Segíti-e a jelenlegi jogszabályi környezet az intézményi működés korszerűsítésének megvalósítását? |
|
|
|
Segíti-e a jelenlegi jogszabályi környezet az intézményi működés korszerűsítésének megvalósítását?
DR. KŐSZEGFALVI EDIT
osztályvezető, Bács-Kiskun Megyei Kórház
Az intézmény-korszerűsítés kérdéskörében megpróbálom összefoglalni, hogy valójában a mai nagyon szűk jogszabályi háttér mire is enged lehetőséget akár az önkormányzat, minisztérium, mint fenntartó, akár egy egészségügyi szolgáltató oldaláról. Azt gondolom, hogy az intézményműködés korszerűsítéséről szólva mind a két oldalról gondolkodnunk kell.
Azt gondolom, már elindult az a folyamat is, hogy megpróbálják maguk az egészségügyi közszolgáltatásért felelős szervek, tehát maguk az egészségügyi közszolgáltatók átalakítani, korszerűsíteni a saját intézményeiket, de vannak jelei, hogy maga az egészségügyi szolgáltatást nyújtó intézmény is próbál egy kicsit változtatni a struktúráján. Ha az egészségügyi közszolgáltató gondolkodik ebben, akkor alapvetően két jogi lehetősége van. Az egyik, hogy saját maga átalakítja az intézményrendszerét, a jelenlegi jogszabályok mellett erre még lehetőség van. A másik, hogy megpróbálja szerződéses kapcsolatrendszerrel elláttatni ezt a feladatot, úgynevezett ellátási szerződést próbál kötni. Ha az egészségügyi közszolgáltatást nyújtó gondolkodik ebben a kérdéskörben, valójában külső vagy úgymond belső saját dolgozói szolgáltatókat vonhat be a feladat ellátásába. Azt hiszem, ha klasszikus értelemben beszélünk a működés, a struktúra korszerűsítéséről, akkor igazából ez a külső szolgáltató bevonását jelentené. Amikor úgy próbálok pénzügyi forrást bevonni a saját rendszerembe, úgy próbálok magasabb szintű eljárást adni, hogy egy külső szolgáltató hozza be a tőkéjét, és tudok egy diagnosztikát, tudok egy CTM-et fejleszteni. De valójában nem a klasszikus korszerűsítést jelenti, amikor a saját dolgozóimat vonom be, „külső szolgáltatói lepelben”, amikor velük kötök ilyen szerződést. Ők is külső szolgáltatók, de valójában a korszerűsítés vonatkozásában ez igazából fejlesztést, tőkét nem igazán hoz be. Egyet hozhat be: megpróbálom a hiányzó területeket, a folyamatos ellátás biztosítani, vagy megpróbálom az érintettek jövedelem helyzetét igazából egy kicsit javítani.
Ha megnézzük, hogy az egészségügyi szolgáltató esetében, ha ő akarja ezt az intézmény-korszerűsítést elvégezni, milyen jogszabályi háttér van, azt kell mondanom, hogy visszaálltunk a két kórháztörvény előtti állapotra. Tehát jelenleg nincs speciális szabályunk. Az általános szabályokat mindannyian nagyon jól ismerjük. Az önkormányzati törvénytől az államháztartási jogszabályig, az ágazati törvényig, egészen az önkormányzati vagyonrendeletig fogunk találni szabályokat, hogy hogyan és milyen módon kell eljárni, ha az önkormányzat a saját intézményét át kívánja alakítani, legyen ez akár kht., gazdasági társaság vagy közalapítvány. Valójában korlátozó szabályok e tekintetben nincsenek. Nincsenek korlátozó szabályaink, hogy mire lehet végezni ezt az átalakítást, ki az, aki bekapcsolódhat egy ilyen átalakításba. Jogi nyelven ez azt jelenti, hogy tárgyi, alanyi kötöttség nincs. Talán ezt az átalakulást segítheti a kórházak rendelőintézetének átalakítása. Ha megtörténik a járóbeteg-ellátás átalakítása a fenntartó részéről valamilyen gazdasági társasággá, akkor utána egy következő lépésben az ott dolgozóknak lehetne lehetőségük, hogy tulajdont szerezzenek, de ennek feltétele, hogy ez a járóbeteg-ellátás átalakuljon. Tehát a mostani rendszerben nem tudunk munkavállalói tulajdoni részt szerezni.
Kedvező az egészségügyi közszolgáltató számára az átalakításhoz, hogy ő nincs kötve a közbeszerzési eljárásnak a szabályaihoz, hiszen ő nem fizet, amikor mondjuk egy ellátási szerződést köt. Ő átadja az ellátást, bár a felelősség nála marad, de ebből a szempontból talán könnyebb a helyzete, hogy saját maga alakítja ki a pályáztatási szabályokat. Nem kell közbeszerzési eljárást lefolytatnia, hiszen a közbeszerzésnek az a lényege, hogy én fizetek a szolgáltatásért, itt azonban nem fizet a szolgáltatásért, hanem tulajdonképpen az ellátást adja át egy bizonyos időtartamra egy szerződés keretében.
Az OEP oldaláról nézve: mivel az egészségügyi közszolgáltatásért felelősnek van kapacitása az OEP vonatkozásában, ha átalakítja az intézményét, vagy köt egy szerződést, akkor tulajdonképpen az ő kapacitása terhén megkapja a kapacitást ez az átalakult intézmény. Ami az ÁNTSZ-engedélyt illeti: ha az önkormányzat felvállalja az intézmény korszerűsítését, tehát saját maga átalakítja az intézményét, vagy megszünteti, és létrehoz egy újat, akkor az ideiglenes működési engedély vonatkozásában már működő intézménynek minősül. Tehát akkor is meg lehet adni a működési engedélyt, ha a személyi feltételrendszer nem teljes körű. Egyéb esetben, tehát ha egy ellátási szerződést kötök, akkor ennek az új szervezetnek már rendelkeznie kell a szakmai minimum feltételekkel.
Hogy a dolgozói státusváltozásra vonatkozó jogszabályok segítik-e ezt az átalakulást, az intézménykorszerűsítést vagy nem, a válasz kettős. Részben segítik, részben nehezítik. Segítik, mert tavaly 2003. július 1-jétől a dolgozók nyugodtak lehetnek: bármilyen átalakításra kerül sor, munkahelyüket, megszerzett közalkalmazotti jogviszonyukat biztosnak tudhatják. Az átalakult szervezet automatikusan köteles valamennyi korábbi szervezetben alkalmazottat foglalkoztatni, még hozzá úgy, hogy mindenki viszi magával az illetményét és megszerzett jogviszonyait. Tehát ebből a szempontból egy átalakításkor talán könnyebb a dolgozókkal egyeztetni, a dolgozókat meggyőzni, mivel nem kell félniük, hogy a munkahelyüket, a bérüket, a megszerzett jogviszonyukat el fogják veszíteni. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nem fogják a közalkalmazotti státusukat elveszíteni, azt elveszítik, de az átalakult intézmény mindenkinek köteles felajánlani a továbbfoglalkoztatást. Valójában ez nehezíti is az átalakítást, hiszen ha ez az új szervezet egy hatékonyabb, korszerűbb struktúrában szeretne dolgozni, akkor bizony neki kell a létszámleépítést elvégeznie, még hozzá oly módon, hogy mivel mindenki hozza a bérét, minden dolgozó hozza a jogviszonyát, a közalkalmazotti felmentés költségeit az átalakult szervezetnek kell viselnie. Ez egy tavaly hatályba lépett, természetesen európai uniós direktívával összhangban hozott munkajogi szabály.
Az önkormányzat és a minisztérium, mint fenntartó vonatkozásában azt lehet mondani, hogy a jogszabályi környezetben csak általános jogszabályok vannak. Az önkormányzatok ellátási felelőssége fogja meghatározni, hogy mennyiben élnek ezzel a jogszabályi lehetőséggel. Azt ugyanis soha nem szabad elfelejteni: mindegy, hogy az önkormányzat milyen formában tesz eleget az ellátási kötelezettségének, ha átalakít, ha ellátási szerződést köt, a felelősség akkor is az övé. Ez alól soha nem mentesülhet azzal, hogy egy korszerűbb, másfajta struktúrában kíván eleget tenni ellátási kötelezettségének.
Nézzük, mi a helyzet, ha az egészségügyi szolgáltató szeretné a saját intézményi struktúráját működtetni, korszerűsíteni, és nemcsak alkalmazottakkal szeretne feladatot ellátni, hanem valamilyen szinten külső szolgáltatót is szeretne bevonni ebbe a feladatba. Az egyik a klasszikus eset, amikor bevonom a külső szolgáltatót, a másik, amikor a saját egészségügyi dolgozóimat mint egészségügyi szolgáltatókat vonom be az alaptevékenységi körömhöz tartozó feladatba. Valójában ez az úgynevezett közreműködői szerződés. Azt gondolom, hogy elég sokat szenvedünk a közreműködői szerződésekkel. Részben, mert nem arra használjuk, amire a jogszabály létrehozta, részben azért, mert nincs egységes, nincs egyértelmű világos jogszabályi háttér. Nagyon sokan mondják, hogy valójában nincs is jogszabály. Ezt azért nem mondhatjuk, mert elszórva megvannak a közreműködői szerződés megkötésének a jogszabályi feltételrendszerei. A finanszírozási szerződésben is – amit tavaly év végén módosítottak – már megjelenik a közreműködői szerződés finanszírozása, amely szerint nincs lehetőség, hogy közvetlen finanszírozási szerződést kössön a közreműködő. Ez a rendelet abban is segítséget nyújt, hogy biztonságot jelent a korábban megkötött szerződések vonatkozásában, mivel egyértelműen kimondta, hogy a korábbi ellátási, közreműködői, alvállalkozói szerződések nem szűnnek meg attól, hogy a kórháztörvény megsemmisítésre került. Tehát már itt van egy jogszabályi elem. Utána ott van az úgynevezett 43/2003-as jogszabály, amely egyébként a szakmai vezető testületről meg a szakmai programról szól, de szerepel benne a közreműködői szerződés feltételrendszere, és egyáltalán az, hogy lehet ilyet kötni. A harmadik forrás pedig a működési engedélyről szóló 1996-os jogszabály. Tehát valójában három jogszabály van, amiből össze tudjuk szedni, hogy tudunk-e közreműködői szerződést kötni, milyen feltétellel, és mivel ez a közreműködői szerződés egy polgári jogi szerződés, a polgári jog jelent számunkra még segítséget.
Valójában azonban ma elég nehéz egy közreműködői szerződést kötni. Talán jobb lenne, ha egységes jogszabályi hátterünk lenne. Az egyik gond az, hogy mivel különböző jogszabályaink vannak, egészen más szabályozó jogszabályokban jelenik meg a közreműködői szerződés. Ez mindig alkalmat ad arra, hogy mindannyian eltérően értelmezzük, mire lehet egyáltalán közreműködői szerződést kötni. Nagyon problémás a közbeszerzési eljárás alkalmazása. Közbeszerzési eljárás alapján kell szolgáltatást vennünk, de fontos, hogy legalább az egyszerű közbeszerzési eljárás alól mentesülünk. Tehát ha a 2 millió forintot eléri a szolgáltatás, akkor az egyszerű közbeszerzési eljárás szabályait nem kell alkalmaznunk, de ha a 15 millió forintot eléri – már pedig könnyen elérheti – akkor elég nehéz közbeszerzési eljárás szabályai szerint szolgáltatást vásárolnunk, főleg akkor, ha ezt a formát a saját dolgozóinkkal kötött szerződésre akarjuk alkalmazni. Gondoljunk bele: amikor ügyeleti feladat ellátására közbeszerzési eljárást fogunk kiírni, és olyan dolgozóinknak kellene pályázniuk, akiknek még esetleg nincs is társaságuk, vagy éppen most hozták létre, akkor elég nehéz a közbeszerzési eljárást alkalmazni. Problémát fog jelenteni ezen a területen, hogy megszűnik az a lehetőség, hogy van egy közreműködői szerződés, és azon belül a feladatellátásban részt vevők össze-vissza számláznak egymásnak. Ez nemcsak a saját dolgozói körünket érinti, hanem a külső szolgáltatókat is, hiszen nagyon sok helyen például a CTM-nél vagy a mammográfiánál a közreműködő úgy tud személyi feltételeket biztosítani, hogy saját kórházi dolgozóinkkal köt tulajdonképpen szerződést, és így biztosítja a feltételrendszert, mivel a közreműködői pozícióban lévő más vállalkozóval nem köthet ilyen szerződést. Ezeket mindenféleképpen fel kell neki majd számolnia. A közreműködői szerződéseknél szintén kérdés lehet a dolgozók státusa, ugyanúgy, mintha az önkormányzat kötne szerződést, vagy önkormányzat alakítaná át az intézményt. Ha például a CTM-et közreműködővel szeretnénk elláttatni, az ott jelenleg dolgozóinknak kötelező felajánlani a továbbfoglalkoztatást. A közbeszerzési ajánlati felhívásoknál e törvény szerint kötelező. Legfeljebb az lehet értékelési szempont, ha az ajánlattevő többet ígér, mint a törvény megkövetel, tehát, mondjuk, garantálja a dolgozó munkakörét is.
Gondokat okozhat, hogy vagy azért, mert a munkajogi szabályokat nem tudjuk betartani, vagy azért, mert nincs elegendő szakemberünk, rákényszerülünk olyan területeken is közreműködői szerződést kötni, ahol semmi köze nincs a vállalkozáshoz a közreműködői szerződésnek, csak díjat fizetünk vállalkozásként, de valójában ez nem közreműködői vállalkozói szerződés. Azt gondolom, hogy ez a kérdéskör valójában akkor lenne megoldható, ha egyértelművé válna a szabályozásban, hogy mire lehet ezt a szerződéses formát alkalmazni. Például egy osztályon megtehetem-e, hogy az ügyeletre tíz közreműködői szerződést kötök, vagy egy szakrendelésen külön kötök szerződést orvosi feladatra vagy asszisztensire, tehát világos lenne, hogy mire tudom használni ezt a szerződéses formát. A másik nagyon fontos kérdés, hogy mi lesz meglévő szerződéseinkkel. Én az ÁNTSZ oldaláról elég bizonytalannak érzem a kérdést. Ha ma odamegyünk, hogy közreműködői szerződést akarunk kötni, akkor azt kérik, hogy „ha lehet, ne kössünk, várjunk egy kicsit”. Vagy a korábbi közreműködőink által beadott működési engedélymódosítás (mert nekik is be kellett adni) félre van téve, majd „év vége felé megpróbálnak vele foglalkozni”. Pedig már tudnunk kellene, hogy a működési engedélyeket megkapják-e ezek szerződéseink vagy nem. Nagyon úgy tűnik, hogy az ÁNTSZ lesz az, amely egyfajta szűrő tevékenységet lát el. Az ÁNTSZ lesz az, amely majd megmondja, hogy köthetünk-e erre vagy arra közreműködői szerződést. Azt hiszem, sokkal jobb lenne, ha nem az ÁNTSZ kapná meg ezt a feladatot.
Figyelmükbe ajánlom: ha a saját dolgozókkal kötött közreműködő szerződéseinket felülvizsgálva átváltanánk a szabadfoglalkozású jogviszonyformára, akkor sokkal könnyebb lenne a dolgunk. Hiszen a közreműködői szerződést egy külső szolgáltatóval kellene megkötni, amelyik biztosítja a tárgyi feltételrendszert is. Valójában erre van kitalálva, és jól tudna működni, és nem arra, amivel tulajdonképpen teljesen be vannak hálózva az intézményeink, tele vagyunk ilyen közreműködői szerződésekkel. Persze nagyon jó lenne, ha adózási szempontból olyan lenne a szabadfoglalkozás, mint az egyéni vállalkozónál. Akkor azt hiszem ez a kérdéskör megoldódna, és sokkal egyértelműbb, tisztább szabályokat látnánk a közreműködői szerződés tekintetében is.
Végezetül szeretném elmondani: azt gondolom, hogy az önkormányzatok vonatkozásában elég széles a paletta. Vannak jogszabályok, bár speciális szabály nincs, de az önkormányzat a felelősség alapján eldönti, hogy élni kíván-e ezzel a korszerűsítési lehetőséggel vagy nem. Intézményi oldalról kicsit szétszórt szabályokkal, de azért mi is alkalmazhatjuk a közreműködői szerződéses formát. Csak az lenne jó, hogy igazán arra használnánk ezt a fajta szerződést, amire született, és nem a saját dolgozóinknak egyéb címen történő juttatásra.
|
|
Az egészségügyi menedzserek képzése az Európai Unióban |
|
|
|
Az egészségügyi menedzserek képzése az Európai
Unióban
VÍZVÁRI
LÁSZLÓ
főigazgató, ETI
Mondanivalóm
a humán erőforrás oldaláról próbálja megközelíteni az egészségügyi menedzsment,
gazdálkodás, irányítás kérdéskörét. Nem vállalkozhatok a teljes precizitásra,
hiszen talán ennyire sokszínű képzési forma semmilyen területen nem működik a
menedzserképzési rendszerekben, akár Magyarországon, akár külföldön
vizsgálódunk ebben a témakörben. Ezért megpróbálnék arra rávilágítani, hogy
melyek ezek a különbségek, mik azok az irányvonalak, amelyek elindultak a
képzési rendszerekben, ezekhez mi hogyan viszonyulunk, és milyen változások
várhatók az elkövetkezendő időszakban.
Alapvetően a menedzsment
filozófiából kellene kiindulnunk, talán ez befolyásolja leginkább a képzési
rendszereket Európában és itthon is. Ki a menedzser, mit gondolunk erről?
Milyennek kell lennie? Olyan egészségügyi dolgozók vannak, akiknek menedzser
végzettségük van, vagy olyan menedzserek vannak, akiknek egészségügyi
végzettségük van? Az Európai Unióban vannak olyan országok, ahol kimondott
képzés van a kórház-menedzsmentre, és nem orvosok, nem egészségügyi
végzettségűek töltik be az ilyen posztokat. Fontos, hogy mit gondolnak a
vezetésről a tagországok, hogy az adminisztratív szempontok, a hatékonyság, a
válságmenedzselés vagy a humán erőforrás kezelése a prioritás. Természetesen az
is, hogy egyáltalán mit gondolnak az oktatásról, az oktatási formák közül
melyiket tartják főként alkalmazandónak, például a tanfolyamos formát, a
távoktatási formát vagy az egyéni felkészülést. Mindegyikben megtalálható
mindenfajta irányzat. Alapvető kérdés továbbá, hogy egyáltalán lehet-e tanulni
menedzsmentet, vagy a menedzsmentre születni kell. Ezek mindegyike befolyásolja
a gondolkodást.
Röviden tekintsük át, hogy is néz ki
a vezetőképzés. Az egészségügyön belül vannak középfokú, felsőfokú, és számos
más fokú képzési rendszerek az Európai Unióban is, sőt nagyon sok helyen
megtalálható kettő egymás mellett. Van, ahol felsőfokú végzettségre épülnek a
menedzserképzések, de középfokú menedzser-végzettségek is megtalálhatók. Vannak
olyan rendszerek, ahol csak beépül a képzési rendszerbe, tehát az
alapképzésben, akár az orvosképzésben, akár a felsőfokú képzésekben a képzésen
belül találhatók az ismeretek, és van, ahol ráépülnek. Van, ahol mind a kettő
létezik, tehát nincs egységes elv. Egyes tagország-beli kollégáink a
Leonardo-program keretében egy úgynevezett interdiszciplináris vagy
interszektorális képzési formát állítottak össze, amely leginkább a
topmenedzsmentnek fogalmaz meg ajánlásokat. Ezt négy különböző modulba
rendezték, és a modulok főbb tartalmai visszatükrözik azokat az irányokat,
amelyekben gondolkodni kell a következő időszakban. A népegészségügy és
epidológia vetületében, az információs technológiák vetületében, az országok
közötti gondolkodásban, illetve a klasszikus ellátási rendszerben próbálnak ismereteket
adni, amelyekben alapvetően már az európaiság szellemisége, a közösségi jog
kérdése, az átjárhatóságok kerülnek előtérbe, és nem a lokális kérdések. Ez még
nem általános, hiszen ha megnézzük egy angliai egyetem kínálatát, akkor azt
látjuk, hogy nagyon sok átfedés létezik egy bizonyos európai ajánlással
szemben, de nagyon sok olyan specialitás is megjelenik, mint az idősekkel, a
járóbeteg-ellátással vagy a mentális egészséggel kapcsolatos témakörökben, és
mindenfajta módon próbálják az ismereteket eljuttatni a menedzserekhez vagy a
leendő menedzserekhez.
Magyarországon
sincs ez másképp, hiszen nálunk is nagyon sokfajta képzés létezik, és ezek
között – sajnos el kell mondanunk – nemigen van párbeszéd. A magyarországi
menedzserképzést alapvetően kétpólusúnak mondhatnánk az egészségügyön belül. Az
egyik a felsőfokú képzésekre, tehát az egyetemi, főiskolai képzésekre épül, és
van, amihez nem kell felsőfokú végzettség, ebből is nagyon sok van már. Az
országos képzési jegyzékben vannak menedzser I., menedzser II., menedzser III.
szakképesítések, és mellette nem létezik olyan szakmai csoport, hogy valamilyen
menedzsert ne próbálna produkálni. Mi sem vagyunk ettől különbek. Nálunk is
előfordulnak élelmezés-menedzser, egészség-menedzser és más egyéb, nem felsőfokú
végzettségek, amelyek óriási átfedéseket mutatnak. Ebben a felsőfok sem
kivétel, hiszen ott is szakmenedzser-képzésről beszélünk,
szakközgazdász-képzésről beszélünk, sőt különböző iskolák alakultak Budapesten,
Szegeden és más városokban, ahol szintén hasonló átfedések vannak. Leginkább
azokban a pluszokban vannak a különbségek, amelyek talán vonzók lehetnek az
emberek számára. Bár úgy gondolom, hogy alapvetően a döntéseket az árfekvések,
a képzések árai szokták determinálni, befolyásolni. A Semmelweis egyetem
menedzserképzésében találunk nagyon sok olyan témakört, amit az Európai Unióban
gyakorlatilag ajánlásképpen fogalmaztak meg, és ebből is látható, hogy inkább a
topmenedzsmentben gondolkodott az uniós állásfoglalás. Ebben benne vannak az
egészségpolitikai irányzatok, a különböző kommunikációs és egyéb ismeretek, de
ha jól megnézzük, akkor ez alapvetően átfogja az ismereteket az alsó szinttől
egészen a felsőfokig. Ez nem arra fókuszál, mint az Európai Unió, hogy a
topmenedzsmentet képezze, hanem mindenki számára elérhetőséget biztosít. Tehát
ez a képzési forma lefelé nyúl. Egy másfajta menedzserképzés, mint ami a mi
intézetünkben történik, éppen az ellenkező irányban működik, hiszen vannak
olyan elemei, amelyek – például a gazdálkodás témájában – inkább a felsőfokú
ismereteket oktatják topmenedzsmenti szinten. Ezeket a keresztirányú mozgásokat
végül is valószínűleg az igények alakították így ki. Hiszen például a
gazdálkodás vonatkozásában egyszer egy minisztériumi főosztályvezető azt
mondta, hogy nagyon boldog lenne, ha a gazdasági igazgatók némelyike annyit
tudna a gazdálkodás egyes kérdéseiről, mint a mi menedzserképzésünkben tanuló
ápolónők. Érdekesség, hogy már itt is megjelennek azok a lehetőségek, például a
távoktatás vagy más képzési formák is, amelyek a palettát színesítik. A
magyarországi rendszerek összességükben megfelelnek az általános európai
trendeknek. Nagy különbség nincs. Igazából viszont az európai joggal, az
európai ismeretekkel kapcsolatos témakörökre nagyobb hangsúlyt kellene fektetnünk,
hiszen akkor sokkal jobban tudnánk eligazodni ebben a rendszerben. A két képzés
között gyakorlatilag jobban meg kellene találni a határvonalakat, hogy az
átfedések kevésbé jelenjenek meg. Ennek kapcsán a képzések költséghatékonysága,
célirányossága sokkal jobban működne. Tehát valamelyest ez a jövő útja, és
talán ebben kellene gondolkodnunk.
|
Az Európai Unió hatása a magyar egészségbiztosításra |
|
|
|
Az Európai Unió hatása a magyar egészségbiztosításra
DR. LENGYEL BALÁZS
főosztályvezető, OEP Nemzetközi Főosztály
Közel hat hónappal a belépésünk után most már mindenki számára nyilvánvaló, hogy az Európai Unióban nincs harmonizáció a társadalombiztosítás, egészségbiztosítás területén. Egy koordinációs rendelet-együttes van, és ennek végrehajtását kell megszerveznünk, önöknek pedig ennek alapján betegeket ellátni. Ez a két rendelet a szociális biztonsági ellátásokról rendelkezik, tehát jóval szélesebb a tárgyi hatálya, mint ha leszűkítenénk az egészségbiztosításra. E két rendelethez tartozik a családtámogatásoktól kezdve a nyugdíj-biztosításig, munkahelyi balesetekig minden olyan ellátás, amely a dolgozók szociális biztonsági ellátásaihoz tartozik. Nagyon fontos megemlíteni, hogy ezt a két rendeletet, a hozzákapcsolódó bírósági esetjogokat és a igen nagy számú nyomtatványokat milyen országok tekintetében kell alkalmaznunk. Mondhatnánk könnyen, hogy ezek az EU jelenlegi tagállamainál alkalmazhatók. De ide tartoznak még az európai gazdasági térség (EGT) tagállamai is, tehát Norvégia, Izland és Lichtenstein vonatkozásában is alkalmaznunk kell a koordinációs rendeleteket. Svájc vonatkozásában még jelenleg nem kell, tehát svájci betegek ellátásánál nem kell erre tekintettel lenniük, ugyanis Svájccal még nem került aláírásra az a megállapodás, amelynek alapján az új csatlakozó országok és Svájc vonatkozásában is alkalmazni kellene a koordinációs rendeleteket. Ez várhatóan az idén, év végén vagy jövő év januárjában megtörténhet, és akkor körbe fogunk küldeni a szolgáltatóknak egy tájékoztatást arról, hogy ezek a rendeletek már svájci betegek ellátására is vonatkoznak.
A rendeletekről nagyon röviden, alapelvi szinten szeretnék beszélni. Ami nagyon fontos alapelve ennek a két rendeletnek, hogy a dolgozókra mindig csak egy ország jogrendszere vonatkozhat. Tehát, ha egy emigráns munkavállaló egyik országból átmegy a másik országba munkát vállalni, akkor nagyon fontos és precíz szabályok vannak arra vonatkozóan, hogy hol van az ő biztosítása, hol fizet járulékokat, és hogy milyen ellátásokat vehet igénybe abban a tagállamban, vagy pedig ha hazájába visszamegy. A következő alapelvük a rendeleteknek az azonos elbírálás az Európai Unió minden területén. Az állampolgárság szerinti diszkriminációt tiltják, tehát azonosan kell elbírálnunk az európai gazdasági térség tagállamaiból érkezett dolgozókat. A szerzett jogok megtartása tulajdonképpen egy ellátási exportot jelent, és főleg a készpénz-ellátásokra vonatkozik. Ha valaki a táppénzre, nyugdíjra jogosultságot már megszerezte, akkor ezt továbbviheti magával a másik tagállamba, és nem lehet korlátozni, hogy elvigye magával ezeket az ellátásokat. A biztosítási idők összeszámítása szintén olyan alapelv, amely az összes ellátó rendszerben megtalálható. Tehát, ha valaki megszakítja az egyik biztosítás országában a jogosultságát, átmegy egy másik országba, és új belépőként belép egy új társadalombiztosítási rendszerbe, akkor a korábbi időit már össze tudják számítani.
Rátérve az egészségügyi ellátásokra vagy az egészségügyi rendelkezésekre, rendeletekre, egy olyan alapelvet fogalmaz meg a rendelet-együttes, hogy a dolgozók vagy az európai gazdasági térség állampolgárai lehetőség szerint a lakóhelyükön teljes körű egészségügyi ellátásokhoz szerezzenek jogosultságot, és ha átmenetileg tartózkodnak egy másik tagállam területén, akkor ott legalább az úgynevezett szükséges egészségügyi ellátásokat igénybe tudják venni. Erre természetesen meghatározott formanyomtatványok vannak, amelyekkel sajnos önöknek is, mint szolgáltatóknak, vagy mint állampolgároknak, ha a másik tagállamba utaznak, találkozniuk kell, és találkozni fognak. Az egészségbiztosításnak ennél még több nyomtatvánnyal kell megbirkóznia.
Mik is pontosan ezek az ellátások, amelyekre jogosultak vagyunk a másik tagállamban? Jogosultak vagyunk a szükséges egészségügyi ellátások igénybe vételére a másik tagállamban való tartózkodásunk ideje alatt. A szükséges ellátás pedig nem jelent teljes körű ellátást, azonban nem is a régi szociálpolitikai egyezményekben meghatározott sürgősségi ellátást jelent, hanem ennél többet. Tehát szükséges ellátásra jogosultak vagyunk a másik tagállamban, ha állapotunkra és a tervezett tartózkodási időnkre tekintettel számunkra felmerül ez az ellátás. Tehát hangsúlyoznom kell, hogy a régi szociálpolitikai egyezményekben foglalt sürgősségi ellátásnál jóval többet tartalmaz egy szükséges ellátás. Ha egy betegség jelentkezik az adott tagállamban való tartózkodáskor, akkor – ha a beteg, mondjuk, 4-5 hónapot kíván ott tartózkodni – mindazt az ellátást, ami ez idő alatt szükséges, nyújtani kell neki. Ennek jogosultságát egy E111-es nyomtatvánnyal, vagy pedig a július 1. óta az EU-ban bevezetett európai egészségbiztosítási kártyával tudja igazolni az európai gazdasági térségből érkező állampolgár.
Mint már említettem, aki áthelyezi a lakóhelyét egy másik tagállamba, teljes körű ellátásokhoz szerez jogosultságot. Ebben az esetben is a rendelet pontosan meghatározza, hogy kik azok, akik a lakóhelyük áthelyezésével teljes körű ellátásokra válnak jogosultakká. A szolgáltatói oldalon ebből azt kell tudni, hogy akik egy EU-tagállamból Magyarországra érkeznek, ha nyomtatványukat az Egészségbiztosítási Pénztárnak mutatják be, TAJ-számot kapnak, tehát ugyanúgy fogják őket ellátni a TAJ-szám alapján, mintha magyar biztosítottak lennének. Természetesen a rendelet lehetővé teszi a kifejezett gyógykezelési szándékkal való külföldre utazást, és ennek is megvan a megfelelő nyomtatványa. Ha ezzel a nyomtatvánnyal érkezik az EGT-állampolgár, akkor ő teljes körű ellátásokra jogosult a nyomtatvány felmutatásával. Hozzá kell tennem, hogy e téren szerencsés módon nem történt nagy változás a magyar állampolgárok külföldi gyógykezelésében, mert 1988 óta már van lehetőség arra, hogy az állam vagy az Egészségbiztosítási Pénztár finanszírozásában külföldön engedélyezett gyógykezelést vegyenek igénybe a betegek.
Rátérek arra, hogy milyen külföldi állampolgárokat hogyan kell ellátniuk. A fő szabály az, hogy mindenki fizetni köteles az ellátásért, kivéve természetesen, ha a következő kategóriák valamelyikébe esik. Tehát például, ha magyar biztosítással rendelkezik, TAJ-számot tud felmutatni, ebben az esetben önöknek ellátási kötelezettségük van. Ugyanígy ellátási kötelezettségük van, ha valamely állammal úgynevezett szociálpolitikai vagy egészségügyi együttműködési egyezménye van Magyarországnak. Ebben az esetben az onnan jövők az útlevél felmutatásával tudják az ellátásokat igénybe venni. Ide tartoznak például a FÁK állampolgárai, Románia, Mongólia, Irak, Kuba és azok az államok, amelyekkel különböző együttműködési egyezményeink vannak. A következő kategóriába pedig a két koordinációs rendelet alapján ellátott betegek tartoznak. Ezekben az esetekben a beteg vagy nyomtatvánnyal, illetőleg európai egészségbiztosítási kártyával érkezik, vagy pedig már eleve TAJ-számot kapott, mert a nyomtatványát be kellett cserélnie az egészségbiztosítónál.
Ezek után a finanszírozási kérdésekre áttérve, tekintsük át, milyen árakat kapnak az intézmények az ellátott betegek után. Azt kell mondanom, hogy a nyomtatvánnyal, TAJ-számmal, tehát a magyar betegekkel azonos kategóriába eső külföldi betegek után ugyanazon az áron tudunk finanszírozni, mint a magyar betegek ellátása után. Csak egyetlen egy különbség van: a volumenkorlátozás ezeknek a betegeknek az ellátására nem vonatkozik. Ami a külföldi fizetőköteles betegek ellátását illeti, a szolgáltatónak előre meg kell határoznia, hogy milyen árakat számít fel a külföldi betegek után, de ezek természetesen saját árszabásai szerinti szabad árakat jelentenek. Ebbe nincs semmiféle beleszólása az Egészségbiztosítási Pénztárnak, és ezek minden esetben az önök bevételei közé kerülnek. A finanszírozáshoz hozzátartozik, hogy május 1. óta megváltozott a jelentési kötelezettség, és az EU-s betegek utáni új adattábla, egy úgynevezett egységes rekordkép, egy E-adatlap került bevezetésre. A nyomtatvánnyal, illetve az európai kártyával ellátott betegeknél minden esetben nagyon fontos a precíz rögzítés az egységes rekordképben, mert a nyomtatványok minden esetben pénzt jelentenek önöknek is és az Egészségbiztosítási Pénztárnak is. Ugyanis, ha van egy elszámolás a közösségi rendelet értelmében, azoknak a külföldi, EGT-tagállambeli betegeknek minden egyes ellátási esetéről, akik ezzel a nyomtatvánnyal vagy kártyával érkeznek Magyarországra, az OEP-nek egy külön nyomtatványon lévő számlát kell kiállítania, és ezt a számlát minden esetben meg fogja téríteni a külföldi biztosító. Természetesen az OEP ezen nem tud semmi keresni, ugyanis nem tudunk magasabb árat érvényesíteni a külföldi biztosítókkal, mint ami a magyar finanszírozási szabályok szerint a magyar betegek után jár. Fordított esetben, amikor egy magyar beteget látnak el Ausztriában, az osztrák belföldi költségeket, árakat fogják felszámítani nekünk. A negyedévente – félévente kiállításra kerülő tételes számlák mellett vannak olyan személyi kategóriák, amelyek az úgynevezett átalány-elszámolásba tartoznak. Az Unióban van egy meghatározott bizottság, amely minden országban ellenőrzi és elfogadja az adott éves átalány-számítást. Ennél az egészségbiztosítási alap költségvetéséből és az ellátottak számából kiindultan kell bebizonyítani, hogy mennyi az egy főre eső ellátási költség egy havi díjban, és ezt egy évre minden egyes tagállamnak jóvá kell hagynia. Ha ez megtörtént, utána lehet számlázni az áttelepülők költségeit. Megjegyzem, hogy e téren 15 – 20 éves elmaradások is vannak az Európai Unióban. Vannak olyan országok, amelyek nem tudták ezeket az átalány-költségeket megfelelően bizonyítani, és így eléggé elhúzódik az ellátási költségek megtérítése.
Az elmúlt négy évben Ausztriával és Németországgal volt vagy van olyan szociális biztonsági egyezményünk, amely nagyon hasonló szabályozást írt elő, mint az Európai Unió koordinációs rendelete. Ebből az időszakból már levonhatók bizonyos tapasztalatok. Négy év alatt az E111-es nyomtatványokból, amelyekkel korábban a sürgősségi, most már a szükséges ellátásokat lehet igénybe venni, 100 ezer darabot adott ki az Egészségbiztosítási Pénztár. Az EU-belépésünk óta eltelt hat hónapban viszont közel 150 ezer ugyanilyen nyomtatványt állítottunk ki, tehát másfélszer annyit, mint az elmúlt négy évben összesen. Ebből következően azokat a költségeket, amelyek bejöttek a négy év 100 ezer nyomtatványa után, legközelebb ezekre a magasabb számokra kell átszámolni.
A négy év tapasztalatai azt mutatják, hogy átlagosan évente körülbelül 1500 magyar beteget láttak el a két országban ez alatt a négy év alatt, és ennek egy évi 186 millió forintos költsége merült fel, amiből egy ellátás átlagos költsége 126 ezer forintra jött ki. Tehát ennyivel voltunk kénytelenek finanszírozni a magyar betegek ellátását külföldön. Magyarországon ez az átlagos költség 31 ezer forintra jött ki. Ebből látható, hogy négyszeres árkülönbség van a külföldi betegek és a magyar betegek ellátásában, vagyis ha a magyar beteg nyomtatvánnyal vagy egy később bevezetett kártyával igénybe vesz ellátást az Európai Unióban, ezt a négyszeres árkülönbözetet kell megfizetnünk. De hogy ez jelentsen valami pozitívumot is: ha egy külföldi beteget itt fogadnak, Magyarországon, akkor ezzel a négyszeres árkülönbséggel olcsóbban tudják ellátni, vagy legalábbis hasonlóan olcsó árat tudnak esetleg ajánlani a külföldről ideérkező betegek után.
Szólni kell azokról a lehetőségekről is, amelyeket a koordinációs rendelet és ez az egész eljárás talán biztosít. Van olyan lehetőség, hogy ha a koordinációs rendelet értelmében a biztosítójuk előzetes engedélyével rendelkező betegeket ellátják Magyarországon, akkor önök azt az árat fogják megkapni, amit az OEP fizet ezekért az ellátásokért. Nem mondom, hogy ez a legpozitívabb vagy a legnagyobb lehetőség. Ha azonban a szolgáltatók, egészségügyi intézmények összefogásával egyesületek vagy szövetségek bizonyos megállapodásokat kötnek a külföldi biztosítókkal, akkor az a négyszeres árkülönbség, amit az előbb említettem, itt már érvényesíthető, és, mondjuk, már kétszer kevesebb áron ellátva a betegeket is valamennyi bevételre tudnának szert tenni. Nyilván megfelelő kapcsolatfelvétel szükséges a külföldi biztosítókkal, hogy küldjenek Magyarországra betegeket. Azt is hozzá kell tennem, hogy nem az OEP-en keresztül kell ezt szervezni, mert ha az OEP-en keresztül történik, akkor a magyar belföldi költséget kapják finanszírozásban. Viszont minden segítséget meg tudunk adni, hogy az ilyen közvetlen kapcsolatfelvételek megtörténjenek, és próbálunk segíteni, ha megkérnek minket arra, hogy működjünk közre az ilyen betegeknek a Magyarországra történő szervezésében.
Nagyon röviden beszélnék még az európai egészségbiztosítási kártyáról. Ez idén július 1-jétől került bevezetésre az Európai Unióban. 2006. január 1-jétől már csak kártyával fognak találkozni, tehát az E111-es nyomtatvány megszűnik. A kártya egyrészt kiváltaná a formanyomtatványokat, és egyszerűsítené az eljárásokat, másrészt van egy hosszú távú terv, hogy vagy kulcskártyaként, vagy pedig esetleg egy chippel, vagy egy mágnes-csíkkal ellátva személyes egészségügyi adatokhoz is hozzá lehessen férni az ellátásoknál. Most még számos vita van az Európai Unióban arról, hogy létrehozzanak-e egy egységes TAJ-számot vagy egységes biztosítási számot az Európai Unióban. Ebből a szempontból más új tagországokkal együtt Magyarország is sokkal jobb helyzetben van, mert egységes adatbázisunk van valamennyi ellátásra jogosult személyről, míg ezt nem mondhatja el magáról egyebek között Németország sem, ahol például 350 biztosítónál vannak az adatbázisok széttagolva. A dolgok jelenlegi állása szerint Magyarországon a kártyát 2005. október 1-jétől vezetjük be, ekkortól fogjuk adni azoknak, akik E111-es nyomtatványt igényelnek. Magyarországon nem chip-kártyaként fog használatba kerülni, hanem az uniós standard alapján csak szabad szemmel olvasható adatok lesznek rajta.
|
Szervezeti korszerűsítés a fővárosi Szent Imre Kórházban |
|
|
|
Szervezeti korszerűsítés a fővárosi Szent Imre Kórházban
DR. VARGA PIROSKA
főigazgató-helyettes, Főv. Önk. Szent Imre Kórház
(Az előadás szövegének társszerzője: Dr. László Imre, a kórház főigazgatója)
Nézzük, hogy mi az, amit eddig tenni tudtunk a Szent Imre Kórházban annak érdekében, hogy korszerűsödjön intézményünk működése és nőjön hatásfoka.
Kórházunk őse eredetileg egy sósfürdő-forrásra épült kórház volt, amit még annak idején Mikszáth Kálmán is megemlegetett. Ide többek között megfáradtabb fiatal vagy középkorú hölgyek a lovagjaik kíséretében is kivándoroltak annak idején, tehát eléggé fölkapott hely volt. Erre épült az 50-es években az a közkórház, amely az ezredfordulóra 50 évessé válván már alkalmatlan volt a korszerű orvos-technológia befogadására.
A kórház életében 2001 májusától két nagy változás zajlott egyszerre: elkezdődött egy hatalmas rekonstrukció, és ekkor lépett be a kórház új vezetése. Milyen helyzetet találtunk? A kórház előzőleg akkori pénzben körülbelül 400 millió forint adósságállományt halmozott föl. Teljesítménye pedig évről évre stagnálónak, néhány területen visszaesőnek volt mondható, a két ellátott kerület lakosságának mindössze 40 %-át látta el a kórház. Ez még akkor is nagyon kevés, ha tudjuk, hogy nincsenek bizonyos funkciók a kórházban, mint szívsebészet, idegsebészet és így tovább. Az új vezetés különböző feladatokat tűzött maga elé, áttekintve a helyzetet. Egyértelműen leszögeztük, hogy az intézet meglévő állományára és a meglévő szakmai értékekre alapozunk. Ezzel együtt természetesen szükség volt elsősorban és első lépésben az igazgatási és gazdasági terület racionális átszervezésére. Ez azért nem jelentett nagyon „goromba” változást: három vezető munkatárs távozott, köztük a gazdasági igazgató. Következő lépésként egy stratégiai tervet alakítottunk ki, és felvázoltuk a jövőképet, amely végleges formájában 2002 júniusára készült el, és addig ideiglenes stratégiai terv alapján dolgoztunk.
A Szent Imre Kórház Dél-Buda egyetlen közkórháza. Feladatainkat nagyjából ez határozza meg, tehát minden olyan lehetséges funkciót biztosítanunk kell, ami ennek a valamivel több, mint 200 ezres populációnak szükséges. Azt is láttuk, hogy ágyszám-bővítésre, jelentős nagy profilváltozásra első lépésben nincs mód, és a lakosság igényeit csak akkor tudjuk kielégíteni, hogy ha radikálisan megváltoztatjuk a kórház belső struktúráját. Ezért döntöttünk úgy, hogy a meglévő ágyszámon belül egy mátrix struktúrát alakítunk ki, ami lehetővé teszi egyrészt, hogy az ágyakat jobban kihasználjuk, másrészt pedig beléptessük azokat az új profilokat, amelyek a lakosság ellátásához feltétlenül szükségesek. A másik ilyen radikális lépés volt a sürgősségi intézet létrehozása, amiről később még néhány szót szólok. Belekapcsolódtunk a nemzeti egészségvédelmi programba is.
Áttekintettük a szakmai és gazdasági racionalitások szempontjából az intézeti struktúrát, a létszám-viszonyokat, átvilágítottuk az egyes osztályokat. Minden egyes osztály minden évben nagyon részletes értékelésre kerül egy segítő ellenőrzés formájában, és egyértelmű volt az is, hogy a struktúra-átalakítással, a mátrix rendszer és a sürgősségi ellátás kialakításával új beteg-utak kialakítására is szükségünk van. Fontosnak tartottuk, hogy a kórház terveit és a megvalósult eredményeket megismertessük mind a fölötteseinkkel, mind az általunk ellátott lakossággal. Éppen ezért átalakítottuk a sajtókapcsolatokat, kiadványokat készítettünk, háziorvosi fórumokat hoztunk létre. Megkezdtük minőségügyi rendszerünk kialakítását, illetve újraszerveztük az intézményen belül a kontrollingot, hiszen masszív, stabil vezetői tanácsadó-rendszer nélkül semmiféle intézkedés nem alapozható meg. Új tanácsadó szervezeteket hoztunk létre, az igazgatói testületet átszerveztük, megalakítottuk a klinikai tanácsot a főigazgató legfőbb szakmai tanácsadó testületeként. Áttekintettük továbbá az ügyeleti rendszert, és a rugalmasság irányában módosítottuk.
A gazdálkodás területén tulajdonképpen minden olyan lépést megtettünk, amelyek egy válsághelyzetben szükségesek: központosított kötelezettség-vállalás, gyógyszer-alaplista átalakítása, a szerződések áttekintése és az osztályos leltárak újraszervezése.
A kerületi egészségügyi szolgálatok: a háziorvosok, a szakorvosi rendelők a mi „beszállítóink”. Éppen ezért elkezdtük a kapcsolatfelvételt a kerület alapellátásának orvosaival, akikkel a kapcsolat az elmúlt tíz évben, az integráció felbomlása után erősen megrongálódott. Legritkábban negyedévenként rendszeres háziorvosi fórumokat és egyeztetéseket tartunk, ami a betegirányítás, betegforgalom szempontjából meghatározó. Új fázist jelentett a kórház átalakításában az „A” épület rekonstrukciójának befejezése egy közel 8 milliárd forintos beruházással, amelynek 2/3 részét központi forrásból, 1/3 részét pedig tulajdonosunk hozzájárulásából tudtuk fedezni. Az új épület kialakítása egyúttal lehetőséget teremtett számunkra az új struktúrák beépítésére és az új beteg-utak kialakítására is. Ekkor megkezdődhetett a sebészeti típusú osztályok mátrixszá rendezése. Ez nemcsak osztály-határ nélküli struktúrát jelent, hanem azt is jelenti, hogy az ápolási egységek önállóvá váltak. A beteg gazdája az ápolási osztály, az ápolási osztály vezetője. Az orvos-szakmai ellátást a profil orvosa biztosítja számára, és ő írja elő, hogy mi történjen a beteggel az egyes ápolási egységekben. A mátrix kialakítása tette lehetővé az új profilok beépítését, amelyek közül egyelőre az érsebészet és a plasztikai sebészet említhető meg. Komoly csatában vagyunk a szakmai kollégiumokkal a további, Dél-Buda ellátásához szükséges profilok, így a traumatológia és az urológia ágyszám-bővítés nélküli beépítése kapcsán is.
Hogyan is változtak meg a beteg-utak? Régen területi elven kerültek be a betegek. A háziorvos beutalta arra az osztályra, amelyikhez ő tartozott. A szolgálatban lévő osztályok adták az ügyeletet. Ott kijelölt kórterem, kijelölt orvos látta el a beteget. Ma nálunk a beteg szakmai elven kerül elhelyezésre, tehát elsődlegesen minden beteg egyetlen belépési ponton, a sürgősségi ellátó egységen kerül be a kórházba. Itt a beteg betegségének megállapítása után a megfelelő szakorvoshoz, a megfelelő profilhoz rendelik a beteget, és eleve odakerül. A hét 168 órájában azonos beteg-utak vannak. Tehát nincs olyan, hogy egyik nap egyik, a másik nap másik osztály ügyel. A hotelszolgálatban, a mátrixban a kijelölt kórteremhez rendeljük a nővért, és a beteghez rendeljük az orvost. Előfordul, hogy három különböző ápolási egységben van egy orvosnak betege, ez nem lehet akadálya a szakszerű ellátásnak.
Amikor beérkezik a beteg – vagy a saját lábán, vagy mentővel –, akkor bekerül a sürgősségi egységbe. Ha állapota lehetővé teszi, akkor nálunk a prehospitális ellátáshoz integrált ambulanciára kerül, és alkalmasint, ha azt állapota megengedi, haza is küldjük. Ha pedig nem, akkor egy 6 órás – 24 órás fektető biztosítja, hogy a beteg állapota közelebbről tisztázódjék, és ő a megfelelő intézménybe kerülhessen akár kórházon belül, akár máshol, vagy akár rögtön a sokktalanítóba és az intenzív osztályra. Külső jelei is vannak, hogy a prehospitális ellátást egy rendszerbe szerveztük. Nevezetesen a sürgősségi egység bejáratánál találhatjuk a betegszállító kocsit, a mentőt és a rohammentőt is, amelyeknek helyet biztosítunk, hiszen a gyors, ütőképes betegellátáshoz ezek szoros együttműködése szükséges.
Az előjegyzett betegek természetesen meghatározott időre, megnevezett orvoshoz és profilnak megfelelő ápolási egységhez kerülnek. A hospitális periódusban nézzük, hogy kinek mi az előnye belőle. A beteg-út egyértelműen hatékonyabb, gyorsabb, biztonságosabb és gazdaságosabb lett. Sem a kivizsgálással, sem az áthelyezésekkel nem vész el a beteg ideje. A beteg számára ez gyors, adekvát, egységes szemléletű ellátást és biztonságot jelent. Rövidül a kritikus időszak. Valóban tartani tudjuk például stroke esetében, hogy három órán belül megkezdődik az adekvát ellátás, és megtörténik a kivizsgálás, beleértve a CT vizsgálatot is. Rövidül a kritikus időszak a kritikus ápolásra szoruló betegek esetében, hiszen – hogy mást ne mondjak – a fizikai összeszervezettség révén a mentő nyíló ajtajától 30 méterre van a sokktalanító ágya. Tehát a beteg igen rövid idő alatt kerülhet adekvát ellátásra, és ez jobb gyógyulási esélyt jelent neki.
Mit jelent mindez a kórház számára? Átláthatóságot a beteg-forgalom vonatkozásában. Az akut ellátási rendszer egységbe foglalása gazdaságosabb üzemeltetést és további akut jellegű ágy-kapacitásnövekedést biztosít, hiszen itt célirányú struktúrát teszünk lehetővé, és így bevételt növelő és kiadást csökkentő tényező a szervezés megváltoztatása. Mit jelent az ellátó rendszer számára? Jobb hatásfokot, ellenőrizhetőséget, átláthatóságot, egységes szemléletet a extra és intra hospitális ellátásban, határozott szemléletbeli változást a kórházi ellátási igény és a lehetséges ellátási formák vonatkozásában, továbbá bizonyítékot arra, hogy gazdaságosabban is üzemeltethető az intézmény. A finanszírozó számára is a gazdaságosabb üzemeltethetőség az elsődleges szempont, és egy racionálisabb elosztási formát csillant föl számára. A társadalom számára pedig az állampolgár biztonságát és termelő ereje mielőbbi visszanyerésének jobb esélyét jelenti.
Valóban nőtt a hatékonyságunk. 2001-től kórházi ágyaink száma folyamatosan csökkent, beleértve a krónikus-ágyakat is; 824 ágyról 693 ágyra mentünk le, majd 636 aktív ágyunk volt 2003-ban. Hogyan alakultak az ellátási mutatóink? A kevesebb ágyszámon a súlyszámunk mintegy 22 ezerről 28 ezer fölé emelkedett 2003-ra, és a standardizált ápolási időnk is jelentősen javult.
A Szent Imre Kórház és intézményei 36.000-nél több beteget láttak el fekvő betegként 2003-ban, és kiemelendő, hogy csökkenő létszámmal, csökkenő ágyszámon értük el a megnövekedett forgalmat és a megnövekedett súlyszám-teljesítményt. Betegeinknek ma már 60 %-át látjuk el a korábbi 40 %-kal szemben, tehát többen is választanak bennünket. A sürgősségi egység fogadtatása egyértelműen pozitív a betegek részéről, és ma már rendszeresen, naponta 100-nál több beteget fogadunk ezen az egyszeri belépési ponton. Számunkra ugyancsak pozitív visszajelzés, hogy a rendszeresen végzett beteg-elégedettségi és lakossági elégedettségi vizsgálatok eredménye alapján körülbelül 60 %-os elégedettség-javulást tudtunk eddig regisztrálni. A kórházi nyílt napon az idei esztendőben több mint ezren vettek részt, tehát annyian voltak kíváncsiak a lakosságból arra, hogy mit is csinálunk valójában, és azt hiszem, ez is magáért beszél. Számunkra a betegek gyógyulási lehetőségeinek javulása és elégedettségük megnyerése lehet az elsődleges cél, de a gazdasági hatékonyság természetesen szintén fontos feladatunk.
|
Intézményi működés korszerűsítése a Fővárosi Önkormányzat egészségügyi intézményeiben |
|
|
|
Intézményi működés korszerűsítése a Fővárosi Önkormányzat egészségügyi intézményeiben
DR. SZOLNOKI ANDREA
főpolgármester-helyettes, Fővárosi Önkormányzat
Egy nagy ívű előadásra készültem, és azt is hozzáteszem, hogy ezt önök hallják először, tehát nem egy korábbi előadásomat fogom megismételni.
Az intézményi korszerűsítés terén mi a kiindulási helyzet? Mi történt 2004-ben? A magyar egészségügy legsötétebb éve ez a finanszírozás szempontjából. Mi a 2004-es év elején kiszámítottuk, hogy mennyi az, ami a főváros tizenhét kórházának költségvetéséből hiányzik, és ez nem kevesebb, mint négymilliárd forint. El lehet képzelni, hogy az ország összes kórházában mekkora a hiány.
Több lehetőség van a probléma megoldására. Az egyik a kormányzati beavatkozás, a másik az önkormányzati beavatkozás, a harmadik az idegen tőke bevonása, amelytől most idegenkedünk, és akár még a Munkáspárt és a FIDESZ is összefog azért, hogy a tőke ide semmiféleképpen ne jöjjön be. Mivel a kormányzati beavatkozást hiába vártuk és várjuk, az idegen tőke bevonására pedig készen vagyunk a fővárosban, de úgy látszik, hogy országos szinten még nem érett meg a helyzet, tehát a fenntartónak kell valamiféle beavatkozást eszközölnie. Ezt a beavatkozást a Fővárosi Önkormányzat előkészítette. Pillanatnyilag ahol bármilyen beavatkozást végezhetünk, ami még nem az orvos szakmát érinti, azok a következő tevékenységek: mosás, élelmezés, takarítás, karbantartás, vagyonvédelem, ingatlanhasznosítás, szállítás, pénzügy, számvitel, munkaügy, humánpolitika, beszerzés, raktározás, sterilizálás, gyógyszer-ellátás, labor és patológia. Mindez a 76 milliárdos fővárosi költségvetésnek 18,1 %-a, tehát tetemes összeget jelent. Nézzük most, hogy mennyi megtakarítása származhat a kórházaknak ezek racionálisabb kezeléséből.
Mi van a mosodákkal? A kórházaknak vagy van mosodájuk, vagy volt mosodájuk, vagy szeretnének mosodát, de pillanatnyilag öt kórházban működik mosoda alacsony hatékonysággal, gyenge műszaki színvonallal. Különböző vállalkozási szerződésekben működnek a mosodák. Milyen lehetőségeink vannak a mosodai átszervezéssel kapcsolatban? Nyilvánvaló, hogy jó piaci kínálat van a mosodai szolgáltatás tekintetében. Vannak kórházak, amelyek ezt igénybe is veszik. El lehet képzelni, ha mindez centralizáltan, központilag, egy megfelelő tender kiírása után történik meg, akkor a jó piaci kínálat révén jó árelőnyöket lehet elérni.
A következő fejezet az élelmezés. Vannak nagyon jó élelmezési üzemeik a kórházaknak, vannak kevésbé jók, és van olyan kórház, ahol egyáltalán nincs. De pillanatnyilag úgy néz ki, hogy 60 %-os kihasználtsággal működnek a létesített üzemek akár az István Kórházban, akár a László vagy a János Kórházban. Sokkal nagyobb kapacitásúra terveztük azokat, mint amilyen kapacitásuk a kórházaknak volt. Tehát afelé kellene ellépnünk, hogy ha nem is egyetlen egy élelmezési üzem látná el a kórházakat, de úgynevezett regionális centralizációval megoldható volna, hogy az egyik kórház a másik kórháznak is főz, és megfelelő szállítóeszköz igénybevételével oda lehetne szállítani az élelmet.
Mi van a takarítással? A takarítás speciális feladat, amelyre sokféle megoldás van a különböző kórházakban. Általában vállalkozásokban működtetik a kórházak, és szolgáltatást vásárolnak. Azt mondták tanácsadóink, hogy ezzel kapcsolatban beavatkozásra nincs szükség, a takarításon nem lehet annyit centralizációval spórolni, mint amennyit az egész megér. Tehát itt nem fogunk beavatkozni.
Más a helyzet a karbantartás esetében. Ahány kórház, annyi karbantartó üzem, ahány kórház, annyi villanyszerelő, két villanyszerelő megy egy villanykörte kicserélésére, az egyik a létrát tartja, a másik esetleg a villanykörtét csavarja. Azt gondolom, ebben van min elgondolkodnunk. Leépülő kapacitások vannak, rossz szakmunkások, mert azok, akik jó szakmunkások voltak, átmentek a magánszférába. Aki a kórháznál maradt, nem tartozik az élvonalához ennek a szakmának. Megoldás lehet esetleg egy centrális karbantartó szervezet létrehozása. Most inkább ebben és centralizált ügyeleti rendszerben is gondolkodunk. Ma 150 fővel működik karbantartási kórházi ügyelet a főváros 17 kórházában, nagyon alacsony hatékonysággal. Ha létrehozzuk ezt a centrális ügyeletet és a centrális karbantartást, akkor 30 munkahely szűnik meg. A tartós bérmegtakarítás várhatóan 37 millió forint, de végkielégítési vonzata nyilvánvalóan ennek is van.
Mi van a vagyonvédelemnél? Az őrző-védő szolgálatot vegyesen oldják meg a kórházak. Van, amelyik szolgáltatást vásárol, és van, amelyiknek saját portás közalkalmazottja van. Úgy tűnik, hogy itt nagy megtakarítás nem érhető el, beavatkozás nem szükséges.
Nem úgy az ingatlan-gazdálkodásnál. A kórházak különböző helyzetben vannak. Vannak olyan kórházak, amelyek nagyon jó ingatlanokat ki tudnak adni, és ezért indokolatlanul több bevételhez jutnak. Itt van például a Nyírő Gyula Kórház, amely a Róbert Károly körúton lévő pszichiátriai osztályát kiadta egy olasz bútorkereskedőnek, és fantasztikus bevétele van belőle. Egyszerűen csak azért, mert a Róbert Károly körúton van. A Jahn Ferenc Dél-Pesti Kórháznak viszont hiába van ingatlanja, nem tudja azt úgy kiadni a bútorkereskedőnek, mint a Nyírő Gyula Kórház. Tehát ez igazságtalan helyzet. Ezt is centralizálni kellene, és azt gondolom, hogy központi vagyonkezelést kellene csinálni. 22 ezer négyzetméter olyan kórházi ingatlan van, ami a fővárosban kiadható, és ezeket központilag kellene kezelni. Egy központi alapba kellene befolynia ingatlanok bérbeadási összegének, és azt a kórházaknak igazságosan kell visszaosztani, mert van olyan kórház, amely sok ingatlant tud bérbe adni, és van olyan is, amely semmit sem.
A szállítás: kicsi üzemméret van, 148 járművel rendelkezik a 17 kórház, és 2,3 millió kilométert futnak ezek az autók. A hatékonyság növelésére központi szervízelést és központi ügyeleti megoldást kívánunk bevezetni.
A másik nagyon nagy csomag, a pénzügy – számvitel, ahol 190 ember dolgozik a 17 kórházban. Sokrétű a feladat, nincs egységes megoldás. Néhány kórházban centralizálni kellene, néhány regionális centrumot kellene bevezetni e tevékenységben, és szóba jöhet a kiszervezés is. Ugyanez vonatkozik a humánpolitikára, a munkaügyre: centralizáció néhány kórházban vagy regionális centrumokban, és valóban ki kell ezt is szervezni, mert ezzel is megtakarítás érhető el. Itt sajnos számos olyan embernek fel kell majd mondani, akik közalkalmazotti munkakörben dolgoznak, és ennek nem csekély anyagi kihatásait nyilván a tulajdonosnak állnia kell.
Beszerzés: ez a legnagyobb feladat. Ahány kórház, annyiféleképpen szerez be, ahány kórház, annyiféle érdekek szerint történik a beszerzés. Közel 5 milliárd forint éves szinten az az érték, amit a kórházak beszereznek. Mindenképpen egy centrális beszerző szervezetet szeretnénk létrehozni, és kivenni a kórházaink kezéből a beszerzés lehetőségét. Nem fognak ennek nagyon örülni, de higgyék el, nagyon komoly megtakarítások származhatnak belőle: a nettó eredmény évente 100 millió forint vagy még magasabb összeg is lehet.
A gyógyszer-ellátásban még nagyobb a lehetőség. Ahány kórház, annyi gyógyszertár, annyi beszerzés. Ha ezt centralizálni lehetne, és egy közös beszerzésre állnának át kórházaink, akkor a központi tendereztetéssel óriási megtakarítás érhető el, amely 270-420 millió forint is lehet.
A következő „nagyobb falat” a labordiagnosztika. A fővárosban – nemcsak a fővárosi önkormányzati kórházakban – 54 laboratórium van. Helyettük a jövőben megalaborokat kell létrehoznunk. Három-négy centralizált megalaborral a főváros összes kórháza ellátható, nemcsak a Fővárosi Önkormányzat kórházai, hanem a többi is. Működési formájuk lehet költségvetés alapú, de lehet kht., kft., rt. is. Mindenképpen a sürgősségi ellátást a kórházban kell tartani, és minden egyéb labortevékenységet a megalaborokba kell kivinni. Ez a változás nyilvánvalóan felesleges létszámmal is fog járni, amely a mi számításunk szerint 220 főt jelent.
A patológiát nemcsak azért kell centralizálni, mert ez valóban olyan terület, ahol lehet. Nem azt mondom, hogy ne legyen mindenhol boncolás. De nem kell például a citológiát mindenhol elvégezni, el is lehet vinni azt egy másik kórházba. Nem beszélve arról, hogy a patológusok olyan kevesen vannak, és egyre fogynak, egyre inkább a nyugdíj felé közelednek, hogy ezért is mindenképpen gondolkodni kell a centralizált patológiában. Ez egyszeri beruházási költséget is jelent természetesen, 100 millió forintos kiadást, de ennek eredménye minden évben 100 millió forint megtakarítás lehet.
Tehát összefoglalva: különböző „csomagok” vannak, a szolgáltató szervezet, az adminisztratív szolgáltatás, a beszerzés, az ingatlanhasznosítás és a diagnosztikai szolgáltatók centralizációját tervezzük. Ha mindez megvalósul, 2,3 milliárd forint költségmegtakarítás várható éves szinten. De beruházás is kell hozzá, amit a fővárosnak kell vállalnia, ami egyszeri beruházásként 1,7 milliárd forintba kerül. A labor és patológia esetében még további politikai egyeztetést igényel, hogy ezek centralizációját is kialakítsuk.
|
|
|