Minőségtanúsítás Európában |
|
|
|
Minőségtanúsítás Európában
Dr. Belicza Éva
szaktanácsadó
Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központ
A
minőségfejlesztés, minőségbiztosítás iránti igény növekedése az
egészségügyben általános jelenség. A szakemberek vitája arról folyik,
melyik az a minőségügyi rendszer, amely az egészségügyi intézmények
számára leginkább alkalmas, azaz hatékony eszközökkel képes fejleszteni
és biztosítani az ellátottak és ellátók biztonságát, az ellátás
hatékonyságát és eredményességét, illetve valamennyi érdekelt fél
elégedettségét.
A minőségügyi rendszer a szervezet működését és nem
a szakmai tevékenységet szabályozza. Külső felülvizsgálat során történő
megfelelés esetén kerül sor a tanúsítási igazolás kiadására, amely
meghatározott ideig érvényes. A tanúsítás így a vonatkozó szabványok
megfelelő alkalmazását ismeri el, nem a szakmai munka színvonalát.
Ennek az a logikája, hogy munkafolyamatok szabályozásán keresztül
valószínűsíthető a kedvező minőségű eredmény.
Az európai országok
különböző módszereket alkalmaznak saját egészségügyi intézményeikben a
minőség fejlesztésére. Jól ismert, de ritkábban alkalmazott minőségügyi
rendszer az ISO szabványcsalád, amelyet alapvetően termék előállító
szervezetek számára fejlesztettek ki, majd később kezdte a
szolgáltatási szféra is alkalmazni. Nemrégen elkészült az egészségügyi
változata is, de ennek alkalmazására vonatkozóan még nincsenek
tapasztalatok.
Általános gyakorlat, hogy az országok egészségügyi
intézményeik számára saját standard-alapú szabályozást dolgoznak ki, és
várják el azok alkalmazását. Ezek a standardok kiterjednek a szervezet
menedzseri gyakorlatára és betegellátó tevékenységére is. A standardok
elvárják, hogy az intézmények meghatározott területekre vonatkozóan
határozzák meg saját koncepciójukat és a kapcsolódó eljárásokat, ezzel
az intézményi működés átláthatóbbá és kiszámíthatóbbá válik.
Az
egyik legújabb és gyorsan terjedő minőségfejlesztési gyakorlat a
minőségdíjak alapjául szolgáló, önértékelésen alapuló European
Foundation for Quality Management (EFQM) modell, amely azonban logikája
és az európai gyakorlat szerint sem tekinthető tanúsítható rendszernek.
|
A MOK szerepe az egészségügyi minőségfejlesztésben, tanúsításban |
|
|
|
A MOK szerepe az egészségügyi minőségfejlesztésben, tanúsításban
Dr. Fehér Miklós
elnök
NAT Egészségügyi Szakmai Akkreditáló Bizottság
“Az embernek nem lehet az a célja, hogy mindig jó lapjai legyenek, hanem az, hogy a rossz lapokat is jól tudja megjátszani.”
(Robert L. Stevenson híres angol költő a múlt században)
Valahogy
így kell nekünk is, az orvosoknak is szemlélni a minőségbiztosítás,
minőségfejlesztés témakörét. Minőségbiztosításra tudniillik az
egészségügy jelenlegi rossz anyagi helyzetében is, sőt ebben a
helyzetben még inkább szükség van.
Az orvosok viszonyát a
minőségbiztosításhoz pozitív és negatív tényezők befolyásolják. Az
orvosok szeretik és igénylik a jó minőséget, és az ezt biztosító
minőségfejlesztést, hiszen mindannyian szeretünk jól, szépen dolgozni;
tudjuk azt, hogy a minőségbiztosítás mellett munkák eredményesebb
lehet, tevékenységünk biztonságosabb. A jó minőségű munka után
betegeink elégedettebbek lesznek, ez megvédhet bennünket későbbi
pereskedésektől, és végül pedig a jó minőség fegyver lehet a többlet
finanszírozásért is.
Negatívan befolyásolhatja az orvosok
véleményét a minőségbiztosításról, hogy az ennek révén bevezetett
irányelvek, protokollok korlátozzák a gyógyítás szabadságát, pénzügyi,
gazdasági prioritásokat helyezhetnek előtérbe az egészségügyi prioritás
helyett, növelik a management túlsúlyát és veszélyt jelenthetnek a
külső ellenőrzés fokozása révén.
A kamarai tagok pozitív
viszonyulását erősíti az 1994. évi XXVIII. törvény a Magyar Orvosi
Kamaráról, mely a kamara köztestületi funkciói között megemlíti a
szakmai szabályok megalkotását, a továbbképzést és részvételt a
minőségi ellenőrzésben. Akkor, amikor a MOK a szakmai munka minőségét
védi, akkor tulajdonképpen eleget tesz cégszerű funkcióknak, melyek
között a tagok érdekvédelme mellett a közösségvédelme, és a kontárok
elleni harc is szerepel.
Az 1997. CRIV tv. az egészségügyről
kötelezővé tette az egészségügyi intézmények számára a belső minőségi
rendszer kialakítását és megemlíti a külső minőségbiztosító rendszer
kialakítását is.
A Magyar Orvosi Kamara felismerve a
minőségbiztosítás, s ezen belül a külső minőségtanúsítás fontosságát és
időszerűségét a Magyar Kórház Szövetséggel közösen az Egészségügyi
Minisztériumhoz fordult egy minőségtanúsító rendszer kialakítása
érdekében. A Minisztérium, különösképpen az egészségügyi miniszter Úr
támogatásával fordultunk a Nemzetközi Akkreditációs Testülethez (NAT),
hogy a testületen belül alakuljon Egészségügyi Szakmai Akkreditációs
Bizottság (EüSzAB). Ez év április 19-én megalakult a NAT-on belül az
EüSzAB, melynek tagjait az Egészségügyi Minisztérium, a MOK, az OEP, a
Magyar Kórház Szövetség, az ÁNTSZ, a Magyar Ápolási Egyesület, az
Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete, a Magyar Gyógytornászok
Egyesülete és az Orvosi Kollégiumok Egyeztető Tanácsa javasolta. Az
EüSzAB elkezdte tevékenységét, melynek fő alkotó elemei a tanúsító
szervezetekkel kapcsolatos követelmények kidolgozása, a tanúsító
szervezeteket minősítő szakemberekkel szembeni követelmények
kialakítása, a minősítők oktatása, vizsgáztatása.
Az EüSzAB az előkészítő munka végeztével ez év október 31-re készen áll a tanúsító szervezetek minősítésére.
|
A Széchenyi-terv egészségügyi vonatkozásai |
|
|
|
A Széchenyi-terv egészségügyi vonatkozásai
Dr. Somody Imre
Az Európai Unióhoz történő csatlakozásra
való felkészülés nem csak a gazdaság, a közigazgatás, a jogi
szabályozás, stb. területén tesz szükségessé jelentős változtatásokat
és fejlődést, hanem a humán szférában, a civil társadalmi csoportok
világában is alapvetően új gondolkodást fog generálni. A következő
években egyre nagyobb szerepet kell kapjanak azok a kistérségi civil
kezdeményezések, ötletek, javaslatok, aktivitások, amelyek mintegy a
társadalmi fejlődés motorjaként indukálják a kultúra és az egészségügyi
rendszer átalakulását.
Az államnak ebben a folyamatban az a
feladata, hogy a vállalkozói és civil műhelyek kreativitását, alkotó
kedvének kiteljesedését segítse elő és támogassa.
A Széchenyi-terv
ezen állami szerep gyakorlati megvalósulása. A pályázati rendszer eleve
úgy került kialakításra, hogy a támogatások nyertesei nem lehetnek az
állami "adományok" passzív elfogadói. Sikeres pályázatokat olyan
csoportok tudnak benyújtani, akik az adott területen már korábban
bizonyítottak és valós gazdasági, társadalmi hasznot hozó programot
tudnak összeállítani, sőt jelentős önerőt is garantálnak a
megvalósításhoz.
Köztudott, hogy az emberek életminősége, egészségi
állapota alapvetően nem csak a szoros értelemben vett egészségügyi
ellátó rendszer működésétől függ. Az egyén létérzetét alapvetően
meghatározzák a gazdasági helyzet, a környezet, az életmód és a
kultúráltság szintjén alapuló saját igények. A Széchenyi-program ebben
az értelemben valamennyi projekt támogatásával hozzájárul a lakosság
életminőségének javításához.
A kistérségi civil kezdeményezés
példája az ún. Veresegyházi Életmód Program, amelynek keretében az itt
élők aktív részvételével a gazdaság, a kultúra, a kommunikáció és az
egészségügy, azaz az életmód, az életminőség fejlesztését tűztük ki
célul. Ennek a komplex programnak az egészségügyi ága a Misszió Modell
keretében a többi területet megelőzve elsőként valósult meg.
A
Misszió Egészségügyi Központ az irányított betegellátás egyik
szervezőjeként 152 ezer főre kiterjedően egészségfejlesztési,
prevenciós tevékenységet és a teljes körű egészségügyi ellátás
vonatkozásában betegút követést, elemzést végez. Ebben a munkában az
egészségügyi szakembereken kívül az önkormányzatok, az egyházak és a
helyi civil szervezetek is részt vesznek.
|
Globalizáció, Európai Közösség és a Magyar Orvosi Kamara -szeptember 4. |
|
|
|
Globalizáció, Európai Közösség és a Magyar Orvosi Kamara
Prof. Dr. Kupcsulik Péter
elnök
Magyar Orvosi Kamara
Az
egészségügyi kiadások emelkedése világszerte gazdasági illetve
kormányzati ellenlépéseket váltott ki, annak ellenére, hogy
félreérthetetlen a társadalmi igény az egyre magasabb szintű
egészségügyi ellátásra. Egyrészt az ellátás szervezésébe nyúltak bele,
létrejött az egészségügyi management, ennek folyománya a „managed
care”. Másrészt csökkenteni kívánták az orvos önállóságát. A folyamatok
az orvosi kamarák heves ellenállását váltották ki. Az Orvosi Kamarák
Európai Fóruma illetve Világszövetsége elfogadja a szakmai ajánlások
létjogosultságát és támogatja a szakmai minőségellenőrzést. Ragaszkodik
ugyanakkor az orvosi döntés autonómiájához, és visszautasítja az
egészségügyi ellátás színvonalát csökkentő gazdasági korlátozásokat.
Európában és a világ fejlett országaiban az elmúlt 10 évben észlelhető
fenti törekvések általános társadalmi megbecsülés és anyagi jólét
mellett dolgozó orvosokat érintettek. Gazdasági függetlenségük és
hagyományos szervezettségük lefékezte a nemkívánatos folyamatokat.
Magyarországon a rendszerváltás óta a magánvállalkozás, a gazdaság, a
pénzügyi és jogi szféra élvezett kiemelt támogatást. Az egészségügy
folyamatosan háttérbe szorult. Az orvosok illetve az őket képviselő MOK
gazdasági és jogi környezete összehasonlíthatatlanul kedvezőtlenebb,
mint Európában másutt. Mind az EU csatlakozás ígérete, mind a magyar
egészségügy és különösen az orvosok jól felfogott érdeke követeli meg,
hogy a MOK törekedjen az orvosi munkafeltételek, a szakma magas szintű
művelése és az anyagi megbecsülés javítására. A MOK ezért átvenni és
hasznosítani kívánja az Európai társszervezetek tapasztalatait.
|
|
|