vagy kórházba. A gyógyszereket általában a betegbiztosítás fizeti, a
kórházakat pedig főképpen a befolyt adókból tartják fenn. A forrásteremtés
vizsgálatánál legtöbb országban külön foglalkoznak az akut ellátással, az
ápolással, illetve a rehabilitációval.
A
forrásteremtés követelményeit illetően az a véleménye, hogy a finanszírozási
módtól függetlenül mindenki számára biztosítani kell az alapellátást. Az
ellátás során differenciáltan kell a pácienseket kezelni aszerint, hogy ki
milyen mértékben járul hozzá a jövőben az ápoláshoz, az egészségügy
finanszírozásához. Ez a tendencia egész Európára érvényes. A különféle
kiegészítő ellátások legyenek teljesen szabadon választottak, és ezeket
magánbiztosítóknak kell finanszírozniuk. Az ellátás napi költségeinek
elszámolását egyre inkább a teljesítmény-finanszírozásra kell alapozni, hiszen
ha például valaki egy autót javíttat, nem a naponta felmerülő költségeket
fedezi, hanem a hibát javíttatja, és azt fizeti. Vannak olyan megoldások, hogy
a végzett munkának csak egy részét fizeti a biztosító, és olyanok, ahol a
teljes költség fizetése történik. Előfordul, hogy nem egységes a fizetés
ugyanazért a teljesítményért. Például Szlovákiában a háziorvosi ellátásban is
már három lépcsős finanszírozás van, és az egyes lépcsőknél az elszámolás attól
függ, hogy kicsi, közepes vagy nagy kezelést vagy ellátást biztosít az orvos;
esetenként 40 %-os térítési differencia is előfordul. Ausztriában,
Németországban pontrendszerben, pontszámok alapján fizetik az ellátást. Minden
országnak ki kellene alakítania az optimális teljesítményfinanszírozást, és azt
lehet majd egyre magasabb színvonalra emelni. Ennek az optimális fázisnak
eléréséhez természetesen nagyon fontos a bruttó nemzeti jövedelem adta
lehetőségek figyelembevétele.
A
forráselosztás elsődleges követelménye, hogy lehetőleg egy kézben legyen. Három
területre kell gondolni: a háziorvosi, a kórházi ellátási és a rehabilitációs
ápolási költségekre. A háziorvos szerepét hangsúlyozza, hogy mielőtt a beteg
bekerülne szakorvoshoz vagy klinikára, a háziorvosi ellátás lényeges.
Németországban, Ausztriában kihagyhatja a háziorvost a beteg, és közvetlenül
mehet szakorvoshoz vagy kórházhoz. Mint már elhangzott előzőleg, az
egészségügyi ellátásban az egyik oldalon a piacnak, a másik oldalon a
szolidaritásnak jut szerep. A kórházaknak, a szolgáltatóknak pontosan tudniuk
kell minden szolgáltatásnál, hogy ezért milyen térítést kapnak. Minél nagyobb a
költségfelelősség, annál jobb a piaci helyzet.
Ami
a felekezeti kórházakat illeti, azok természetesen nem nyereségorientáltak. A
400 éves Igalmasrend kórházai csakis a beteg segítését tartják feladatuknak. A
világszerte több mint 400 kórházat működtető Irgalmasrend célja betegek,
idősek, szegények, fogyatékosok, perifériára szorultak segítése. Alapértékeinek
középpontjában az ember, az egészség áll, mert az embernek egyik legfontosabb
értéke az egészség. Természetesen fontos, hogy gazdaságilag megfelelően fenn
tudja magát tartani a rend ellátó szervezete. Európában 147 különböző
egészségügyi intézményt működtet az Irgalmasrend. Ezek mindenütt tagjai az
országos egészségügyi ellátási rendszernek, és természetesen mindenütt ugyanúgy
és abban a rendszerben kapják a támogatást, mint más nyilvános kórházak. Ez azt
jelenti, hogy ezekben az országokban nem csupán a gyógyászati ellátást, hanem a
beruházásokat is támogatja az állam.
Az
előadáshoz vetített ábrákon többek között statisztika látható arról, hogy
milyen volt a bruttó nemzeti jövedelemből az egészségügy részesedése egyes
országokban 2000-, 2001-, 2002-ben. Az átlag Európában kb. 8 %, az EU-ba
újonnan belépett országokban, például Lengyelországban, Szlovákiában,
Csehországban pedig 5-6 %. Magyarország is az ábrán látható. Az egyik ábra
bemutatja azt is, hogy a GDP egy főre eső vásárlói paritásának
figyelembevételével melyik állam mennyit költ egészségügyre. Itt egy kicsit
rosszabb a helyzet, mert az újonnan belépett tagok – köztük Magyarország is –
az „alacsonyabb régióban” helyezkednek el. Egy további grafikon szerint az 1000
lakosra jutó kórházi ágyak számát illetően Európában Németország van az élen,
és ebben a rangsorban Magyarország is egészen jó helyen áll.
Az előadó végül megköszöni a
jelenlévők figyelmét, és a tanácskozáshoz minden jót kíván.
|
|
|
APATINI
KORNÉLNÉ
helyettes
államtitkár
Miniszterelnöki
Hivatal
Megtiszteltetés
számomra, hogy egy olyan körben, amelyben az egészségügy fontos meghatározó
személyiségei jelen vannak, arról osszak meg önökkel néhány gondolatot, hogy
mit is szeretne a kormányzat, milyen irányban fogalmazza meg a legfontosabb
célokat az egészségügy továbbfejlesztése tekintetében.
Ha
a legfontosabb célokat tekintjük, akkor nyilván senki nem vitatja, hogy
igazságosabb egészségügyet szeretnénk. Nagyon szeretnénk, hogy az
egyenlőtlenségek csökkenjenek, elsősorban a betegek részéről, a hozzáférés
oldaláról, és a betegek és az egészségügy valamennyi szereplője egyaránt
nagyobb biztonságot érezzen – rövid távon, hosszú távon egyaránt – a napi
munkájában és a magánéletében is. Mondhatják, hogy mindez, amit elmondtam, szép
rózsaszínű álom, és ettől a valóság nagyon messze van. De ahhoz, hogy ehhez az
álomhoz eljuthassunk, sok-sok mindenre van szükség. Szükség van arra, hogy már
rövidtávon sor kerüljön konkrét fejlesztésekre az ellátó rendszerben, az
eszközállományban, a hiányzó eszközök beszerzésére, a leromlott épületek,
rendelőintézetek felújítására sor kerülhessen. Ezeket már ebben a kormányzati
ciklusban el lehet indítani, egy részük már ebben a ciklusban be is fejeződhet,
más részük természetesen hosszabb távú. Az egészségügy három fő követelmény,
cél szerinti átalakítása azonban nyilvánvalóan hosszabb távú fejlesztést
igényel, átível nemcsak egy, de valószínűleg több kormányzati cikluson, és
legalább egy 10 éves időhorizontot ölel fel. De egyszer el kell indítani ezeket
a fejlesztéseket, mert különben a 10 év is mindig távolabbra tolódik ki. A
hosszabb távú célt úgy lehetne legjobban megfogalmazni, hogy akkor tud a
kormányzat sokat tenni ezeknek a céloknak a megvalósítása érdekében, ha egy
alapos, az egészségügy szereplőinek széles körét bevonó, véleményüket
meghallgató vitában, a megoldásokat kikristályosodni hagyó vitákat lefolytatva
elkezdi az előkészítést egy olyan egészségügyi rendszer kialakítása érdekében,
amely érvényesíti egyrészt a szolidaritás elvét, de egyidejűleg tudomásul veszi
– hiszen tudomásul kell vennie – a piaci viszonyok jelenlétét is. Varga úr is
utalt arra bevezetőjében, hogy az egészségügyben jelen vannak – nem mindenütt
természetesen – a magán-, illetve vállalkozási formában művelt ellátási formák
is. Ezek terjedése egyébként hozott komoly szakmai és ellátási változásokat is.
Fontos, hogy az egészségügyben is jelen legyen a verseny, jelen legyen a
magánszektor, de mint a gazdaság más területén is, itt is nagyon kell ügyelni,
hogy a magánszektor ne legyen kizárólagos, és különösen arra, hogy ne
kerülhessen monopolhelyzetbe, ne legyen monopolisztikus gazdája egy-egy szakmai
területnek, mert ezzel a verseny torzul. Természetesen követelmény, hogy legyen
egy nagyon határozott és erőteljes teljesítményorientáció. De ezt úgyszintén
nem szabad túlhajtani, hiszen a túlhajtott teljesítményorientáció is csak
vadhajtásokat szül. A tisztán teljesítményalapra helyezett finanszírozás sem
jó, ezért olyan optimális kombinációt kell találni, ahol a
teljesítményorientáció a hatékonyság és a jobb ellátás irányában vezérel.
Ahhoz,
hogy az egészségügy hosszú távú átalakításának feltételeit megteremtsük,
természetesen nagyon fontos a fejlesztési és szervezési döntések decentralizálása.
Azt hiszem, hogy senki nem vitatja: jó cél, pozitív cél az, hogy igazságosabb
legyen a betegellátás. Ehhez nagyon fontos lépés, ha a regionális
fejlesztéspolitika intézmény-rendszere kialakul. Fontos ez azért, mert ha
közelebb visszük az embereket a döntésekhez, általános tapasztalat szerint jobb
döntések tudnak születni, van esély arra, hogy a területi egyenlőtlenségek
mérséklését, csökkentését célzó fejlesztéspolitikát tudunk megvalósítani, és
van esély arra, hogy hatékonyabb és igazságosabb biztosítási szerkezetet is
alakítsunk ki. Ahhoz, hogy a kormányprogram céljai megvalósulhassanak, nagyon
fontos feltétel az, hogy a biztosító szerkezetet átalakítsuk, a
társadalombiztosítás és a kiegészítő biztosítások igazságos és jó kombinációját
létrehozzuk. Természetesen az intézményrendszer decentralizálásától azt a
hatást is várjuk, hogy a térség- és réteg-specifikus problémák jobban
kezelhetők legyenek. Mindig jobb, mindig könnyebb jó megoldásokat találni
ezekre, ha nem egy központból, Budapestről, íróasztal mellől találják ki,
hiszen a helyben élők vannak tisztában leginkább a helyi problémákkal.
Az
ellátás hatékonyságának és minőségének javítása szempontjából kulcskérdés, hogy
milyen az ellátásszervezés rendszere. Sok vihart kavartak az ellátásszervezéssel
kapcsolatban az elmúlt fél – egy évben napvilágra került koncepciók, azok
pozitívumai, illetve negatívumai. Sok mindenki megfogalmazta ezzel kapcsolatos
kritikáját, félelmeit, de természetesen mások az ezzel kapcsolatos
optimizmusukat is. Egy dolog biztos: olyan szervezet kialakítására van szükség,
amely érdekelt abban, hogy tovább legyünk egészségesek, és ha történetesen
betegek vagyunk, akkor gyorsabban gyógyuljunk. Erre egy dolog bizonyára szinte
mindannyiunk fejében azonnal megfogalmazódik: természetesen, de ehhez honnan
jön a finanszírozás. Ahhoz, hogy az egészségügyben a mai, sok szempontból
kritikusnak tekinthető állapotok javuljanak, nyilvánvalóan többletforrásra van
szükség. Valószínűleg abban is egyetértenek velem, hogy a többletpénzt mindig
feltételhez kötötten érdemes és célszerű beengedni, hiszen ha feltétel nélkül
kerül be többletpénz, természetesen jobb helyzetet hozhat abból a szempontból,
hogy akut módon valamilyen problémát megold, de hosszabb távon a hatékonyság
javításához nem segít hozzá. Honnan lehet többletpénz? Lehet többletpénz a
hatékonyság javításából, hiszen jó néhány konszolidációs program is igazolja,
hogy ha jó célokra és szakmai ellenőrzés mellett kerülnek többletforrások
felhasználásra, akkor egyidejűleg a hatékonyság is javul. Természetesen szükség
van arra, hogy az állam mellett a magántőke is beszálljon a maga forrásaival.
De itt nagyon-nagyon szeretném aláhúzni, hogy csak akkor és olyan formában,
hogy ha garanciát nyújtó, kiszámítható fejlesztéspolitikához kapcsolódik.
Itt
szeretnék röviden a mai aktualitásokra is rátérni, hiszen a finanszírozásnak
egy csatornája éppen a nagyon közeli napokban, hetekben nyílt meg az
egészségügyi fejlesztések számára. Ezek a Magyar Fejlesztési Bank által
kidolgozott hitelkonstrukciók. Egy részük beruházási célokhoz kapcsolódik,
olyan beruházásokhoz, amelyek új eszköz vagy használt eszköz vásárlása vagy
megújítása célját szolgálják. Erre 15 milliárd forintos hitelkerettel
rendelkezik a Magyar Fejlesztési Bank, és a kereskedelmi bankokon keresztül,
illetve közvetlenül is ezek a hitelek elérhetők, merem mondani, hogy
nagyon-nagyon kedvező kondíciókkal. Ennek a kedvező kondíciónak egyik indoka
az, hogy ehhez a hitelkonstrukcióhoz egy állami árfolyam-garancia kapcsolódik,
és ennek révén 6 % kamat mellett vehető fel a hitel 15 éves futamidőre, mint
említettem, olyan beruházásokhoz, amelyekből eszközt, új eszközt vásárolnak, de
ebbe még beletartoznak azok az ingatlan-felújítások is, amelyek közvetlenül a
járóbeteg-ellátásban működtetett rendelőintézetek, ingatlanok felújítását
jelentik. Minden hitelkonstrukciónál egyik kulcskérdés, amit fel szoktak tenni,
hogy milyen saját erő mellett vehető fel ez a hitel. Szeretném elmondani, hogy
sokkal kedvezőbb ez a feltétel is, mint a bankszektorban egyébként normál módon
felvehető hiteleknél, mert mindössze a beruházás értéke 15 %-ának megfelelő
saját erővel kell rendelkezni, tehát a 85 %-os beruházási költség 15 éves
futamidejű hitelből finanszírozható. Egyidejűleg elindított a Magyar
Fejlesztési Bank egy másik hitelkonstrukciót is. Ez pedig a
járóbeteg-szakellátás területén az orvosok és más egészségügyi dolgozók
tulajdonszerzésének elősegítését célozza, ha ők a már lassanként elfelejtett
munkavállalói résztulajdonosi program – vagy klasszikus nevén: MRP – keretében
kívánnak tulajdont szerezni olyan, a járóbeteg-szakellátás területén működő
intézményben, amely alapellátást nyújt, ehhez megfelelő jogosítványokkal,
engedéllyel rendelkezik, és vállalja, hogy a jövőben is az alapellátást
nyújtja. Ez a hitellehetőség összesen 25 milliárd forint kerettel rendelkezik.
Ugyanúgy, ahogy az előző hitelkonstrukciónál, a hitel összege 5-től egészen 250
millió forintig terjedhet, ez utóbbi konstrukcióban is a felvehető hitel felső
határa 250 millió forint, de lehet egészen kis összegű is. Itt is kulcskérdés,
hogy mennyi saját erővel kell rendelkezni hozzá. A hírek még jobbak, mint az
előző konstrukció esetében, mert ha 5 millió forintnál kisebb az egy főre jutó
megvásárolandó tulajdon értéke, akkor mindössze 2 % saját erőt kell felmutatni
a hitelhez, 5 millió forint felett pedig ez az összeg 100.000 Ft plusz a
vételár 15 %-a. A kamat ugyanúgy, mint a beruházási hitel esetében, mindössze 6
%, és 15 év a maximális futamidő, amelyre a hitel felvehető.
A
hosszabb távra szóló elképzelések mellett természetesen nagyon fontos, hogy a
kormányzat folytatni kívánja, és ez nagyon eltökélt szándék, azokat az
egészségügyi korszerűsítés terén megkezdett lépéseket, amelyekhez
hozzáfűzhetjük, hogy elégedetlenek vagyunk, mert nem elég gyorsan haladtak.
Tehát a költségvetés lehetőségei által megengedett ütemben folytatásra kerül a
sürgősségi betegellátás korszerűsítése. Nagyon fontos, hogy kiszámítható és
bárki által igénybe vehető sürgősségi ellátást tudjunk biztosítani. Ebbe
beletartozik a mentőautók cseréje, beletartozik a sürgősségi rendszer fix
telephelyen koordinált vezérléssel történő elérésének lehetősége, de
beletartozik az is, hogy a lakosság megfelelő információval bírjon erről is,
meg hát általában az egészségügy dolgairól. Ez utóbbiban nagyon jó és jól
működő sikeres kezdeményezés volt például az ez év tavaszán elindított
Doktor-info rendszer az Egészségügyi Minisztériumban.
Az
egészségügy olyan sajátos terület, amelyen sok szakma tevékenykedik, és
mindegyik szakma olyan, amely, összehasonlítva a gazdaság más területeivel,
igen erősen szervezett, igen erős érdekmotivációk hatják át, és igen erős
lobbi-hatással is bír. Gondoljunk arra, hogy itt találkoznak össze nemcsak az
orvosok és az egészségügyben dolgozók, hanem a gyógyszergyártók, a
gyógyszerforgalmazók, a gyógyszerészek is. Ezért az egészségügy fejlesztése
tekintetében nagyon fontos, hogy a gyógyszerpiac hosszú távon stabil
szabályrendben működhessen. Biztosan mindenki emlékszik az ez év tavaszán
felkorbácsolt indulatokra, amely a gyógyszerárakat, a gyógyszergyártókat, a
gyógyszerkereskedőket egyaránt érintette a lakosság részéről, és arra, hogy
kinek, milyen motivációja volt ezzel kapcsolatban. Egy dolog biztos: a
kormányzat stabil szabályozás kialakítására törekszik, olyan szabályozásra,
amely a gyógyszergyártókkal kötött megállapodás mintájára hosszabb távra
biztosítja, hogy a technológiai értékelésen alapuló támogatási rendszer
működjön, amelyben a korszerű gyógyszerek alkalmazása biztosított, amelyben más
oldalról biztosított, hogy a közkiadások növekedése is kiszámítható,
előrebecsülhető legyen. És a magánkiadások növekedése is legyen
előrebecsülhető, hiszen nagyon sokszor beszélünk arról, hogy a tb kiadásai
mennyire futottak el, de kevesebbet arról, hogy a magánember, ha abba a
szerencsétlen helyzetbe kerül, hogy tartós gyógyszerszedésre kényszerül, ennek
magánkiadásai hogyan alakulnak. Készül az a jogszabályi megoldás, amely a
kiszámíthatóságot szeretné nyújtani a piac, a gyártók, a szállítók, a
gyógyszerészek és ezen keresztül a gyógyszer-vásárlók, a lakosság számára.
Természetesen kellenek mindenkor garanciák arra, hogy az egészségügy helyzete
egyfelől stabil törvényi és jogi szabályozási környezeten alapuljon, hiszen
évente – félévente változó jogszabályok mellett nem lehet előre tervezni sem
állami tulajdon mellett működő intézményekben, sem magánérdekeltségű,
magántulajdonú intézményekben. Ezért a jogszabályi környezet stabilitása nagyon
fontos, és természetesen mindezt hosszú távú megállapodásoknak is alá kell támasztaniuk.
Az
is nagyon fontos, hogy az életpálya-program minél hamarabb kidolgozásra,
elindításra kerüljön a szakma dolgozói részére.
Ennyit
szerettem volna elmondani a kormányprogram fő célkitűzéseivel kapcsolatban.
Zárógondolatként egy saját véleményemet, érzésemet szeretném önökkel
megosztani. Ahhoz, hogy az egészségügy talpra álljon, természetesen szükség van
jó jogszabályokra, jó működési környezetre, természetesen szükség van
finanszírozási forrásokra mind az állam részéről, mind a magánszektor részéről,
de ahhoz, hogy mindenki elégedett lehessen, egy hosszú távra is perspektívát
nyújtó egészségügyi fejlesztéssel kapcsolatban közös tudásra van szükség. Úgy
érzem, hogy ebben a teremben az egészségügy minden olyan reprezentánsa jelen
van, aki napi munkájában megtapasztalva tudja, hogy mit kellene jobban
csinálni. Azt hiszem, az tudná előrevinni az egészségügy ügyét, ha ezt a tudást
összetennénk, és ha megpróbálnánk szakmai vitákban kialakítani a legjobb
megoldásokat, elkerülni azokat a buktatókat, amelyek ezeket a szakmai vitákat
az elmúlt hónapokban, években politikai vitákká generálták. Jó megoldást
politikai vitákban az egészségügy területén szilárd meggyőződésem szerint nem
lehet találni, csak akkor lehet találni, ha a szakmai megoldásokat vitatjuk meg.
Természetesen nagyon nehéz olyan fejlesztési koncepciót letenni az asztalra,
amely egyaránt jó az orvosoknak, az ápolóknak, a betegeknek, a
gyógyszerészeknek, a gyógyszergyártóknak, a kereskedőknek. De keresni kell azt
a közös nevezőt, amelynek alapján az érdekeket leginkább harmonizálva lehet a
fejlesztési koncepciót kialakítani. Ehhez szeretné a kormányzat az önök
segítségét kérni. Köszönöm a megtisztelő figyelmüket, és mindenkinek további jó
konferenciát kívánok.
|
|
Versenyképesség?
DR.
RÉNYI JUDIT
szaktanácsadó
Siemens
Rt.
Amikor
előadásomra a felkérést megkaptam, rengeteg kérdőjel merült fel bennem, és
ezeket a kérdőjeleket most a vetített ábrákon egy kicsit meg is jelenítem. Hol
vannak versenyek? Az első versenyfutás mindjárt ott kezdődik, amikor a
költségvetésből meg kell próbálni kiszakítani azt a részt, ami az egészségügy
fejlesztését, fejlődését szolgálja a következő évben. Számos más ágazattal kell
versenyeznünk, amikor a költségvetésből a fejlesztésre megpróbálunk forrásokat
nyerni. Mik azok az alapkövetelmények, amelyekkel igazában érvelni lehet?
Az
egyik a transzparencia, az átláthatóság. Meg kell mondani, hogy mi az, amit
szeretnénk. A másikat csak akkor tudjuk megtenni, ha hosszú távú fejlesztési
programjaink vannak, terveink vannak, ami mentén akarunk haladni. Azt is be
kell mutatnunk, hogy haladunk a világgal, és nyilván ezen érvek mögött
strukturális optimalizálás is rejlik. Tudjuk előre, hogy amikor egy
egészségügyi intézmény vagy az egészségügyi ágazat megpróbál lobbizni a saját
érdekében, ezt nem fogja tudni saját erőből vagy állami erőből megvalósítani. A
befektetések biztonságát kell valamilyen módon megteremteni. Magyarország
versenyez az Európai Unión belül, versenyez az USA-val, versenyez Ázsiával és
mindenkivel a világban. Ezt a nagy versenyképet kell magunk előtt látni, amikor
megpróbálunk abban gondolkodni, hogy a vállalkozó szemszögéből az egészségügy
mennyire versenyképes. Rengeteg kérdőjel van itt: egészségpolitika, a reformok elmaradása,
intézményrendszer, gond azzal, hogy nincs pénz, gond azzal, hogy nincs hosszú
távú elképzelés, hiszen ahhoz is pénz szükséges, a finanszírozási rendszer
transzparens és kiszámítható-e.
Mindezek
figyelembevételével vizsgálhatjuk, hogy jön-e a magántőke az egészségügybe,
hiszen a versenyképesség egyik mérőszáma éppen az, hogy a magántőke
megjelenik-e és be akarják-e fektetni a magyar egészségügybe. Ma egy
egészségügyi intézmény rengeteg vállalkozással áll kapcsolatban, olyan
vállalkozásokkal, amelyekkel a megkötött szerződések alapján fizetett díjban
igenis van profitrész is. Hiszen például energiaellátás területén a földgáz, a
villany, az elektromos áram díjában a szolgáltató cég profitrésze szintén
megjelenik. Egészen addig, amíg erről vagy a pékségről, vagy a
postaszolgálatról beszélünk, mindenkinek nyilvánvaló, hogy egy-egy cég csak
akkor tud fennmaradni, ha tevékenységével valamiféle hasznot is realizál. Ha
viszont orvos-szakmai területekről van szó, mindjárt erős kétségek támadnak és
főleg aggodalmak támadnak. Pedig sok intézményben például csak úgy tudják a
hiányszakmák ellátását megoldani, hogy a tulajdonos hozzájárulásával vállalkozó
orvossal kötnek szerződést. A vállalkozó orvosnak a szerződéses díj
ellenértékéből el kell tartania önmagát, újjá kell termelnie saját munkaerejét,
bizonyos fajta haszonnak kell abban is lennie.
Nem
mindegy az, hogy azok a vállalkozások, amelyekkel a funkcionális privatizáció
során kapcsolatba kerül az egészségügy, milyen beruházási kényszerrel
találkoznak. Ha az energiaellátást nézzük, nyilvánvalóan abban a díjban, amit
fizet az egészségügyi intézmény az Elektromos Műveknek, benne van az a
beruházási hányad is, amiből az Elektromos Művek a hálózatát fenntartja.
Ugyanez elmondható az összes többi területről. Mi van akkor, amikor például
radiológiát, labort vagy művese-kezelő állomást funkcionálisan privatizálnak?
Miért privatizálják? Bizonyára azért, mert nem tudja a tulajdonos megteremteni
a beruházási forrásokat. Mi a feladat akkor, hogyan tud magántőkét találni?
Valahol ott kellene keresni a megoldást, hogy az egészségügyi intézmények a
finanszírozás során, finanszírozás címén ne valamiféle költségtérítést
kapjanak, hanem mintha egy számlát állítanának ki, a teljes ráfordítást
megkaphatnák a betegbiztosítótól.
Van-e
transzparencia az egészségügyben? Többé-kevésbé van, de teljes egészében sajnos
nincs. Milyen a befektetések biztonsága? Ma kalkulálható rizikóval nem lehet
befektetni az egészségügybe, hiszen a forrásoldal, a finanszírozás egyik napról
a másik napra változhat, pozitív irányban ritkán. Amikor befektetőket várunk
egy versenyképes egészségügybe, ők azt mondják, hogy csak akkor jönnek, ha a
tőkepiaci elvárásoknak megfelelő tőkemegtérülés, a transzparencia és a többi
biztosított. Kérdés, hogy biztosított-e? Úgy érzem, hogy ma még nem igazán.
Ennek ellenére vannak befektetések a magyar egészségügyben, hiszen a
vállalkozók megpróbálják ezeket a nehézségeket átlépni. De ne csodálkozzunk,
hogy ha a helyzet változatlan marad, egy-egy magánvállalkozásnak be kell
zárnia, mert a tulajdonosok nem mindenhol türelmesek. Ha a részvényeseknek nem
tudnak elszámolni a befektetett pénzzel, akkor esetleg fel kell hagyniuk az
adott egészségügyi intézményben működő vállalkozásukkal. Nagyon szeretnénk, ha idáig senki nem jutna
el.
|
|
A gazdaság és az egészségügyi intézményrendszer |
|
|
|
|
A
gazdaság és az egészségügyi intézményrendszer
NEMES
JÁNOS
vezérigazgató
Euromedic
Rt.
Azért
éreztem késztetést, hogy ilyen témakörben megpróbáljak egy kis eszmefuttatást
végezni, mert úgy gondolom, hogy az elmúlt 15 évben a magyar gazdaság tényleg
ráállt a piacgazdaság pályájára. Vállalatok, szervezetek, cégek alakultak át,
változtatták meg a tevékenységüket, mentek tönkre, új dologba kezdtek, és
elindult egy olyan egészséges, a piacgazdaságot erősítő, a cégeket erősítő
folyamat, amely az egyik büszkesége lehet a magyar gazdaságnak. Ugyanakkor,
mint sokan leírták már, a magyar egészségügyi intézményrendszer sajnos ezt nem
tudta követni, ezer sebből vérzik ma is ugyanúgy, mint az elmúlt másfél
évtizedes időszakban. Mi is alapvetően ennek az oka? A bevezető előadások során
Rudas János említette a globalizáció kapcsán a stratégia és a hosszú távú
gazdaságpolitikák, egészségpolitikák kialakításának szükségességét. Úgy
gondolom, nagy kudarc, hogy 15 év óta Magyarországon nem sikerült egy reformot
végigvinni, amely tényleg egy meghatározott mezsgyén vinné végig a magyar
egészségügyi ellátás rendszerét. Az olyan hosszú távú gazdaságpolitikai
döntések nem születtek meg, amelyeknek számtalan elágazása van a különböző
részterületekre, és megszületésük hiánya miatt viszont ezeket sem lehet
megcsinálni. Ez az alapvető probléma meggyőződésem szerint az egészségügy
ágazat vonatkozásában is. Válságágazat – úgy gondolom – minden országban, így
Magyarországon is, lehet több. Ezeket valamilyen formában kezelni kellene. Az
utóbbi időben kikiáltották válságágazatnak a mezőgazdaságot is, az
egészségügyet is. Ez egyiknél sem igaz. Igazából nem a teljes ágazat van
válságban. Az egészségügy ugyan nagyon sok gonddal és problémával küszködik, de
nem lehet azt mondani, hogy az egész egészségügyi ágazat. Tessék csak megnézni:
az alapellátás, ha rögös úton is, de végigment már azokon a problémákon,
amelyekkel indult és meggyőződésem, hogy most már viszonylag jól működik. Jó
osztályzatot lehet adni a megelőzésnek, a táppénz-rendszernek. Ezek olyan
működő rendszerek, amelyekre nem nagyon lehet azt mondani, hogy válságosak. A
közvetlen fekvőbeteg-ellátás az, ami egyszerűen nem tud valamilyen módon a
helyére kerülni, pedig ennek a súlya igencsak jelentős.
Hogyan
épül be vajon az egészségügyi intézményrendszer a gazdaság vérkeringésébe?
Nagyon nagy foglalkoztató – az egészségügyi dolgozók száma 200 ezer körül van –
és nagyon nagy fogyasztó. Gondoljanak bele: csak a gyógyító-megelőző ellátás
éves kasszája eredeti előirányzatként kb. 660 milliárd forint. Az ágazat nagyon
jó adófizető és nagyon pontos adófizető akár az általános forgalmi adó, akár a
jövedelemadó és egyéb adók tekintetében, végső felhasználóként pedig
„adóelnyelő”, hogy csak az áfáról tegyek említést. Mint fogyasztó, a
nemzetgazdaság különböző ágazataihoz besorolt termelő és szolgáltató szféra
részbeni eltartója. Azok az üzleti, szolgáltatási kapcsolatrendszerek, amelyek
körülveszik az egészségügyi intézményrendszert – az energiaszolgáltatók,
közmű-cégek, élelmiszeripar, gyógyszeripar, textilipar, gépipar (itt az orvosi
gép-műszerre gondolok), kereskedelem –óriási kiszolgáló területet alkotnak,
amely sokban függ az egészségügyi intézményrendszer működési feltételeitől,
azok egyensúlyától, fejlődésétől, fejlesztésétől. Ha jól működik ez a rendszer,
akkor nagyon pozitív hatással van az egyéb ágazatokra is, és együttesen ez már
több százezer magyar embert mint foglalkoztatottat érint megélhetés
szempontjából. Magán alaptevékenységén keresztül a munkaerő újratermelésével
nagyban hozzájárul a gazdaság működési feltételeinek javításához. Ez az
intézményrendszer sokkal komolyabb tényező annál, mint ahogy kezeli ma a
politika. Ez az intézményrendszer megkövetelne egy nagyon-nagyon komoly
felelősségrendszert, szervezettséget, kiszámíthatóságot, stabilitást, szakmai
felkészültséget, ellenőrizhetőséget. Ezzel szemben az intézményrendszer ma
olyan, amilyen, tisztelet a kivételnek. Az előzőekben általam fölállított
kritérium-rendszer töredékének a szakmai felkészültsége révén eleget tud ugyan
tenni, de az összes többiben, bármennyire jól próbálja is végezni munkáját,
mint rendszer sajnos nem tud eleget tenni. Mostani állapotában, ha megengednék
és ráengednék, hogy a piac írott és íratlan szabályai szerint próbáljon működni
és fennmaradni, és vegyen részt a gazdaság vérkeringésében, úgy gondolom,
rövidesen csődöt jelentene, és tömeges felszámolási eljárások indulnának meg
ellene. Ezzel szemben mi történik? Felszámolási eljárást a törvények – hangsúlyozom,
nagyon helyesen – nem engednek meg, mivel ez valamiképpen mégis egy állami
akarat végrehajtó intézményrendszere, tehát nem lehet piaci szituációknak
teljesen, 100 %-ban kitenni. Ha ez nem megy, akkor mit tesz az állam vagy a
tulajdonos? Önkormányzati biztost, kincstári biztost rendel ki. Ez egy nagyon
jól jövedelmező tevékenység is lehet, részeredményeket, rövid távú eredményeket
is hoz vagy hozhat. Nem hiszem azonban, hogy pusztán egy külső ember
jelenlétével ezt a folyamatot meg lehetne állítani, és stabilizálni lehetne
hosszú távra. Még nem beszéltem a konszolidációs biztosokról, csak hallomásból
tudom, hogy körülbelül annyit fizetnek ki részükre, amennyi konszolidációs
pénzt kapott néhány kórház. Bocsánatot kérek mindenkitől, ha ez nem így van.
Mindenesetre ezzel magát a folyamatot és a rendszert javítani nem lehet.
Megpróbáltam
vizsgálni, hogy a válsághelyzetben hogyan viselkedik egy egészségügyi
intézmény, és mondjuk, hogyan viselkedik egy olyan cég, amely teljesen piaci
körülmények között végzi a munkáját. Hogyan viselkedik a kórház? Egy nagy
magyarországi egészségügyi intézmény válságprogramja jelent meg egy újságban,
én onnan vettem, tehát nem magam találtam ki, hogy milyen elsőbbséget biztosít
a különböző tevékenységeknek a válsághelyzetben ez az intézmény. Első helyen
kifizeti a béreket, majd az adókat, a közterheket, az élelmiszereket és az
életmentő gyógyszereket. Tessék csak ezt az öt tételt egy kórházi
költségvetésen belül összeadni. Ebből az ötből az élelmezés és a életmentő
gyógyszer az, amelynek köze van közvetlenül a betegellátáshoz. Praktikusan
ebből még nagy bevétele az intézménynek nem lesz. Mint már mondottam, nagyon jó
adófizető, továbbá arra is koncentrál, hogy a béreket kifizesse. Pedig
válsághelyzetben lehet, hogy valami más megoldás kellene. Egy más ágazatban
piaci körülmények között működő cég mit csinál? Először a termeléshez szükséges
feltételrendszert próbálja favorizálni. Néha előfordul, hogy elmaradnak az
állami kötelezettségek teljesítésével. Emlékezetes: jó néhány évvel ezelőtt
például az úgynevezett nagy stratégiai ágazathoz tartozó cégeknek vagy a
kiemelt élelmiszeriparnak még a tb-járulékot is elengedték, sok milliárd
forintot vagy egyéb más kedvezményeket biztosítottak.
Van
ennek az egészségügyi szektornak egy privát része is, amely néhány területen
bizony igen meghatározó. Az európai cégcsoportnak most már közel 40
diagnosztikai központja van Magyarországon és Kelet-Európában. Meggyőződésem,
hogy bármelyik ilyen válsághelyzetbe kerülne és tönkremenne, hát nagyon nem
siratná igazából senki, legfeljebb a szerződéseket megszüntetnék velük a
finanszírozók. Ilyen szempontból talán nincs is már esélyegyenlőség ebben a
kérdésben, mert ez magán- szektor, ez játssza el a piacgazdaság szabályai
szerint a halálát vagy a fejlődését és érvényesülését, de az állami szektort
hagyjuk úgy, ahogy van, majd csak történik valami, és nézzük ennek vergődését
és további leépülését. Meggyőződésem, hogy amikor a döntéshozók és a
politikusok, kormánytagok is azt mondják: sajnos ennyi a pénzünk, ennél többet
nem tudunk most az egészségügyre biztosítani (mint az látható a 2005-ös
költségvetési előirányzatok ismeretében is, bár bizakodjunk, hátha azok még
változni fognak), szíves figyelmükbe ajánlható Kornai János professzor
megállapítása, amely szerint nem fontos az államnak mindig pénzügyi segítséget
adni a rendszernek, hanem a speciális eszközrendszerével álljon mögé. A
speciális eszközrendszerhez tartozik a támogatáspolitika, adópolitika,
hitelpolitika stb., tehát sok olyan eszköz van, amellyel a politika elő tudná
segíteni közvetlen pénz-befecskendezés nélkül is a kórházak likviditási
helyzetét, fennmaradását, akár még a fejlődését is.
|
|
A központosított közbeszerzés EU-csatlakozással várható változásai |
|
|
|
A központosított közbeszerzés EU-csatlakozással várható változásai
Kétszeri László
főosztályvezető
Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatósága
A
Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatóságot 1997-ben
alapította a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter a
Miniszterelnöki Hivatal és háttérintézményeinek fejezeti fedezettel
biztosított, valamint a központi költségvetési intézmények egyes
kiemelt termékköreinek a költségvetésben a kormány által felügyelt
intézményi fedezetekkel biztosított központosított közbeszerzésére.
Hasonló funkcióval – a kiemelt termékek más, jól elhatárolt
területeinek központosított közbeszerzési feladatainak ellátására még
másik két központi beszerző szervezetet hozott létre a kormány: a BM
OKF-t és az OEP közbeszerzési szervezetét.
A kiemelt termékkörökben
meghatározott termékcsaládok további bontását valamint az azokkal
meghatározott termékekkel szembeni részletesebb elvárásokat (a
mindenkori közbeszerzési eljárás specifikációját) a
kormányhatározatokkal kiadott állami normatívák határozzák meg.
A
közbeszerzési törvény 1999. évi módosításával a korábban három
intézmény által végzett központi közbeszerzések bonyolítására a kormány
az MKGI-t, mint egyedüli központi beszerző szervezetet jelölte ki a
központi közbeszerzések hatálya alá tartozó mintegy 1000 költségvetési
intézmény alaptevékenységének végzéséhez szükséges általános irodai
eszközök, felszerelések, személygépkocsik és az azok üzemeltetéséhez
szükséges üzemanyag valamint az OEP által finanszírozott gyógyító
tevékenységhez szükséges gyógyászati segédeszközök beszerzésére.
Ezeket
a feladatokat jelenleg a Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági
Igazgatóság szervezetébe tagoltan a Közbeszerzési Igazgatóság mintegy
35 fős szervezete végzi. Az Igazgatóság további három szervezeti
egysége – főosztályok – közül a Gépészeti Egészségügyi és
Irodatechnikai beszerzések bonyolításával megbízott főosztály
hatáskörébe tartozik az egészségügyi eszközök központosított
közbeszerzési eljárásainak bonyolítása, az eljárásokat lezáró
keretszerződések megkötése valamint a szerződések időtartama alatt azok
managelése (a teljesítések figyelemmel kisérése, a közbeszerzési díjak
begyűjtése valamint az intézmények folyamatos tájékoztatása).
A
központosított közbeszerzések mintegy 5 éves időtartama alatt a fenti
névvel jelölt ellátási rendszer sokat változott. A rendszeren belül
változott az egyes szereplők gazdasági súlya és szerepe valamint az
ellátási rendszerben betöltött funkcióik.
Előadásomban az ellátási
rendszereknek és piaci folyamatoknak a központosított közbeszerzési
eljárásokat lezáró keretszerződések rendszerében történő leképzésének
folyamatait kívánom megjeleníteni.
|
|
|