|
Munkajogi szabályok módosulása és a betegjogok az Európai Uniós jogharmonizáció tükrében |
|
|
|
Munkajogi szabályok módosulása és a betegjogok az
Európai Uniós jogharmonizáció tükrében
Dr. Kőszegfalvi Edit
osztályvezető, munkajogi szakértő
Bács-Kiskun Megyei Kórház
A
betegjogok WHO irányelv szerinti szabályozása az Európai normákkal
összhangban álló jogokat biztosított az egészségügyi ellátást igénybe
vevő betegek számára.
Ahhoz azonban, hogy a folyamatos, megfelelő
szintű ellátáshoz való betegjog érvényesüljön, más jog területeken is
szükségessé vált a jogszabály módosítás, és e körben nagy jelentőségűek
az Európai jogharmonizáció jegyében megszületett új munkajogi szabályok.
A
munkaidő, pihenő idő, és a rendkívüli munkavégzés új fogalmának
megalkotásával, az ügyelet alatti munkavégzés mérésére vonatkozó új
szabályokkal a munkajog is elő kívánja segíteni, hogy a megfelelő
egészségügyi ellátás személyi feltételrendszere biztosítva legyen.
A
megfelelő szintű szakmai ellátást kívánja garantálni a
munkaerő-kölcsönzés egészségügyi ágazatra vonatkozó speciális új
szabályainak a hatályba léptetése.
Ezen új szabályok rövid
ismertetésével kívánom megvilágítani Önök előtt, hogy a betegjogok
érvényesülését az új munkajogi szabályok hogyan tudják elősegíteni és
támogatni.
|
|
|
Az angol Betegjogi Karta ápolási vonatkozásai |
|
|
|
Az angol Betegjogi Karta ápolási vonatkozásai
Dr. Medgyaszai Melinda
gyógyító-megelőző ellátási osztályvezető
OEP Veszprém Megyei Pénztára
A
Nagy Britanniában működő Nemzeti Egészségügyi Szolgálat állampolgári
jogon biztosítja az egészségügyi szolgáltatásokat. Ahogy a betegjogok
primátust kaptak az ország közvéleményében, egyre inkább előtérbe
került a Szolgálatot érintő kritika. A társadalmi igény hozta létre az
egészségpolitika által kialakított Állampolgári Karta Mozgalmat,
melynek része a Betegek Kartája.
A Betegek Kartájának számos
ápolási vonatkozása közül szeretném kiemelni az alapellátás és az anya-
és csecsemővédelem területén rögzített betegjogokat. Az alapellátásban
védőnő, egészségügyi látogató, optometrista, valamint mentálhigiénés
szakember dolgozik önállóan. A Karta a beteg egészségügyi
szolgáltatásokra való jogosultságát, a vizitek igénylését,
gyakoriságát, az időpont egyeztetés kérdéseit határozza meg.
A
fekvőbeteg szakellátással kapcsolatosan az emberi méltóság, a
rendelkezési jog kérdései kerülnek előtérbe – a hazai egészségügyi
jogszabályok nyelvezetéhez szokott magyar számára szokatlanul
érthetően, a „köznapi” beteg aspektusából.
|
|
Az alap- és az alkalmazott kutatások integrációja- a hosszú távú versenyképesség záloga |
|
|
|
Az alap- és az alkalmazott kutatások integrációja-
a hosszú távú versenyképesség záloga
(Széchenyi terv által támogatott program bemutatása)
Dr. Dux László egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem Biokémiai Intézet
Dr. Nagy Erzsébet laboratóriumvezető főorvos, Budai Irgalmasrendi Kórház Központi Laboratórium
A
kilencvenes évek első felében a hazai egyetemi-akadémiai kutatói szféra
számára jelentős előrelépést jelentettek az infrastruktúra
javító-műszerpark fejlesztő pályázati források és a PhD (doktori)
képzés megszervezése. A kilencvenes évek második felére a műszerpark
tényleges és erkölcsi elöregedése és a doktori iskolát elvégzők
elhelyezkedési nehézségei egyre nagyobb gondot okoztak. A vállalkozói
szféra a fejlesztési források és gyakran szándékok hiánya, a korábbi
saját kutatói bázis elavulása miatt innovációs versenyhátrányba került.
A
2000-2001. évben először meghirdetett Széchenyi terv Nemzeti Kutatás
Fejlesztési Program, jelentős forrásbevonás mellett, koncepcionálisan
új irányba terelte az egyetemi/akadémiai, illetve a versenyszféra
kutatás-fejlesztési együttműködését. Az „Életminőség Javítása” főirány
keretében nyertes pályázatunk az in vitro orvosi diagnosztika alap és
alkalmazott kutatásával, minőségbiztosítási, informatikai
fejlesztésével kívánja a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi-,
Orvosi- és Gyógyszerésztudományi Karainak, a Budai Irgalmasrendi
Kórház, a 77 Elektronika Kft., Roche Magyarország Kft. Diagnosztikai
Divízió, a HospNet Egészségügyi Informatikai Kft. és a QualiCont in
vitro Diagnosztikai Minőségellenőrzési Kht. szellemi és anyagi
forrásait hasznosítani.
|
|
Regionális egészségügyi együttműködés és az ebben rejlő forráslehetőségek |
|
|
|
Regionális egészségügyi együttműködés és az ebben rejlő forráslehetőségek
Dr. Szekeres Péter
egyetemi adjunktus
Pécsi Tudományegyetem OEC Pályázati Iroda
Sehol
nem szembetűnőbb a teljesítmény-alapú finanszírozás (az ellátók
versenyhelyzete), az egyes intézmények eseti fejlesztése, felújítása és
a progresszív betegellátás, a „Salus aegroti suprema lex” közti
ellentmondás, mint a közigazgatás határterületi, regionális szintjén. A
kialakított statisztikai régiók az egészségügyi ellátás szempontjából
az esetek döntő többségében egyben a befejezett ellátás földrajzi
határait is reprezentálják. Az egészségügyi szolgáltatók
versenyhelyzete ellenére (vagy pontosan e versenyhelyzet miatt)
feltétlenül szükség van regionális együttműködésre, a párhuzamosságok
kiküszöbölése, a források jobb allokációja és hasznosítása miatt még
akkor is, ha az egészségügyi rendszer racionalizálása, az együttműködés
formáinak és területeinek megtalálása nem könnyű feladat.
A
közeljövőben várható EU-csatlakozás, a fokozatosan megnyíló EU alapok
szükségessé teszik egy olyan koordináló regionális „ernyő” szervezet
meglétét, amely a prioritások meghatározásával, a szükséges önrész
megteremtésével ill. biztosításával maximálisan ki tudja használni az
adódó pályázati-támogatási lehetőségeket.
|
|
Minőségtanúsítás Európában |
|
|
|
Minőségtanúsítás Európában
Dr. Belicza Éva
szaktanácsadó
Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központ
A
minőségfejlesztés, minőségbiztosítás iránti igény növekedése az
egészségügyben általános jelenség. A szakemberek vitája arról folyik,
melyik az a minőségügyi rendszer, amely az egészségügyi intézmények
számára leginkább alkalmas, azaz hatékony eszközökkel képes fejleszteni
és biztosítani az ellátottak és ellátók biztonságát, az ellátás
hatékonyságát és eredményességét, illetve valamennyi érdekelt fél
elégedettségét.
A minőségügyi rendszer a szervezet működését és nem
a szakmai tevékenységet szabályozza. Külső felülvizsgálat során történő
megfelelés esetén kerül sor a tanúsítási igazolás kiadására, amely
meghatározott ideig érvényes. A tanúsítás így a vonatkozó szabványok
megfelelő alkalmazását ismeri el, nem a szakmai munka színvonalát.
Ennek az a logikája, hogy munkafolyamatok szabályozásán keresztül
valószínűsíthető a kedvező minőségű eredmény.
Az európai országok
különböző módszereket alkalmaznak saját egészségügyi intézményeikben a
minőség fejlesztésére. Jól ismert, de ritkábban alkalmazott minőségügyi
rendszer az ISO szabványcsalád, amelyet alapvetően termék előállító
szervezetek számára fejlesztettek ki, majd később kezdte a
szolgáltatási szféra is alkalmazni. Nemrégen elkészült az egészségügyi
változata is, de ennek alkalmazására vonatkozóan még nincsenek
tapasztalatok.
Általános gyakorlat, hogy az országok egészségügyi
intézményeik számára saját standard-alapú szabályozást dolgoznak ki, és
várják el azok alkalmazását. Ezek a standardok kiterjednek a szervezet
menedzseri gyakorlatára és betegellátó tevékenységére is. A standardok
elvárják, hogy az intézmények meghatározott területekre vonatkozóan
határozzák meg saját koncepciójukat és a kapcsolódó eljárásokat, ezzel
az intézményi működés átláthatóbbá és kiszámíthatóbbá válik.
Az
egyik legújabb és gyorsan terjedő minőségfejlesztési gyakorlat a
minőségdíjak alapjául szolgáló, önértékelésen alapuló European
Foundation for Quality Management (EFQM) modell, amely azonban logikája
és az európai gyakorlat szerint sem tekinthető tanúsítható rendszernek.
|
|
|
<< Első < Előző 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 Következő > Utolsó >>
|
|
58. oldal / 62 |