2004.10.28.
Magyar Orvosi Kamara Háziorvosi Szekció
konferenciája
Dr. Kertai
Aurél, MOK Háziorvosi Szekció
elnöke:
Tisztelt
Kolleganők, Kollégaurak! Üdvözlöm Önöket a háziorvosi szekció mai
kongresszusának az ülésén. Egy pár szóval azért elmondanám, hogy most volt ez
az első lehetőség, amikor a háziorvosi szekciót felkérték, hogy mint
alapellátás, vegyen részt a HUNGAROMED-nek az anyagán, ezen a négynapos
rendezvénysorozatán. Ezt elvállaltuk, mert úgy tűnik, hogy most az érdeklődés
az most egy kicsit kevesebb, de volt rá jelentkező elég szép számmal.
Az irányított
betegellátás körülbelül 5 évvel ezelőtt indult meg, az első a veresegyházi
misszió volt, az igazi központ, aki szervezte, és az előző időszaknak, illetve
látszik, amikor már 1 milliós létszámot elérte az irányított betegellátás,
hogyan oszlott el Magyarországon. Azok a kis sárgácska foltok jobbra-balra
elszórtan, azok a vasútegészségügynek a rendszeréhez tartoznak, és tudom, hogy
az irányított betegellátással kapcsolatban voltak különböző nézetek, hogy mitől
gazdaságos vagy mért éri meg azt csinálni, s azért mutatnám mellé a másik ábrát
is, egymásra vetíteni nem tudtam, mert ezek meg a válságtérkép, ami a
legrosszabbul ellátott alsó negyedet mutatja az ország területén. Itt van a
legnagyobb halandósági arány, itt van a legnagyobb közgyógy ellátottak aránya,
itt a foglalkoztatottaknak a legalacsonyabb az aránya, itt jut egy háziorvosra
sok lakos, és az OEP szerződésóra kevés. Tehát ez azt jelenti, hogy azért
vannak még olyan területek, amiket egy kicsit fel kell újítani és az
esélyegyenlőséget meg kell teremteni. Ennyit bevezetőként, és megkérném az első
eladás megtartására Nagy Tamás kollégát, Irányított betegellátás a háziorvos
szemszögéből.
Dr. Nagy Tamás: Hölgyeim és Uraim! Tisztelettel köszöntöm a megjelent
kisszámú hallgatóságot, azt gondoltuk, hogy egy kicsit többen fognak érdeklődni
az irányított betegellátási modellkísérlettel kapcsolatos adatok iránt.
Szeretném azt
elmondani, hogy Magyarországon egészségpolitikai szempontból ez az egyik
legjelentősebb modellkísérlet, ennek a kezdetétől fogva nagyon sok támogatója,
legalább annyi ellenzője volt. Azt sajnáljuk, hogy négy év működés után nem
sikerült leültetni egyasztal mögé azokat az egészségpolitikusokat, azokat az
ellenzőket és támogatókat, akik be tudtak volna számolni az irányított
betegellátásról és szakmai szempontból következtetéseket tudtak volna levonni
magáról a modellről. A misszió egészségügyi modell 1999. július 1-jétől nyolc
háziorvosi praxissal 12 800 fővel kezdte meg működését, 2000-ben a Heves
megyei Heves város és Füzesabony város és környező települések csatlakozásával
41 000 főre nőtt a kockázatközösség. Ez a bővülés 2001-ben
Versegyház-környéki településekkel, illetve Heves megyében Eger város és
környező Gyöngyös-környéki településekkel bővül, így 150 000 főre nőtt az
ellátottaknak a száma. A tavalyi bővülés Gyöngyös város és további települések
csatlakozásával 240 000 főre növekedett. Ennyi állampolgár ellátásáról
gondoskodik a missziómodell. Ezt összegezve, látható, hogy a 62 teleülésből 42
Heves megyei, 20 pedig Pest megyei település, az ellátásunkat négy kórház,
ebből két megyei és két önálló szakrendelő biztosítja, természetesen a 62
háziorvosi szolgálattal együtt. Ezen a térképen jól látható, hogy egy jól
körberajzolható területet lát el a misszió, ez a missziónak a honlapján is
megtalálható ez a lap, ez egy interaktív felület, ahol a pici pöttyökre
kattintva láthatjuk, hogy hol milyen munkát végez a misszió. A működésnek
vannak jogi feltételei, ez a mindenkori költségvetési törvény és a
hozzákapcsolódó 43/99-es kormányrendelet, ezek a jogszabályi feltételek
határozzák meg az egyes modelleknek a pénzügyi feltételét, illetve a működésnek
a számszerűségét. Pénzügyi modellévünk októbertől szeptember 30-áig tart, itt
ez a szeptember azért érdekes, mert mindannyian tudjuk, hogy az OEP-nek az
adatszolgáltatása, illetve a finanszírozása egy három hónapos elcsúszást
jelent. A rendszerbe lépés feltétele tulajdonképpen úgy történik, hogy a
szervező a háziorvosokkal, akik önkéntesen lépnek be a rendszerbe, a praxis
teljes körével lép be, a szervező a települési önkormányzatokkal egy szerződést
köt, amiben vállalja, hogy a lakosság egészségfejlesztését és az ellátását
koordinálja. Tehát ez csak egy koordinációs feladatátvállalás, és természetesen
az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által kiírt pályázaton kell részt
venni, amit a Pénzügyminisztérium és az Egészségügyi Minisztérium bírál el.
A modell
finanszírozásának feltétele egy fejkvóta alapú rendszer, a fejkvótát a modellbe
bevont szolgáltatások képezik és ezeket a szolgáltatásokat korral, nemmel
súlyozottan állapítják meg. Ez a modelleknek a bevételi oldalát teszi ki, ez a
bevételt tulajdonképpen egy többlet prevenciós bevétel, ami 500 Ft/fő/év, ezzel
bővül, ezzel a szervező rendszeresen elszámol az egészségbiztosító felé,
illetve egy szervezői díjjal bővül még a bevételi oldal, de ez mindig csak az
indulási évben, egy hasonló összeggel, 500 Ft/fő/évvel növeli a bevételt. Az
OEP természetesen nem fizet ki közvetlenül, hanem egy elvi folyószámlán kezeli
a szervezőnek a bevételeit és kiadásait.
Az itt látható
felsorolásban láthatjuk, hogy melyek azok az ellátási formák, amelyeket bevont
a rendszerbe az OEP, ezek a háziorvosi, gyermekorvosi, fogászati, járóbeteg
ellátás, kórházi, aktív, krónikus, képalkotó diagnosztika, művese kezelés,
gyógyászati segédeszközök, gyógyfürdő és az utóbbi időben a betegszállítás is
bekerült ebbe a körbe. Természetesen vannak olyan szolgáltatások, amelyek ebből
jelenleg is kimaradtak. Ezek döntően azok a szolgáltatások, amelyek konkrétan
és direktben nem köthetők teljesen egy TAJ számhoz, nem köthetők egy konkrét
praxishoz, illetve olyan torzításokat mutatna a rendszerben, ami ellátási
területenként más és más, ilyen például az utazási költségtérítés, ami nyilván
egy olyan nagyvárosban, mint Budapest vagy a megyeszékhelyek, ahol minden
szolgáltatás elérhető, az döntően közelít a nullához, míg egy aprófalvas
településszerkezetnél ez sokkal nagyobb költséget jelent.
Ezen az ábrán
láthatjuk az előbb felvázoltakat, tulajdonképpen az ellátásszervező egy
szervezői szerződést köt tehát a háziorvossal, illetve egy együttműködési
megállapodást köt a jelen esetben, ez a misszióra vonatkozik, a járóbeteg
szakellátás illetve a fekvőbeteg szakellátással, ez egy partneri kapcsolatot
feltételez, ami elég laza kapcsolat. Itt látható, tehát az elvi folyószámlának
a bevétel és kiadási oldala, tehát ez nagyjából a betegellátási modell
struktúrája.
A missziómodellnek
a célját is megfogalmaztuk tulajdonképpen, egy adott területen élők egészségi
állapotát szeretné hosszú távon jobbá tenni, gondoskodik az ellátás magas
színvonaláról, illetve minden területen érvényesíti azt a prevenciós
szemléletet, ami talán egy jobb egészségügyi mutatóhoz tud elvezetni.
A tevékenységeink
során különös figyelmet szentelünk az egészségmegőrzésnek,
betegségmegelőzésnek, és hatékony, korszerű gyógymódok szerepének az
erősítésére is. A végső cél a beteg bizalmának elnyerése és egy betegközpontú
szervezetnek a létrehozása. A háziorvosnak a napi gyógyításon kívül
nagyon-nagyon sok és komoly feladata van, erről részletesen az utánam következő
előadások fognak szólni, a lényeg az, hogy szeretnénk bizonyos technikákkal
olyan, praxisunkba tartozó állampolgárokat behívni, akik talán évente
egyszer-kétszer sem méretik a vérnyomásukat, és nem kerülnek semmilyen
kapcsolatba az egészségügyi ellátó rendszerrel. Ennek a technikáról tehát
fogunk majd a későbbiekben hallani. Tevékenységünk természetesen a szűrés,
gondozás, szintén következő előadásban hallhatunk róla.
Csak szeretném
megmutatni a gondozásunk, tehát felnőtt háziorvosok asztma, diabétesz,
hipertónia és ISB, gondoznak még gyermek háziorvosaink gyermekkori asztma,
allergiás betegségek, obezitás hipertonia, mozgásszervi betegségek gondozásával
foglalkoznak.
A háziorvosainknak
rendszeresen tartunk szakmai továbbképzést, ezek a szakmai továbbképzéseken egy
konkrét oktatási terv szerint történnek, ezek a továbbképzések akkreditáltak,
pontszerzők. Ettől az évtől egy internetes felületen távoktatásban vesznek
részt az itt dolgozó háziorvosok, ez szintén akkreditált és pontszerző
továbbképzés.
Fontos ténykedésünk
a protokollfejlesztés. Itt különböző gyógyító és diagnosztikus tevékenységeket
próbálunk egy csoportba fogni, és megpróbálunk egy egységes eljárási és
gyógyítási rendet kialakítani. Amikor ezek a protokolljaink megvannak, akkor a
környező szakrendelők, kórházak orvosait konszenzus konferenciára hívjuk meg és
megpróbáljuk az intézményekkel is egységesíteni ezt a protokollt, úgy néz ki,
hogy ennek van komoly eredménye és pozitív a fogadtatása az intézményi
szakorvosok részéről is. Természetesen, ha már rendelkezünk protokollokkal,
akkor ennek a betartása az szintén fontos feladat, illetve ezt ellenőrizzük. Az
itt felsorolt betegségek azok, amelyeket többek között protokollokkal tudjuk
megközelíteni. Van itt egy furcsa kifejezés: fürkészés. Ez nem jelent mást,
mint egy általunk kreált kifejezés, ez egy internetes alapú betegút-követés,
esetkezelő rendszernek a működtetése, ennek a lényege, hogy az Országos
Egészségbiztosítási Pénztártól visszakapott adatok alapján a háziorvos a saját
TAJ-körét, betegkörét le tudja hívni és ezáltal nyomon tudja követni, hogy hol
milyen gyógyszert kapott a betege, milyen ellátásban részesült és ez az ellátás
mennyibe került és mi is történt a beteggel. A háziorvos könnyebb helyzetben
van, hiszen ismeri a betegét, ismeri a betegnek a zárójelentéseit, és így össze
tudja vetni a társadalombiztosítás által visszajutott adatokkal.
Ez az esetelemzés,
esetkezelés egy általunk kidolgozott séma szerint működik, itt természetesen
bizonyos ellátási anomáliákra, gyógyszerfelírási szokásokra tudunk
következtetni. Ellátási anomáliákról egy pár szót, illetve egy-két konkrét
adatot vagy esetet is említenék. Említünk itt invalid ellátást, ez alatt azt
értjük, hogy egy adott betegnek az ellátása, kezelése esetleg nem történt meg
vagy nem oly időpontban, mint ahogy az egy internetes felületen látható, egy
record képen látható. Látunk olyat, amikor a beteget sokkal tovább kezelik
zárójelentés szerint, mint a valóságban, de a fordított eset is előfordulhat.
Indokolatlan ellátások között előfordul olyan is, hogy példával tudjam
megvilágítani, amikor egy terhes anya már régen megszült és a terhes-tanácsadó
még mindig gondozza. Nyilván ezek az indokolatlan ellátás kategóriájába
tartoznak. Vizsgáljuk a párhuzamos ellátásokat, látjuk, hogy a beteg egy adott
intézményben, esetleg kórházban fekszik, természetesen közben nem vehet
igénybe, megítélésünk szerint, gyógyfürdői szolgáltatást, otthoni szakápolást,
vagy legalábbis más kasszán költséget nem nagyon illik vele szemben elszámolni.
Kódolási
anomáliákra, HBCS inkonzisztenciára példát szintén tudnék mondani, amikor is a
valóságban a betegnek nem az a betegsége, amint amivel ezt kódolták. Itt a
napokban fölfedezett, ha úgy tetszik, huncutságot látjuk, amikor is például a
18 év alatti gyermekeknek a tonzillektómiája az egy hematológiai betegséggel
van lekódolva, ami különböző eozonofíliák, leukémiák és limfómák kategóriába
tartozik, természetesen nyilván ezeknek a költsége egy sokkal magasabb
100 000 forintot meghaladó HBCS költségek, holott egy tonzilektómia ennél
azért kicsit egyszerűbb beavatkozás és természetesen olcsóbb is.
A gyógyszerek,
gyógyászati segédeszközök felírásának anomáliái is érdekesek, sok finomságot
takarnak. Nagyon sokszor a betegek számára oly mennyiségű gyógyszert írnak
orvosaink, ami persze nem mindig az orvosnak a hibája, hiszen a beteg több
orvost is megkereshet és hozzá tud jutni nagyobb mennyiségű gyógyszerhez, de
néha ezek ipari mennyiséget is takarnak. Leggyakoribb gond alapvetően a
gyógyászati segédeszközöknek a túlrendelése, itt különböző hallókészülékek,
ortopédcipők, telefonok és ébresztőórák fölírása az, ami egy kis izgalmat okoz,
de láttunk már olyant is, amikor egy páciensnek egy TAJ számon 48 műfogat vagy
fogpótlást számoltak el. Ezeket az ellátási anomáliákat amikor észleljük, akkor
ha háziorvos partnerintézményről van szó, megpróbáljuk megkeresni és erre a
figyelmét fölhívni, ami pedig területen kívüli nem partnercégről van szó, ott
pedig ennek a vizsgálatát néha az egészségügyi pénztártól kell kérnünk.
A modell
működésének eredményei is komolyak számunkra, tulajdonképpen egy szakmai
kommunikáció indult meg a háziorvosok, kollégák között, illetve az intézményi
dolgozók között, egy partneri, kollegiális viszony alakul ki, ezek azok az
alkalmak, amikor erre lehetőség adódik. Egy lakossági kommunikáció is
kialakult, hiszen a helyi médián kívül a misszió egy regionális egészségvédelmi
havi lapot működtet 2001 óta, ezt ingyenesen terjeszti 40 000 példányban
2003-tól, amikor is 240 000 főre bővült az ellátottak száma, akkor ez
65 000 példányban jelent meg. Erről egyébként későbbi előadásokban
részletesebben is hallhatunk.
Működésünk
eredménye az előbb említett evidence base alapú protokollok, konszenzus
konferenciák és ezek az akkreditált továbbképző tanfolyamok. Ezeknek az az
előnye is megvan, hogy ezt kivételesen nem gyógyszergyár szponzorálja, tehát a
nem kívánt mellékhatások is sokkal kisebbek.
Eredmények között
tartjuk számon, hogy egy-egy adott területnek van nem csak ingatlantulajdonosi
gazdája, hanem szakmai gazdája is, egy érdekeltségi rendszert támogat a
misszió, ez az itt dolgozóknak a munkakörülményét és a diagnosztikus
feltételeket is javítja. A minőségi szolgáltatás mellett tulajdonképpen
megjelenik a hatékonyság is, ez is fontos szemponttá válik. Lényeges eredmény
tulajdonképpen a patikai forgalomnak az extenzív növekedése csökken a
protokollok bevezetésével, az ellátások, amelyek lakosság-közeliek, az
alapellátási illetve az egyes szakellátásoknak a fejlesztésével, bővítésével az
indokolatlan hospitalizáció is ésszerű keretek között csökken vagy
csökkenthető. És talán az egyik leglényegesebb szempont, amikor az ellátás
során a pénz követi a beteget, és ennek komoly jelentősége lehet hosszú távon,
hiszen a finanszírozás nem az intézmény nagyságától, az ágyszámtól és egyéb
paramétertől függ.
A modell
természetesen még mindig csak modell, mint az elején említettem, nem sikerült
még a modell teljesítményéről, a modelleknek az eredményeiről egy egységes
véleményt alkotni. Több nyitott kérdés is maradt számunkra. Ki az ideális
ellátásszervező vagy szervezők? Jelenleg, mint láthatjuk vagy tudjuk, az
szervezi ezt az alapellátás, szakellátás illetve a kórházi ellátást. A
leglényegesebb szempont, hogy egy egységes menedzsment kialakulhat egy adott
ellátási területen. Mert egységes menedzsment, egységes gondolatrendszer
szerint lehet csak egy jól prosperáló modellt működtetni. Hiszen most ahány
önkormányzat, annyi intézmény, annyi önálló és független menedzsment, ez csak
partneri kapcsolatokon múlhat, egy baráti jó viszonyon, hogy mi egyezséget
tudunk kötni egy intézménnyel, és természetesen adódik a kérdés, hogy ha
szeretnénk kiterjeszteni az irányított betegellátási modellt, ha van ilyen
akarat, akkor milyen garanciális feltételekkel és milyen tulajdoni viszonyok
mellett lehet ezt a teljes kockázatot átvállalni.
Dr. Jóna
Gabriella: Tisztelt Kollégák! A
misszióban az ellátás minőségének a javítására elsősorban a háziorvosok
munkáját szerettük volna szervezni, könnyíteni és javítani. A háziorvosi
ténykedések közül mind a prevenció, mind az effektív ellátás, definitív
ellátás, mind a továbbutalás nagyon fontos, mégis, a gondozást azért emelném
ki, mert ez az a legnagyobb betegcsoport, aminek a gondozása során, akár
hipertónia, akár szívbetegség, akár diabétesz miatt gondozza a háziorvos, a
legtöbb eredményt lehet elérni, illetve, hogy úgy mondjam a
legköltséghatékonyabb a minőségi gondozás folytatása. Ez egy nagy
betegcsoportot képvisel, népbetegségekről van szó, mi megpróbáltuk a gondozást
először is tanulmányozni, aztán protokollt csinálni rá vagy követni, ennek egy
pár eredményét szeretném most megmutatni, mégpedig a hipertónia gondozás
eredményét.
Az, hogy miért,
mennyivel van előnyben vagy mennyivel másképp történik az IBR-ben a hipertóniás
vagy diabéteszes betegek gondozása, abból azt emelném ki, hogy egyrészt van egy
olyan műhelyünk, amit továbbképzésnek vagy megbeszélésnek hívunk. Itt
rendszeresen összejönnek a hasonló helyzetben, hasonló területen dolgozó
háziorvosok, de az ország különböző régióiban is valaki valamit, többnyire
ismereteket közvetít, de gyakorlati tapasztalatokat vagy műhelytapasztalatokat
nem nagyon szoktak kicserélni, legfeljebb egy-egy kongresszuson az utána lévő
vitában, de ott sem a tér, sem az idő nem megfelelő erre.
A másik, amiben
előnyben lehetnek azok a kollégák, akik IBR-ben dolgoznak, az a tény, ami eddig
még senkinek nem adatott meg, hogy a háziorvos az összes betegének az összes
ellátási adatát megkapja, tanulmányozhatja, sőt egy rendszere van rá, amiből
megismerheti, hogy mi történik a betegével. Nem csak azt, hogy hol járt az a
beteg, aki meg se fordult nála, mert magát utalja be – tudjuk, Magyarországon
ez így szokás –, hanem azt is, hogy mondjuk hetente jár CT-re. Legalább
figyelmeztetni tudja, hogy ez veszélyes vagy akár életveszélyes. Azt is látja,
hogy hová jár kórházba; hol íratja föl a receptjeit, nagyon sokszor több helyen
is; a kórházban mi történt vele, mennyibe került ez. Ez valóban egy nagy
lehetőség, egy más rálátást, egy más dimenziót ad a háziorvosnak, nem a végeken
dolgozik és könyvel, hanem egybefüggően látja, hogy mi történt a betegével. Ez
az, amit Tamás is említett az előbb, ez a fürkészés.
Tehát az, hogy mi
az alapellátást javítsuk és standardizáljuk, mint IBR cél, ehhez rögtön kaptunk
bizonyos eszközöket, ha jogi eszközöket nem is, de legalább informatikai vagy
tájékozódási lehetőségeket. A másik pedig, hogy azzal, hogy minden ellátás
szintjén van szolgáltatói kapcsolatunk, tehát nekünk kontraktusaink vannak
járóbeteg, fekvőbeteg ellátó intézetekkel stb., azzal az egyes ellátási
szinteket is összekapcsoljuk, kicseréljük a tapasztalatainkat, bizonyos
elvárásokat is megfogalmazunk és megpróbálunk egy összefüggő, egységes
színvonalú és egységes nézetű rendszert kiépíteni, természetesen ehhez
hozzájárul az érdekeltségi rendszer is nyilvánvalóan.
A megvalósítás
módja az, hogy protokollokat dolgozunk ki, megbeszéljük ezeket, képzéseket
tartunk, továbbképzéseket, a különböző ellátási szintek között is konszenzust
próbálunk itt teremteni, és erre példa az, hogy a hipertónia protokollt hogy
építettük föl. A hipertónia kezelésére, minthogy ez a leggyakoribb gondozandó
betegcsoport, nemzetközi és magyar ajánlások szerint, de adaptálva a mi saját
viszonyainkra mindenütt, ami műszer, szakma, tapasztalat létrehoztunk egy
protokollt, ami tudományos bizonyítékokon alapul, standard tartalmú.
Tehát minden protokollunkban le van írni, hogy
miért mire fókuszálunk, mi a legfontosabb nekünk, a hipertóniánál például a
gondozás a legfontosabb, tehát az, hogy beszedje a beteg, rendszeresen járjon.
Nálunk ez az. Nem az, hogy pont milyen gyógyszert választunk, hanem a gondozás,
tehát a háziorvosi gondozás. A költségeket is nézzük természetesen, és
megpróbáljuk monitorozni, megpróbálunk egy olyan rendszert kiépíteni, amivel
nem csak azt közvetítjük a háziorvostól a beteg felé, hogy mit szedjen, hanem
azt is, hogy mit szedett be és azt, hogy milyen eredményt értünk el. Ezért egy
gyógyszerlistát építünk be a protokollba, mi ott eldöntjük együtt a
háziorvosokkal ezeken a képzéseken, hogy mely gyógyszereket érdemes leginkább
adni, az a legfontosabb, hogy hatásos legyen és lehetőleg a költség is alacsony
legyen mind nekünk, mind a beteg szempontjából, azért, mert az a
tapasztalatunk, hogy az extrém drága gyógyszereket nem váltják ki a betegek. De
a gyógyszerkiválasztásnál nagyon fontos szempont, hogy a compliance, tehát a
beteg együttműködési készsége megfelelő legyen, tehát lehetőleg egyszer kelljen
beadni, egyszerű legyen, kevés mellékhatása legyen és hozzáférhető, tehát
kapható is legyen, ne ilyen fantomgyógyszer legyen, amit az ember kinéz a
listáról, mert ez jónak tűnik vagy olcsónak tűnik, csak olyat, amit már
bevezettek, tudjuk, hogy kapható, elérhető.
Azért választunk gyógyszerlistát a
hipertóniánál több száz, de a legtöbb gyógyszercsoportnál több tíz gyógyszer
közül, mert így könnyebb a választás, nem kell végignézni minden alkalommal,
hogy melyik az adott készítményből a legolcsóbb, hogy úgy mondjam, nem is
biztos, hogy lehet kapni. Ráadásul egyik 30 szemes, a másik 28, harmadik 20
szemes, hanem mi kiszámítjuk terápiás napra, költségre, mennyibe kerül a
betegnek, mennyibe kerül nekünk, és így állítjuk össze. Ráadásul össze tudjuk
hasonlítani, hogy ki mit ír föl milyen eredmények vannak, tehát a háziorvosok
szokásait is össze tudjuk nézni, ők egymás között a költségeket, a
használhatóságát is figyelni tudják, és ezért egy benchmarking rendszert
alakítottunk ki.
Azt, hogy ezt a
protokollt, amit együtt alakítottunk ki, együtt fogadunk el, tehát mindenkinek
azonos beleszólási, szavazati joga van, utána megnézzük, hogy működik, tehát
betartják-e, tényleg megtörténnek-e a vizsgálatok, de leginkább azt, hogy
gyógyszert írnak-e. Tudjuk, a hipertóniásoknál a legnagyobb probléma
világszerte, és ez áll az érdeklődés homlokterében, hogy nem szedik igazán a
betegek a gyógyszert, hiába írjuk föl, nem részesülnek megfelelő kezelésben,
nem érik el a célvérnyomást. Tehát attól függően, hogy milyen ország milyen
felmérése 10–30%-a részesül a hipertóniásoknak megfelelő ellátásban.
Mi azt meg tudtuk
nézni azokból az OEP által visszaküldött felhasználási adatokból, hogy a mi
orvosaink milyen gyógyszereket írtak föl, a betegek miket váltottak ki és hogy
mennyit szedtek. Ez a gondozásmonitorozáshoz még egyszer azt, hogy az orvosok
fölírták, a beteg kiváltotta-e és szedte-e a gyógyszert a
gondozásjelentésekből, a gyógyszerfelírásokból illetve a kiváltásból meg tudtuk
nézni. Ezeket az adatokat használtuk föl, tehát amint látható a háziorvosok
saját gondozásjelentését; az OEP által visszaküldött gyógyszerkiváltásról szóló
jelentést, ahol mindenütt látjuk, hogy X TAJ számú beteg milyen gyógyszert
váltott ki, kiváltott 2 doboz Monoprilt, csak hogy egy számot mondjak, ezen a
napon és ennyi pénzért, és legalább kiváltott 2 hónap múlva vagy 5 hónap múlva
vagy soha többé nem váltott ki gyógyszert. Megnézhetjük, hogy ugyanaz a beteg
bétablokkolót, diuretikumot szedett-e, váltott-e ki. Tehát ezt, valamint azt a
jelentést, amiben a háziorvos a gondozottak számát jelzi minden hónapban, most
már TAJ számra, tehát beazonosítható, hogy ki van számon tartva mint gondozott
hipertóniás, és látjuk, hogy ki váltott ki gyógyszert valójában.
Azt látjuk ezen a
táblán, hogy az első oszlopban szerepelnek a háziorvosok, számot írtunk, hogy
ne név legyen, ne legyen beazonosítható. A másodikban praxis létszám. Látható,
hogy a felnőtt praxisainkban olyan durván 2 000 az átlag, van kisebb praxis
is de nagyobb is. A gondozottak száma látható, valamint a gondozottak aránya a
praxislétszámhoz képest. Ez a gondozottak aránya a praxislétszámhoz képest
átlagban 15% ugyan, de látható, hogy van olyan háziorvos, aki nem gondoz
egyetlen beteget sem hipertónia miatt, egyet sem; és van olyan is, akinél a
gondozotti arány 23–24%. Ha tudjuk, hogy nemzetközi viszonylatban általában
20–25% az, amit hipertóniagondozásnak, mint minőségi indikátort el tudunk
fogadni, akkor azt mondhatjuk, hogy a 15% alacsony nálunk, bár néhány
háziorvosunk eléri a nemzetközi szintet, de ez elsősorban abból adódik, hogy
néhány orvosnál egyáltalán nincs gondozás. Ezeknek egyenként utánamegyünk, most
nincs erre idő, hogy kifejtsem, esetleg ha megkérdezitek, akkor válaszolok. Hát
ez nem igazán jó szám. Ez volt 2001. szeptemberben, amikor elkezdtünk ezzel a
problémával foglalkozni. Azt is látjuk, hogy a gyógyszerkiváltók aránya 72%. Mi
azt mondtuk gyógyszerkiváltónak 1 évet nézve, aki legalább minden nap egy fél
DDD-t, tehát definiált napi dózisnak a felét, mondjuk 75 mg Metoprololt vagy 10
mg Enaraprilt kiváltott, tehát az, aki folyamatosan váltott ki egy év alatt
gyógyszert, és legalább annyit, hogy egy fél dózist szedett. Azért így
állapítottuk meg, mert ugye ACE-gátlóból nagyobb dózist szoktunk kiírni,
majdnem mindig a DDD-nek a… vagy annyit, vagy annál többet, bétablokkolóból meg
jóval kevesebbet, diuretikumtól lehet ez diazit, abból is kevesebbet. Tehát ezt
így állapítottuk meg. 72% az elég jónak mondható nemzetközi viszonylatban is,
mert azt olvastuk, hogy a nemzetközi irodalomban általában 20–80%-ot adnak meg,
nagyon-nagyon nagy különbségek vannak. Csak úgy tudtak ennél jobbat, 70–80%-nál
jobb compliance-t elérni, hogyha nagy programot iktattak be, elektronikus gyógyszer,
compliance mérő, tehát minden gyógyszerkivételnél jelzett, és ha nem vette be,
akkor figyelmeztetést kapott a beteg. Tehát ez nem olyan nagyon rossz arány,
mert az ideális 90–1005-ot szinte sehol nem érték el a világon. 2003. júliusban
valamit javultak az értékek, de majd a végén lesz egy összehasonlító táblázat
és ott megmutatom.
Ha a terápiás
költség és a felírás betartását tekintjük, akkor azt látjuk, hogy a háziorvosok
ugyan kialakítanak egy protokollt, kialakítanak egy gyógyszerlistát, de mégis,
csak egészen kevés olyan orvos látható – ez a piros vonal – ez a protokollhoz
való igazodás aránya, tehát ha valakinek 80 vagy 90%-ban igazodik a
protokollhoz, akkor csak azokat a gyógyszereket írja föl, amik szerepelnek a
listán. Ilyen háziorvos csak kettő van, amint látjuk. A többiek általában olyan
70–40%, de olyan háziorvosunk is van, akinél 30% vagy ennél kevesebb a
protokollhoz való igazodás aránya. Persze, megkérdezhetnénk, hogy akkor mért
nem szólt, amikor kiválasztottuk, hogy nem ért egyet, nem beszélve arról, hogy
ehhez már elég ügyesnek kell lenni, hogy ne essen bele olyan gyógyszer a
felírásban, ami szerepel a protokollban, mert elég nagy a lista. Megint azt nem
írtam le, de ha érdekel, akkor arról is tudok beszélni. Mi azt gondoltuk, hogy
a 68–70%-nál nagyobb arány lenne az ideális, ha legalább a háziorvosaink zöme
ezt betartaná, de ez nem így van. Ebből is látszik, hogy milyen kényes kérdés
ez, hogy protokoll, jó, vannak protokolljaink, például a hipertónia protokoll
magyar és nemzetközi ajánlásoknak megfelelően készítettük, ötször, tízszer
átbeszéltük, mindenkinek minden ellenérvére ott a csapat megválaszolt, tehát
közösen alakítottuk ki, és mégsem használják. Tehát látszik az, hogy nem old ám
meg az nagyon sok mindent, ha van egy protokoll, mert azért azt nem olyan
egyszerű betarttatni vagy betartani. Nyilván úgy választottuk ki, hogy a
költségek megfelelőek legyenek, de nem költség a szempont, az első szempont a
hatásosság és az, hogy könnyen beszerezhető és beszedhető legyen.
Akkor, amikor azt
láttuk, hogy az orvosaink és a betegeink egy része részint nem azt írja föl,
részt a betegek nem váltják ki sokszor a gyógyszert, és azt már nem is tudtuk
ellenőrizni, hogy mennyire szedik be. Valószínűsítjük, hogyha valaki minden
hónapban megvásárolja a gyógyszereit, akkor beszedi és nem a szemétbe dobja, de
azért nem vagyunk benne száz százalékig biztosak, hogy beszedi vagy annyit szed
be. Elkezdtük kinyomozni, hogy mért nem ír a háziorvos olyan gyógyszert, ami a
listán szerepel, vagy mért nem szól, vagy mért nem jelzi az egyet nem értését.
Azt is megkérdeztük a betegektől, részint interjúban, részint kérdőívekben,
hogy miért nem váltja ki a gyógyszert vagy miért nem szedi be. Ami érdekes
volt, a háziorvosok egy jó része elmondta, hogy nem ért egyet, és akkor mégse
szól, amikor ott ül ezen a megbeszélésen, ez azért érdekes.
A második leggyakoribb
az volt, hogy túlterhelt. Ez azt jelenti, hogy esetleg át kéne állítani a
betegét nem csak azért, mert protokollhű akar lenni, hanem ő is valami másik
gyógyszert találna jobbnak vagy hasznosabbnak. De borzasztó túlterhelt, és egy
beteg átállítása elég sok időt igényel, el kell magyarázni, hogy miért, hogyan,
pláne ahhoz, hogy ez meggyőző legyen, nagyon sok időt igényel, és a
túlterhelésre hivatkoztak, ez valószínűleg egy nagyon komoly ellenérv.
A harmadik, nem
kevésbé problematikus ok az volt, hogy nagyon gyakran a háziorvos beállítja, a
beteg elkerül más miatt akár kardiológushoz, akár mit tudom én hová, és ott
helyből átállítják, ezt most nem részletezem, hogy miért, jóhiszeműen, vegyük
úgy, hogy átállítják. Utána a beteg bekerül kórházba, mondjuk az anginája
miatt, és ott megint átállítják. Azzal együtt, hogy a betegnek nem az az érzése
lesz, hogy egyre okosabb és okosabb emberekhez kerül és egyre modernebb és
modernebb gyógyszereket kap, ami a drágaságukból látszik. Hanem egyszerűen azt
mondják el a betegek, és ezekből az interjúkból a másik oldalon ki is derül,
hogy ezek az orvosok, nahát… és inkább sutba vágják sokszor és nem is szedik
rendesen, mert rivalizálást látnak benne, meggondolatlanságot látnak benne,
tehát ez egy nagyon kellemetlen probléma. Aztán van úgy, hogy azt mondják, hogy
a beteg állt ellen és nem akart változtatni. Nem egyszer azt mondják, hogy a
betegek nem szeretik az olcsóbb gyógyszert, mert kevésbé hatásosnak vélik.
Mindenütt a világon a beteg együttműködési készsége meg az, hogy elhiszi, amit
a saját orvosa, mert neki a kezelőorvosa, a háziorvosa mond neki, az minőségi
indikátor. Tehát valószínűleg itt kell nekünk is változtatni első helyen, és
legkomolyabban, hogy segíteni kell a háziorvost abban, hogy jobban
kommunikáljon, hogy idő szabaduljon föl, vagy igénybe venni másokat, hogy a
beteg felvilágosítást segítsék, mert valószínűleg ez a leggyengébb pontja
pillanatnyilag, nem a szakértelem.
Miért nem szedik a
betegek a gyógyszert? Erre nagyon sok minden van, hogy a leggyakoribb azért az
volt, hogy a betegek nem igazán tudták, hogy egy életen keresztül kell
gyógyszert szedniük, hanem méréstől változóan szedtek gyógyszert, és így lesz
az önvérnyomásmérés mint egy egyébként hasznos módszer, egy kvázi megrontója a
hipertóniakezelésnek, mert hol beszedik, hol nem, emelnek dózist önkényesen,
változtatják ez egy komoly gond volt.
Természetgyógyász
mindenütt van a világon, valószínűleg ezt tudomásul kell venni és meg kell
próbálni tényleg ráhagyni a betegre, hogy válasszon, csak el kell mondani és
föl kell világosítani róla.
Az, hogy miért
ilyen alacsony a gondozási arány nálunk, annak nem csak olyan okai vannak, hogy
az orvos meg a beteg nem tartja be ezeket a szakmai szabályokat, amit mi
közelebbről saját protokollunkban rögzítettünk, hanem az is, hogy nem voltak
megfelelőek a gondozási listák. Volt olyan háziorvos, akinek kiderült, hogy az
ő rendszere, amit használ, abban nincs gondozás vagy nem megfelelően működik,
informatikailag nem megfelelően működik, és ezért nem látszik, hogy ő gondoz
beteget. De volt akinek nem volt fontos, vagy elkerülte az elején a figyelmét,
tehát ilyen technikai okok is vannak. Ebből azt a tanulságot vontuk le, hogy
igenis néznünk kell, hogy ki gondoz vagy hogyan, tehát folyamatosan követni
kell és időnként auditot kell tartani, mert azt is meg kell nézni, hogy az a
beteg megvan-e még, nem lépett-e meg vagy szóval, hogy miért nem jön, és aki
nem jár, azt vissza kell hívni. Tehát erre egy egész rendszert kell kiépíteni.
Tehát végül is,
annak alapján, amit tapasztaltunk, tehát azt, hogy a betegek nem járnak
rendszeresen, nem szedik rendszeresen, az orvosoknak nincs idejük elmagyarázni,
egy komplex programot állítottunk össze, amiben szerepel az orvosképzés, egy
továbbképzés, betegnevelés, audit, speciális rendszer, amivel a betegeket
behívjuk. Nővéreket kéne képezni, akik támogatják a háziorvost hasonlóképpen a
diabetológus nővérekhez, akik életmódtanácsot adnak, rendszeresen megbeszélik
az előkerülő problémákat, és akkor valószínűleg jobb lehetne a mi gondozásunk is.
Tehát végül is az egyik célunk, hogy minőségileg jobb legyen az ellátás; a
másik, hogy a beteg is elégedettebb legyen, észlelje, érezze, hogy jobb az
ellátás vagy jobb az egészségi állapota, főleg, hogy hosszú távon jobb lesz
remélhetőleg; és az, hogy mindenki a maga kompetenciaszintjén lássa el a
beteget, elsősorban a hipertóniánál. Ez arra vonatkozik, hogy a hipertóniás
beteg ne járjon kardiológushoz meg szakrendelőbe meg kórházba a hipertóniáját
beállítani, mert az a háziorvos dolga, ő tudja követni, ha nem jelentkezik, tud
szólni neki, innentől kezdve felelős és tudja, egyéb helyen elkallódik a beteg,
és ez az egyik legnagyobb gond a hipertónia gondozásánál.
Hogy mi két év
alatt mit értünk el, erre mutatnám meg ezt a két ábrát a végén. A mi gondozottjaink
aránya a pirossal bekeretezett, 2001. szeptemberében volt 15% és 2003.
júniusban – akkor csináltuk ezt a vizsgálatot – akkorra 22%-ra sikerült
föltornázni. Ami még mindig nem az optimális, de látható javulást értünk el,
míg a gyógyszert kiváltók aránya 72% volt, ahogy az előbb is mutattam, a
tartósan gyógyszert kiváltók aránya; és a 2003. év közepére ez 76%-ra
emelkedett. Tehát valamelyest javult ez, és ekkor kezdtük el a programunkat,
amit a közeljövőben fogunk értékelni, 2004. 6. hónapjáig, csak nem kaptuk még
meg eddig az adatokat – mert sajnos, Tamás mondta az előbb, hogy 3 hónap
késéssel kapjuk az adatokat, de ez igazából a gyakorlatban még több is. Nagyon
szívesen megmutatnám és nagyon remélem, hogy jobb lesz, ha nem, akkor világgá
kell mennünk.
Itt vannak a
doktorok, hát nem nagyon sokat változott az együttműködési készségük.
Köszönöm szépen a
figyelmet.
Dr. Varga
Terézia: Tisztelettel köszöntöm
Önöket. A most következő két előadás a prevenciós tevékenységeinket mutatja be
Önöknek, mindazt, mit a misszió irányított betegellátásban végzünk. A prevenció
szintén egy kiemelt tevékenységi köre ezeknek a modelleknek és egy
jellegzetessége, de én nagyon rövid leszek, ígérem, mert megállapodtunk a
következő előadóval, hogy ő fog nagyobb részt beszélni, hiszen ő háziorvosként
nagyon aktív prevenciós tevékenységet végez, és Önöket inkább az érdekli, hogy
a gyakorlatban a háziorvosnak ezzel milyen tapasztalatai vannak, milyen
eredményei, milyen problémái. Én csak általánosságban szeretném egy picit a
prevenciós tevékenységünket bemutatni Önöknek, és utána, ha van kérdésük,
nagyon szívesen válaszolunk mindannyian a kérdésekre.
Már több slide-on
is látták, hogy magának az irányított betegellátási modelleknek az alapját a
43/1999.sz.. törvény határozza meg. Ezt már elmondtuk többször is, hogy költségvetési
törvény szabályozza évről évre a rendelkezésre álló forrásokat és a pénzügyi
modell októbertől szeptemberig tart.
Hogy mi a célja? Ez
is elhangzott már többször, én a legutolsó bekezdésre hívnám fel a figyelmet,
mert a prevenció szempontjából számunkra az a legfontosabb cél, akik a
prevencióban dolgoznak, illetve a háziorvosoknak, mindenkinek, hogy a lakosság
egészségi állapotát próbáljuk maximalizálni, és az életminőségüket. Ugye mert
ez olyan dolog, hogy nincs egy elért egészség, ezt folyamatosan lehet
fejleszteni, az életminőséget folyamatosan lehet javítani.
Erről is volt már
szó, csak a folyamatot szerettem volna, hogyha látják, hogy 1999-ben 9
szervezővel indult el az irányított betegellátási rendszer, és akkor összesen
120 000-n voltak a rendszerben, most 2004. júliusában nagyon bővült a
rendszer, 2 millióan tartoznak már ebbe, 2 millió lakos, tehát Magyarország
egyötöde, ezt 18 szervező fedi le ezt a 2 millió lakost. A misszióhoz ebből
240 000 fő tartozik.
Ez az, amit most a
táblázatból elmondtam. Ami fontos ebből, hogy az OEP 500 Ft/fő/év plusz
kiegészítő forrást biztosít a prevenciós tevékenységek végzésére. Tehát
mindazokra a tevékenységek végzésére, amire a háziorvosnak vagy a modellben
résztvevők prevencióra fordíthatnak.
Nagyon fontos, hogy
a megtakarítás, ami a modellekben keletkezik, csak az egészségügyön belül
használható fel, tehát az egészségügyi továbbfejlesztésekre lehet fordítani.
Nagyon sokan
ellenőriznek minket, ezen megint továbbugrom, mert ez nem közvetlen a
prevenció, de a prevenció területét is érintik ezek az ellenőrzések. Folyamatos
negyedéves kötelező jelentések az OEP felé a prevenciós tevékenységeinkről,
illetve egyéb jelentések, ellenőrzések, most volt egy ÁSZ vizsgálat az egész
modellekre kiterjedően, vagy most van még folyamatban.
Amint említettem
már, az IBR-ekben résztvevőknek prevenciós tevékenységet kötelezően előír a
törvény, tehát kötelezően folytatni kell. Nem lehetséges kettős finanszírozás,
tehát nem lehet prevenciónak elszámolni olyan tevékenységet, amely egyébként
háziorvosi kompetencia és az OEP finanszírozza. Minden prevenciós tevékenységet
prevenciós tervben kell rögzíteni, az OEP-nek beadni és csak engedélyeztetés
után lehet folytatni. Ahogy látták, 18 szervező van, mind a 18-an nagyon eltérő
prevenciós palettát vonultatnak fel, de ez így természetes, tehát egymástól
eltérnek a prevenciós programjaink, és ez jó is, hogy eltérnek.
Ez csak egy ilyen
szép harmonikus kép, ezt kevésbé látni, de mi ezeket tartjuk a misszió
prevenció általános céljainak: az életminőség javítását, a jó minőségben megélt
életévek számának növelését és a lakosság egészségtudatosságának erősítését,
amit majd a későbbiekben bemutatunk, hogy hogy próbálunk erősíteni.
Ez az a
kapcsolatháló, ami lefedi nálunk a misszió modellben a prevenciót, látható,
hogy mi egy központi prevenciós teamben szervezzük az egész modell prevenciós
tevékenységét. Az egyik oszlop a prevenciós tevékenységünknek a háziorvosok, a
másik oszlop a prevenciós aktivisták, és természetesen a lakosság és a célcsoportok,
akik felé irányul az egész tevékenységünk. Prevenciós aktivistákra azért van
szükség, mert láthatták, hogy 240 000 lakos van, 144 háziorvos, elég nagy
területi lefedettségünk van, egy központi irányítással csak úgy tudunk
mindenhová eljutni, hogyha helyi, helyben lévő prevenciós aktivistáknak a
segítségét vesszük igénybe és segítenek nekünk.
Nagyon röviden:
négy alapvető prevenciós tevékenységet végez a misszió, amit az OEP elfogadott.
Ezek nem sorrendek.
Az
egészségkommunikáció, már volt róla szó, 2001. szeptemberében indítottunk egy
egészségvédelmi havi lapot, Misszióvilág néven, ami akkor 40 000
példányban került terjesztésre, gyakorlatilag minden háztartásba elkerült.
Nagyon szeretik ezt az emberek, hiszen alapvető olyan információkat próbálunk
számukra közölni, ami érdekli őket, és az egészségüket, életminőségüket esetleg
befolyásolhatja. 2003-tól, a bővüléstől ez 60 000 példány lett, úgyhogy ez
egy nagyon nagy számú havi egészségfejlesztési, egészségvédelmi lap.
Az iskola
egészségfejlesztési programunk 1999-től folytatódik.
Van a belső
pályázati rizikócsökkentő programunk, ami 2001-től.
A kérdőíves szív
érrendszeri rizikófaktor szűrés.
Erről a két
utóbbiról nagyon részletesen majd az utánam jövő előadó fog szólni a háziorvos
gyakorlati tapasztalatait is bemutatja. Úgyhogy én csak az első kettőről
szeretnék nagyon röviden: nagyon jól szemlélteti ez a kis kimutatásunk, hogy a
programokban résztvevők 60%-a testsúlycsökkenésről számol be; 53%-uk
vérnyomáscsökkenésről; 10%-uknak a szedett gyógyszerek csökkenhettek; 50%-uknak
nőtt az önbizalma, változott az életmódbeli szokások. Ezeket kérdőíveken
kérdezzük le, úgy, hogy háromhavonta önkitöltős kérdőívvel kérdezünk rá arra,
hogy mennyiben változtatott, vagy változtatott-e az életmódszokásán, a
táplálkozásban, a fizikai aktivitásában; és a szubjektív egészségi állapotát is
51% jobbnak ítélte meg a programokon való részvételt követően.
Hogy mi a mi
feladatunk, a prevencióval? A háziorvosok prevenciós munkájának segítése, az
érdekeltségi ösztönzési rendszer kidolgozása, a problémák kezelése, szakmai
segítségnyújtás.
Köszönöm szépen a
figyelmüket. Tisztelettel átadnám a következő előadónak, Dr. Kazinczy
Erzsébetnek, mert ő a gyakorlatban tudja a háziorvos szerepét bemutatni
Önöknek.
Dr. Kazinczy
Erzsébet: Szeretettel üdvözlöm a
résztvevőket. Egy olyan kérdésem lenne, hogy Önök között vagy köztetek
háziorvos? Jól van.
Tehát én egy
szenvedő háziorvos vagyok, aki a misszióval együttdolgozik. Az én községem
Nagytarcsa, ami Budapest mellett van, ez egy 3 000 lakost összefogó kis
község. Az a fura helyzet áll fönn Nagytarcsán, hogy én ugyan egyedül vagyok
háziorvos, de tudjátok, hogy ez a 3 000 fő azért nagyon sok. Nagytarcsa
egy olyan község, ahol van honvédség. A honvédség körülbelül 600–700 embert fog
ebből levenni, tehát ezért van nekem olyan 2 300 betegem. Ez a község egy
olyan község, ami vegyes. Egyre ritkább már szerencsére, nagyon sok helyen van
gyerekorvos, ha nálunk megosztásra kerül sor, akkor mi is azt szeretnénk,
hogyha gyerekorvos is lenne majd mellettem, ketten dolgoznánk.
Én a misszióba
2001. júniusában léptem be szerződéssel, azzal, hogy majd meglátjuk mi lesz.
Nem igazából volt róla elképzelésem, tulajdonképpen az irányított betegellátási
rendszer mit jelent. Én azt gondoltam, amikor nagyon sokan kérdezik tőlem az
ismerősök közül, hogy ugye ez úgy működik, hogy a legolcsóbb gyógyszert
adjátok, és ugye csak oda mehet a beteg, ahová irányítjátok? Ez közel sem így
van. A beteg oda megy ahová akar, mint mindenhol, és nem a legolcsóbb
gyógyszert adjuk.
A mai alkalommal én
a prevencióról szeretnék beszélni, hogy ez községünkben hogyan történik.
Prevenció az előtt is volt, mielőtt én a modellbe csatlakoztam volna, mert
tudjátok, ti is csináltok vércukorvizsgálatot, vérnyomásmérést, mindent. Míg a
modellel közösen nem dolgoztunk, nálunk az előzőekben úgy történt, hogy mi a
rendelőben csináltuk a vércukor meghatározását és a vérnyomásmérést is. Voltak
olyan hónapok, amikor megbeszéltük a munkatársakkal, hogy most például
júniusban fogunk mindenkinek vérnyomást mérni, vagy vércukrot. De ez nagyon
szűk terület volt. Nagyon jól kihasználtuk a faluban, hogy tüdőszűrésekkel
összekapcsoltuk, tudniillik tüdőszűrőbe nem csak az a beteg jön el, aki amúgy
is mindig látogat – idézőjelben –, hanem az is, aki nem jön, de ott kötelező
megjelenni. A tüdőszűrőknél csináltunk mellszűrést, vércukor és vérnyomás
ellenőrzést. De ugye ott nincs igazából alkalom arra, hogy levetkőztessem,
megvizsgáljam, tehát az szintén egy gyorsabb szűrési rendszer volt. Amikor az
irányított betegellátási rendszerbe beléptem, akkor sokkal tervszerűbb lett ez
a munka és sokkal aktívabb és sokkal átfogóbb.
Mit jelent az, hogy
tervszerű? A modellkísérletben megbeszéltük, hogy a 35–65 év közöttiek a
legveszélyeztetettebb egyének, tehát ezeknek szűrésértékét kell kiemelni. Aktív
azért, mert a modell, tehát a misszió csinált egy szűrőlapot, amibe olyan
speciális kérdések vannak, amit az egyén kitölt, és aszerint, hogy ő hogy él,
tehát az életformájára, a táplálkozására, mindenféle szokására tesszük fel a
kérdést, hogy hogy él, ezekből a kérdésekből és a válaszokból tudunk
következtetni. Hogyha te ezt csinálod, akkor majd mi várható. Tehát ilyen
értékelés folyik. Mit ezt a faluban a szűrőnapot nagyon szépen terjesztjük,
erre majd később rátérek. Azért aktív, mert mi keressük meg, tehát nem várom
meg, amíg az egyén bejön a rendelőbe, hanem én személy szerint meg is keresem.
A szűrések miért
szélesebbek és átfogóbb jellegűek? Azért, mert ha már egyszer a páciens bejön –
és az nem kell, hogy beteg legyen – a rendelőbe valamilyen okkal, vagy a szűrés
által behívjuk, akkor ha már az van a kérdőívén és azt hozza ki az értékelő
rendszer, hogy neki a szíve és az érrendszere van veszélyeztetve, ha már
egyszer megvizsgálom, és ha már egyszer időt töltök vele, akkor természetesen
nem csak ezt az egy problémáját fogom neki megvizsgálni, hanem az egész embert
nézem.
Azt tudni kell,
hogy nálunk a minimumfeltétel a misszióhoz tartozó háziorvosi rendelőben nem
ugyanaz, mint amit az OEP előír, tehát amit a törvény előír, hogy a
minimumfeltételnél mit kell, fültükröt, stb. Nálunk ez lényegesen tágabb és
lényegesen jobban fel vagyunk szerelve. Ez is nagyon jól használható, hogyha
bejön a beteg, mert van az EKG, van a dopler, van a colter, laboratóriumot
tudunk csinálni, tehát minden olyat, amit netalántán más kolléga elküld
máshová, mi azt ott helyben meg tudunk csinálni. Arra már kitértem, hogy
fizikális vizsgálatnál minden elváltozást megnézünk.
Mi szűrésnek az
alappillére nálunk? Tehát a kérdőívek kiosztása és begyűjtése. Nem igazából kis
munka. A kockázatcsökkentő a programot a felnőtt lakosság körében, tehát azon
kívül, hogy szűrünk, tehát próbáljuk a problémákat majd megoldani, és az, hogy
hogy történik a felnőtteknél, arra ki fogok térni, és amint már az említették,
hogy az iskolások körében is folyik szűrés és az egészségnevelés és az
egészséges életre való oktatás. A gondozás, amikor megszűrjük a lakosságot és a
kijelölt embereket, és ha ott netalántán problémát találunk, akkor
természetesen gondozásba vesszük. Ez nagyon jó, tudniillik a gondozás már nem
akkor történik, amikor a megjelent betegséggel megjelenik a páciens, hanem
akkor, amikor még csak gyanú van rá, de már problémás eltérések vannak a
leleteiben.
Technikai
megvalósítása. A kérdőíveket megtartjuk a modellkísérlethez ingyen és
bérmentve. Prevenciós aktivisták vannak kinevezve minden háziorvoshoz. Ez a
háziorvostól függ, hogy hány munkatárssal dolgozik, nálam ez úgy valósul meg,
hogy van a védőnő, aki a prevenciós aktivista, van két ápolónő és van egy
asszisztensnő. Elég sok, ha belegondoltok.
A módjai. Személyes
megkeresés, és ez a legtöbb. Rendelőben és amikor várakoznak, ha látjuk a
kinyomtatott névsorból, hogy még van olyan a várakozók között, aki nem töltötte
ki, odaadjuk, amíg várakozik, addig szépen kitölti. Klubokban, nyugdíjas,
kismama, szülők klubja, csak azt tudni kell, hogy ezekbe általában ugyanazok
járnak, tehát egyszer lehet csak igénybe venni. A védőnő a látogatások
alkalmával, de nagyon ritka az, hogy a kismama, aki szült, 35 évnél idősebb,
tehát ott a család és a nagyszülők elérhetőek. Általában 25–30 szűrőlapot
tudunk egy hónapban, és ennyit reális is megcsinálni.
Az orvosnak a
feladata. Ellenőriznem kell annak ellenére, hogy 3–4 ember dolgozik mellettem,
hogy hol tart a névsor, ki van-e osztva a lap, ki van-e töltve, és egyáltalán.
A szűrőmunkánál még az is, hogy ha odaadja az ember a szűrőlapot, hogy akkor
ugyan hogy fogadja az a beteg. Ugyan nem mondja, hogy doktornő, menjen már a fenébe,
annyit mindent kell írni és annyi mindent kell csinálni, tehát ezekre is
reagálni kell, de ez nem az ápolónő és az aktivista feladata, hanem az az
orvosnak a feladata. De azt tudom, és az tapasztalat, hogy a szűrőlapot oda
kell vinni és vissza kell hozni. Mert ha odaadom, iskolában kiosztottuk, hogy
majd hozzátok vissza, az nem működik, tehát kénytelenek vagyunk ezért jobban
odafigyelni.
A kiemelt személyek
behívása. A kiemelt személyek behívásában a misszió nagyon sokat segít,
tudniillik megkapjuk minden hónap elején, hogy kiket kell behívni a szűrőlapok
kitöltése után már, tehát, hogy kinek milyen veszélyeztetettsége van. A reális
szűrésnek a végrehajtásához. A létszámot tudom, mert látom a leküldött
e-mailen, hogy most nekem 20 beteget kell abban a hónapban behívni vagy 48-at
vagy 120-at, azt egy hónapban képtelenség is behívni, akkor a pontos létszámnak
az ismeretében a behívás módszerét és az időpontokat ahhoz tudom hozzárendelni.
Ha kevesen vannak, akkor telefonon, mert a telefonszámlával spórolni kéne, ha
többen vannak, akkor értesítőszelvénnyel. Arra azonban vigyázzunk, hogy az
értesítőszelvényt hogy fogalmazzuk meg. Ez a szűrés nem úgy megy, hogy utcák
szerint, vagy születés szerint, vagy névsorban, és ha már valaki kitöltött egy
szűrőlapot és behívom, akkor mindig gyanú ébred benne, hogy istenem, mért pont
engem. Tehát a behívószelvény szövegénél is nagyon vigyázzunk, hogy fogalmazza
meg az ember. Vagy aki arra jár. Ezt úgy gondoltam, hogyha mondjuk az orvos
megy hívásra, vagy védőnő vagy ápolónő járják a községet, vagy hogy a postást,
az nálunk beépített ember, mert az az egyik ápolónőmnek a férje. Innentől a
dolog nekünk könnyebb és postai bélyegbe nem kerül.
A behívásidőpontok.
Tehát a számához. Ha kevés a beteg, akkor azt mondom, hogy kedden, csütörtökön
délután rendelek és a rendelés utolsó egy vagy félóráját biztosítom arra, hogy
a betegek bejöjjenek a szűrésre. Arra nagyon vigyáznék, hogy ne kelljen várni.
Tudniillik, ha várni kell, akkor morog és otthagy. Tehát ez így nem működik,
nagyon-nagyon szépen… könnyebb most a helyzet, mivel ez az előjegyzéses
rendszerünk van, mert akkor félhat vagy ötkor jön az utolsó behívott beteg, és
onnantól már hagyok időt arra is, hogyha netalántán valaki akutan beesik és
akkor még a szűrést is meg tudjam csinálni. Tehát lehet egy picit ezzel
variálni.
Itt már ismétlődik
ez az ábra, mert hogy mi tulajdonképpen a kérdőíveknek a célja, tehát mint
ahogy mondtam, olyan kérdések vannak föltéve, amiből az értékelésnél
következtetni lehet az illető egyénnek, hogy milyen rizikóval rendelkezik és
egyáltalán milyen egészséges életmódot folytat.
Adminisztrációs
tevékenység. Hát ez a körzetben egy kicsit sok. Nem egyszerű a megvalósítása,
körülbelül napi 1 órával több munkát igényel az ápolónőktől. Ez úgy történik,
hogy megvan maga a névsor, ennek a kinyomtatása a legkevesebb. A szűrőlapok
eljuttatása, begyűjtése, hogy tudja, hogy kihez mikor vitte ki, oda is kell
menni érte, hogy ki legyen töltve. A behívások telefonon és
értesítőszelvénnyel, ugye ezt is jegyezni kell, mikorra kértem szépen vissza,
és a szelvényen mindig két időpont van, tehát azt is kell megtudni a betegtől,
hogy ő melyiket választotta. Az időpontoknak a megszervezése, a vizsgálat
lebonyolítása, fizikális és az eszközös vizsgálatok, ugye ha már eszközös, EKG
meg ilyenek kellenek, márpedig majdnem mindenkinek megcsinálom, annak is,
akinek emésztőrendszeri rendszeri problémával jelentkezik és annak is, aki
légútival. Ha valami problémát itt találok, na itt jön megint egy plusz munka,
akkor elküldöm a szakrendelésre, de úgy, hogy én beszélem meg a szakorvossal,
hogy lehetőleg keveset várjon. Odafigyelek az útjára, ha már egyszer kiemeltem
és behívom, hogy úgy legyen ellátva, hogy ne legyen visszaküldve, ne legyen
továbbküldve, tehát ehhez kell az is, hogy a szakrendelőkkel és a kórházi
kollégákkal olyan viszonyban legyen az ember, ami munkatársilag nagyon-nagyon
szuper és magasabb emberi és kollegiális kapcsolatot igényel. És ha problémát
találnak, akkor újabb időpontot kell adni, mert akkor nem hagyhatom úgy, hogy
megszűrtem aztán most nem csinálok semmit, hanem újabb időpontot kell adni és
foglalkozni és törődni kell a beteggel.
Mire kell vigyázni
a megvalósításnál? Hogy ne tűnjön zaklatásnak. Elege van a betegnek belőlem is,
ezt meg kell hagyni, tehát ez egy nagyon síkos talaj; ne ébresszek
betegségtudatot, ha netalántán valami sejtése van, akkor nem fogok tőle
megszabadulni, akkor biztos, hogy mindenfélére elmegy és minden lyukat
megnézünk, minden CT, MRI meglesz, ez egy szörnyű dolog. Erre is nagyon vigyázni
kell. Gondoskodásnak és odafigyelésnek érezze az egyén, tehát, hogy ez egy
törődés és nem egy szekálás. A vizsgálatok eredményét megbeszélni akkor is, ha
negatív. Akkor is, ha mindene negatív, akkor is le kell ülni vele és azt kell
mondani, hogy a szűrőlapon ezeket mondtad, hogy dohányzol, kávézol, a
sertéshúst az nagyon szereted, meg egyáltalán, a vállalkozók 14 órát is
dolgoznak, tehát le kell ülni, hogy igen a vizsgálat most negatív, de jó lenne,
ha erre nagyon odafigyelne a páciens. Vigyázni kell, mert ő is nagyon jól
tudja, hogy mit nem csinál jól, na most ha az igazat én a fejére olvasom, az
megint ne legyen az, hogy sértődés és bizalomvesztés legyen. Ne négyszer hívjam
be egy évben szűrésre, mert akkor megint otthagy, be sem jön. Egyeztetni kell
más vizsgálatokkal is.
Na, itt jön egy probléma, hogy milyen más
vizsgálatokkal? Ha a háziorvos kolléganők és kollégák vagytok, tudjátok, hogy
nem csak mi vagyunk, rengetegen vagyunk, nem csak háziorvosok, üzemorvos, nekik
kötelező az üzemorvosi vizsgálatot megcsinálni. Ha már megvan a lelete, akkor
nekünk arra oda kell figyelni. Divatos egészségcentrumok vannak, ahová elmegy a
beteg, ha milliót kell fizetni akkor is elmegy, és hozza nekem az
íriszdiagnosztikát, a Wolf-féle akupunktúrás valamit, és az a kolléga is
elküldi, nem biztos, hogy elküldi, de a 40%-a elküldi, figyelnünk kell hogy van
országosan megszervezve a mell, a nőgyógyász és a tüdőszűrés. Ezt is össze kell
hangolnom valahogy, és ha már például a tüdőszűrőben a kedves tüdőgyógyász
kolléga valamit talált, elküldte vizsgálatokra, hozza be a papírt, mert én arra
már nem fogom elküldeni. És akkor azt csinálom, hogy kitölttetek vele
szűrőlapot, mintha nálam jelentkezett volna, s mivel megvannak a leletei, ha
negatívnak találom, akkor az már bekerül a rendszerbe és így akkor a
gondozásomnak az irányítását jobban megteszi. Bármilyen más okból történt a
kivizsgálás, akkor annak az eredményének a befogadása és a beépítése.
Volt olyan, hogy
jogosítvány, azt is be kell építenünk, vagy valakinek allergiája volt vagy
fejfájása van, ezekre mind oda kell figyelni. Aztán, községünkben még van egy
másik vonal is, tudniillik az onkológus főorvos azt mondta nekem, akivel baráti
viszonyban vagyok, hogy Nagytarcsán sok a daganatos. Na, ettől én teljesen
kiakadtam, ilyen nincs, nagyon-nagyon megijedtünk, és a következőt csináltuk.
Szépen megnéztük, hogy utca szerint melyik családban ki miben halt meg.
Daganatos betegségben, vagy kinek van olyan kezelt betegsége, akinek hál’
istennek már 5 éves túlélése van, és akkor ezeknek a családoknak nem lehet
megmondani, hogy én azért figyellek, mert…, hanem jobban követjük ezeket a
családokat, főleg, ha az édesanya volt, és egyenesági rokonságban, a
gyerekeket, unokákat, bármi van, és vizsgálatokra sokkal előbb behívjuk őket,
mint ahogy ezt másokkal tesszük. De ezt is most egyeztetni kell ezzel a szűrési
mechanizmussal, amit nem adtunk föl, mert ebben a szűrési mechanizmusban csak a
légzés és emésztési elváltozásokat, tumoros, daganatos elváltozásokat
figyeljük, de ugye nem csak ebben hal meg a lakosság. Ezt szépen beépítettük a
rendszerbe, hogy ez se legyen az, hogy még ez is plusz legyen.
A közvetlen
feladata a szűrésben. Ezt már részben mondtuk, hogy a kérdőíveknek a
terjesztése, feladatok ellenőrzése, vizsgálat elvégzése, dokumentálása, ami
igen-igen munkás, vizsgálati eredmények értékelése akár jó, akár problémás, és
a gondozásba vétel és a gondozás maga. Tehát, ha valakinek kijött, hogy
betegségben szenved, akkor gondozásba kell venni, és mindezt adatokon keresztül
is, tehát a misszióval nem csak úgy vagyunk kapcsolatban, hogy mi a lapot
megkapjuk, hanem a jelentést is hónapról-hónapra, kit vizsgáltam meg, milyen
vizsgálat volt. Általában a vizsgálati eredményeket is mindig szépen beírjuk,
így kommunikálunk, és ez az adatszolgáltatás nagyon sokban segíti a mi
munkánkat, a háziorvosnak a munkáját.
Itt lép be az, hogy
nem elég a lakosságot szűrni, hanem kulcsot is kéne adni a kedves lakosságnak a
kezébe, hogy figyelj, te ezt meg ezt csinálod, de mit kell ahhoz csinálni vagy
mit lehet ahhoz csinálni, hogy megváltozzál és túléld ezt az egész fura dolgot,
ezt az egész nagyobb életvitelt, amit most csinálunk.
Nagytarcsán öt lábon álló programot
állítottunk be. Ennek a részei: a diéta, ahol szakember segített; a mozgás,
gyógytornász, háromféle mozgásformát csináltunk, gyógytorna, edzőtornaszerű,
erőlétfenntartó és volt a stretching, ami nagyon jó az izületeknek a korrekciós
mozgásoknak a visszafogására; magatartásváltozás, mivel tudjuk, hogy elég
stresszes az életünk, tehát autogén filingnek a tanulása volt biztosítva,
masszírozás, mert kell ám valami jó is, amit nem ő csinál, rajta csinálták. Ezt
nagyon szerették, fiúk-lányok, mind odavoltak és vannak is; gyógyszeres
terápiának a mérlegelése, erre majd rá fogok térni, hogy mért volt itt gyógyszeres
terápia. Tulajdonképpen ezeket az embereket, akikkel először indultunk 2002.
júniusában, a szűrt csoportokból válogattuk ki, tehát akik leadták a lapot és
igen veszélyeztetettek voltak. Tehát a 35–65 között nálunk a faluban 1 005
fő van, itt meg lehet látni a férfiak/nőknek az arányát és itt lehet látni a
szűrőlapokat is. Ha összeadjátok a lapokat, látjátok, hogy sokkal több volt a
kitöltött lap, mint amit mi értékelni tudtunk. Ez azért van, hogyha bejön 35 év
alatti, nem mondom neki, hogy ne töltse ki, mert a többi tölti. Ha 65 év felett
van és szintén ki akar tölteni, akkor töltse ki. Ezért a szám nem egyezik.
Mivel tudtam
megfogni a falumban a lakosságot? Azzal, hogy olyan ronda kövér vagy? Azt hiába
mondom neki, hogy figyelj ide, változtass életmódot, mert ez így nem OK. Arra
nem igazán figyelnek oda. De tudtam nagyon jól, hogy kik azok a személyek,
hölgyek, fiúk is aztán később, akiknek ez zavaró. Meg hajolni, meg egyáltalán,
nem olyan csinos…stb. Egyrészt a hiúságukra apelláltam, ami nagyon jó
mozgatóerőnek hatott. Tehát elindultunk azzal, hogy te kövér vagy és gyere,
mert innentől nem csak szép leszel, hanem egészséges is és 90 évig fogsz élni.
Itt válogattunk, amit most már nem csinálunk. Tehát az első csoportnál, nagyon
nehéz csoport volt, válogattunk, mert olyanokat próbáltunk kiválasztani a
jelentkezők közül, akik nagyon sokszor próbálkoztak már, tudtuk, hogy van
motiváltságuk, tehát mindenképpen jól akarnak élni és a hiúságuk is kellőképpen
hajtóerő, és mindenkinek volt társbetegsége. Tehát tulajdonképpen, amin mi
javítottunk, az a társbetegség, de a mézesmadzag ez az obezitás volt, amit mi kihasználtunk.
Ez a program indult 2000. júniusában.
Helyi lehetőségek.
Nagytarcsán nincsen semmiféle sportcentrum, nincsen semmiféle uszoda,
Kistarcsán van, de ha már el kell menni, már az is probléma, és így maradtunk a
tornateremnél, amit az iskola szépen biztosított nekünk. Vettünk bele
szőnyeget, berendeztük mindenfélét, szuperül meg csináltuk, egy kis közösségi
tornatermet csináltunk belőle. És nem utolsó sorban, hogy a misszió elfogadta a
pályázatot. Tudniillik, ha befogadja a pályázatunk, ez annyit jelent, hogy a
résztvevőknek nem kerül annyiba. Mivel hallottuk, hogy igenis prevencióra van
biztosítva pénz, hát ez a pénz azért van biztosítva, hogy ilyen esetben a
résztvevőket és a programot támogassa, mert nem ám olcsó szórakozás. Tehát a
terembért ki kell fizetni, a szőnyeget meg kell venni, a gyógytornászokat meg
kell fizetni, meg kéne fizetni, nem vagyunk megelégedve, de ez nem a missziónak
a problémája, hanem az OEP-nek a problémája, aki ebbe a pénzt biztosítja.
Tehát a pályázatot elfogadták, a lányokkal
összeültünk, megbeszéltük és így indult el 2002. júniusában. Először tehát
indult az a 20 fő, aki ki volt válogatva, utána meg aki jelentkezett, azt
természetesen befogadtuk. A két női csoporttal olyan szóbeli szerződést
kötöttem, hogy két évre lenne kötelező – idézőjelben –, jó lenne, ha két éven
keresztül végigcsinálná, mert az már egy életmódjavulást és változást is fog
majd hozni. Igen ám, de 2003-ban azt mondták a fiúk, hogy rendben van, így is a
lányok élnek tovább, ővelük mi lesz? És így összeverbuválódott az ő
jelentkezésükre 15 főből álló fiúcsapat. A 15 fős fiúcsapat jól csinálta, én
meg voltam lepődve, mert én csak a lányokra koncentráltam, és igazából jó volt,
csak ugye a csoportoknál azt kell figyelni, hogy mindig valami pluszt kell bevinni,
mert egy idő után megunják. A fiúkhoz egy olyan vezető kellett volna, a fiúkhoz
én nem mentem tornázni, ott voltam, mindig figyelemmel kísértem őket, de
kellett volna egy olyan vezető, akik egy kicsikét jobban összefogja, mert
később elemeztük, hogy 2004-ben ez a fiúcsapat széthullott, igen, nagyon
sajnáltuk, hogy ez hogy van vagy miért van. Három ember nem adta föl, azt
befogadta a lánycsoport. Úgyhogy most járnak a lányokkal, de tisztességesen
járnak, úgyhogy tényleg csak dicséretet érdemelnek.
2003-ban még
kitérnék arra, hogy a nyugdíjas csoport is indult. Na most, hogy ők meg voltak
megint… itt a sértődés, itt is idézőjelbe, hogy rendben van, ha én 65 éves
elmúltam, akkor énnekem már mindegy? Na, innentől vettük bele, hogy egy ilyen
csontritkulás megelőzésre egy ilyen nyugdíjas csoportot, és nagyon szépen
működik és járnak, és természetesen az ő tornájuk egy sokkal jobban
összeállított és inkább csak gyógytornának nevezhető.
Tehát így állunk
most. Az igazi értékelés 2004. december 15-én, most pedig a szóbeli szerződés a
résztvevőkkel. Most ez az érdekes, ha ezt összeadjuk, körülbelül 80 fő körül
van. Ezek csak a törzstagok. Amikor jön a tavasz és a lányok jobban fogyni
akarnak vagy bármi más, akkor van amikor nem férünk a tornateremben, hanem
egyszer már elmentünk, van ilyen honvédségi művelődési ház, HEMO-nak rövidítjük
mi, még fönn, a színpadon is voltunk már, annyian voltunk. Ugye ez mind
időszakos. Tehát ősszel vannak többen, tavasszal, ugye van a karácsonyi ünnep,
akkor mindenkinek van épp elég baja, akkor nem, de mindig vannak olyan
csapódott egyének. Szívesen látjuk őket, szeretjük, mert ebből a csapódott
egyénekből mindig egy-kettő törzstaggá válik. Úgyhogy, ezért nagyon jó.
Itt látjuk, az
előző vetítésen láttuk, hogy milyen a javulása. Ugye ezt már a kolléganő
mondta, hogy ezeket a lányokat nem csak évente szekálom, hanem háromhavonta is
van olyan, hogy vizsgálat, vizsgálat. Tehát van súlymérés, van vérnyomás,
szeded-e a gyógyszert, milyen gyógyszert szedtél előtte. Tehát tulajdonképpen
az útjuknak a követése, hogy a javulásuk mennyire látható. Érdekes dolog, hogy
itt sokkal jobbak a nagytarcsai átlagok, mint a misszió összese. Én azt
gondoltam, hogy ez azért van, mert ugye ott az első 20 lány, az egy válogatott
volt, ahol sokkal több volt a gyógyszer, sokkal több volt a probléma, és
ezáltal a javulás is nagyobb százalékban jelentkezik, de majd meglátjuk, amikor
2004, tehát most a végén lesz egy ilyen értékelés.
Érdekes dolog,
hogyha a programnak a hasznosságát megnézem másképp, tehát nem csak ilyen
százalékokban. A gyógyszercsökkentésnél, mindenkinek, amikor kezdtük, odaírtuk,
hogy milyen gyógyszereket szed. Most a végén, ezt is évente követtük, most a
végén mindenkinek meg fogjuk nézni, mert nagyon sok mozgásszervi volt,
emésztőszervi, hipertóniás, diabéteszes és a többi, nem az inzulinelhagyásról
van szó, hanem arról, hogy mi van még ezen kívül, amit el lehet hagyni, mert az
egészsége javul, és mindenkinek odaírtuk milyen gyógyszert szed, mennyi a
költsége. Egy átlagban havi költséget próbáltunk kiszámolni, és annak majd most
lesz az értékelése, hogy na ebből mennyi. Most, amit megnéztünk a védőnővel, a
prevenciós aktivistával, körülbelül a legkisebb az a 3 000 Ft/hó, ami
nekik már a haszon. Ha csak ezt ráfordítja arra, hogy most fizet a gyógytornáért
vagy ezekért, már megéri mert nem gyógyszerre költi, de hát nem kell neki
ennyit fizetni, szó sincs ilyenről. Érdekes dolog, hogy akivel találkozom
tornán, azt nem látom a rendelőben. Ez nekem nagyon jó. Nem panaszkodik, mert
ugye mi van? Én ülök az asztal egyik oldalán és a beteg panaszkodik, mert hogy
kövér vagyok, mert fáj a fejem, mert nem jó a gyógyszer doktornő, én felírom a
pirulát, én szomorú vagyok és hízom, ő meg ott és hízik. Na, ez a kettő dolog
így nem ment. Innentől, ugye, ahogy ez beindult, nagyon jó dolog, hogy nem jön
a rendelésre. Ott megkérdezem hogy van, jól, fáj egy kicsit a térdem. Ez
egészen más, minthogy mindig ott ült a rendelőben. Volt 3–4 olyan hölgy és 1
férfi, akivel igen-igen komoly gondjaik voltak, és most igazából… és a szakrendelésen..
ugye látom a Fürkészen a nyomát, hogyha hozzám nem jön, mert nem mer, ilyen
nincsen, de akkor hogy nem megy-e máshová. Nem megy máshová sem. És a másik,
hogy egészségesek és jól vannak, és ami aztán pénzbe nem igazából fejezhető ki.
A háziorvosnak a
szerepe ebben a programban. Hát nagyon sok dolgom van vele. Aktívan szervezni
kell, utána kell menni, mert azért ne higgyétek azt, hogy ez csak úgy működik,
hogy mert egyszer bejött…, van amikor kétszer nem volt, akkor már szólni kell,
hogy hol vagy Marika, mert hiányoltalak, vagy hiányoltunk, mert ez
csoportmunka, ugye nem én. Tehát oda kell figyelni ezekre az emberekre és
bíztatni, dicsérni kell őket, amit mind a három gyógytornász és a dietetikus is
nagyon jól csinál. A programvezetőként, és ugye minden csoportnak van egy
vezetője, és nem árt, hogyha a résztvevő, a két ápolónő, asszisztensnő meg az
orvos, mert a mi életünk sem olyan ám, hogy olyan nagyon egészséges lenne. És
ez valahogy úgy jó is a dolog, mert a doktornő odajött tornázni, vagy az
ápolónő, persze nem kötelező, természetesen. Támogatnia kell a háziorvosnak a
csoportot abban is, tehát a dietetikust, hogy hogy csinálja, mi a visszajelzés,
meg kell beszélni és egyeztetni kell. Gyógytornászt, masszőrt, pszichoterápiát,
tehát a releaxált autogéntréninget, hogyha csinálják. Ha netalántán van a
lányok közül, akinek ötlete van még, hogy na, mit kéne ebbe belehozni doktornő,
azt figyelembe kell venni, és ha lehet, akkor meg kell valósítani. Nem egy-két
ilyen jó ötlet volt már.
Az életmód automatikusan
változik. Tehát, ha már valaki veszi a fáradtságot, hogy megkeressen, el
kezdje, azokkal is van azért gondunk, de a misszió nagyon jó szakembereket
biztosít, nagyon érdekesek az előadások, hanem az iskola vezetőségével kell
egyeztetni, óraszámot kíván, tehát, hogy legyen óra.
Ezt nem ismétlem,
hogy milyen témakörök vannak.
Ez is, tudjuk, hogy
most 8 725 a gyerekeknek a száma. Itt szerencsére az én feladatom a
faluban az iskolaorvosi dolgokban nem annyira nagy, nekem vannak rendes
előadásaim, amit meg kell tartanom, szexuális felvilágosítás, dohányzás, drog,
stb., de más ahogy én tartom, és más, ahogy azt a drog szakember tartja. Na
most, ha két szemszögből hallja a gyerek, az nem éppen baj, hogyha az iskolának
az óraszáma ezt eltűri.
Aztán mi a faluban
tudtuk, hogy például az elhízás nálunk gond, egészséges táplálkozás,
dohányzásra figyelés, akkor azt a témakört egy kicsit jobban elővesszük és
jobban vezetjük, jobban odafigyelünk, de csak ennyi.
Na, hogy mit kapunk
mi ezért? Tehát a háziorvos mit kap ezért és a prevenciós aktivisták. Ha órát
adok vagy foglalkozást vezetek, akkor természetesen megvan az összeg, amit
megkap érte az ember, az előadásokért, stb., tehát még hogyha a Misszió
Világába, újságba cikket írok, még azért is. A prevenciós aktivista egy
bizonyos összeget kap havonta, ami neki a munkájának a kiadásait és egyáltalán,
a fáradtságait téríti. Ez a kisebbik, a nagyobbik az, ami a megtakarításból
adódik. Tehát, ha én ha jól dolgozom, ha tényleg úgy csinálja az ember a
dolgát, ahogy az elő van írva, tisztességesen, becsülettel, lelkiismerettel,
akkor megtakarítás van. A megtakarításnak a szétosztása, mármint amit
háziorvosok egymás között szétosztunk, annak van egy százaléka, ami azt fejezi
ki, hogy prevenciót hogy csinálom. Tehát ha én jól csinálom, jó a szűrésem, a
gondozásom, a betegnek a mortalitása és morbiditása az jelzi vissza, hogy ez
nem csak egy adminisztráció, akkor nekem a megtakarításba ez egy bizonyos
összeget jelent, amiből én a munkatársaimnak tisztességesen tudok adni. Tehát
ez az anyagi motivációja.
Összefoglaló. A
misszió úttörőmunkája, mint új és kísérleti kezdeményezés, sok nehézséggel
kell, hogy megküzdjön, nem egy könnyű dolog. A misszió munkájában résztvevő
háziorvosok mindennapi tapasztalata és az érintett nem 120 000, hanem
240 000 lakos általános egészségi állapotának javulása igazolja a végzett
munka eredményességét. Az igazi pozitív változás azonban csak 8–10 év múlva
jelentkezik hangsúlyosabban. Ezért azért érdemes lenne dolgozni
mindannyiunknak.
Köszönöm szépen a
figyelmeteket.
Dr. Dietz
Gergely háziorvos: Tisztelt
Kollégák! Tisztelt Hallgatóság! Az irányított betegellátási rendszerbe
csatlakozott háziorvosnak számos többlet adminisztratív kötelezettsége van.
Tulajdonképpen ezeket az OEP írja elő, és bár ez az információ számunkra a
Fürkész rendszeren keresztül is igen használható információ, de ezt mégis csak
az OEP szükségletei szabályozzák, és az OEP írja elő, hogy mi ez. Korábban is
volt kötelező jelentés és adatszolgáltatás, azonban 2005. májusától egy
teljesen új rendszer alakult ki az OEP igényeinek megfelelően ez három
kötelezően küldött fájlból áll, ezt minden hónap végén, illetve a következő
hónap elején az előző hónapról kötelező elküldenünk. Tulajdonképpen,
technikailag ennek a létrehozása nem egy akkora probléma, ezt mindjárt be fogom
mutatni, azonban ezek az adatok, ez az adathalmaz igazából számos olyan
mutatónak, gondozási, szűrési, rizikószűrési mutatónak az összesítése, amiből
tényleg egy komoly munkát lehetne a betegsorsok követése során művelni. A
szolgáltatott adatok nem csak a tényleges betegforgalmi adatokat tartalmazzák
immár, hanem minden egyes alkalommal minden egyes diagnózis továbbításra kerül
és minden szűrés és minden rizikótényező bekerül a jelentési programba. Mint
mondtam, ez a jelentés egy pár másodperces munkával elkészíthető, egy-két
gombnyomás a számítógépen, és akinek megfelelő szoftvere van, az tudja, hogy
igazából ez nem egy komoly munka, máris elküldhető ez a jelentés lemez vagy
akár interneten keresztül is. Ez először a misszió, illetve az adott szervező
informatikai központjába kerül, ahol kerül feldolgozásra, majd pedig az OEP
megkapja az előírt határidőre, amire egy igen szűk határidő van, tehát komoly
munkát kell az informatikusoknak is végezniük.
Tulajdonképpen, ami
problémánk támadt evvel az OEP által előírt kötelező jelentéssel, ez négy
mezőbe osztható, az egyik legfontosabb probléma a diagnózisok keresésénél
merült föl. Talán, akinek egy szem diagnózisa van, ott még ez a probléma még
nem is látszik meg, hiszen aki egy tüszős mandulagyulladással érkezik, azt
kisebb-nagyobb nehézségek árán a fél--csonka BNO táblázatunkból kikeresgélve
egy plusz 2–3 percet rászánva az ellátási időből, megtalálhatjuk és korrektül
le is írhatjuk. A krónikus betegeknél azonban már itt látszik a probléma, hogy
vajon mi kerül a krónikus betegségek közé, mi számít a gondozás közé, erről egy
picit később szólok. Azonban, hogyha már több diagnózissal, egy ténylegesen
rendszeresen visszajáró betegről van szó, ez máris számos probléma forrása.
Először is, a fődiagnózist a gép automatikusan választja ki, igazából egy ilyen
halmazból nem biztos, hogy az elsőnek ott szereplő hiperlipidémia lenne a
fődiagnózis. Hogyha emellett még teljesen véletlenül a gondozáson megjelent
betegnél egy interdigitális mikózist is felfedezek és ezt aktív betegséggel a szabályok
szerint én kódolom is, máris itt a következő probléma, hogy ez lesz az
elküldött fődiagnózis, ami nyilvánvalóan a gondozás értékét csökkenti és
rontja. Tehát ez egy komoly probléma, és nem jön ki az, hogy mennyi munkánk van
azzal, mire kiválogatjuk ezt a számos diagnózist BNO táblázatból.
A másik probléma a
továbbküldéssel merült föl. Ez is egy új kezdeményezés, hogy az ÁNTSZ kódját is
a célintézménynek föl kell tüntetnünk, amivel még nincs is probléma, hiszen
tudni kell, hogy hová küldtük a beteget, de a másik újdonság, hogy a BNO kódot
is tüntessük fel. A BNO kód feltüntetésének az a problematikussága, hogy nagyon
sok esetben a beteget, amikor elküldjük az adott vizsgálatra, még nem tudjuk,
hogy mi az igazi betegsége, tehát egy vélt diagnózist tüntetünk föl, ami
például egy ulkusz is lehet, hogyha gyomortükrözésre küldöm a betegemet, és nem
is biztos, hogy kiderül az, hogy ez volt neki valójában, de viszont az OEP
jelentésbe ez bekerül. Ez egy olyan plusz adatnak látszik, ami hamis, csal, nem
követi a betegnek az adott sorsát és felesleges időkeresés ismételten. Ugyan az
ÁNTSZ kódot segít egy kereső adatbázisból földobni a program, de ez plusz
munkának látszik.
A harmadik újdonság
az az, hogy minden receptre kötelesek vagyunk felírni a BNO kódot, ezt inkább
csak megemlítem, mert a krónikusan visszajáró betegeknél a program segítségével
ez villámgyorsan megy, megjegyzi az előző BNO kódot, rögzíti, és tulajdonképpen
plusz munka ebből nem adódik csak annál a betegnél, aki akkutan jelentkezik és
az első gyógyszerét kapja meg, illetve hogyha esetleg változtatok a
diagnózisokon vagy a gyógyszereken.
A negyedik
probléma, ami a legkomolyabbnak tűnik számomra, ez az előbb is említett
krónikus betegség és gondozás. Tulajdonképpen, hogy áll össze ez a gondozás? Van
ugyan gondozási jelentésünk, ami a gondozásba vett beteget, tehát a gondozásba
vétel időpontját, a gondozási diagnózist és a gondozás jellegének változását
rögzíti. De hogy hányszor, hány formában hívtam be a beteget, hányszor
foglalkoztam vele, esetleg felfedeztem olyan új rizikótényezőket, amit
kezeltem, ez nem rögzíthető. Ugyan látható, hogy az ellátás okaként az OEP
szabvány szerint van egy gondozás, de ez nem használható kód, ezt feljövő
hibaüzenet miatt nem is lehet használni. Csak azt jelzi, hogy már gondozás alá
van véve a beteg, hát a krónikus betegséget kell nekem használnom, ami
egyáltalán jelzi, hogy ez egy gondozott beteg, vagy ne adj’ isten hathavonta
jelenik meg a rendelésen és úgy viszi el a gyógyszerét.
Tulajdonképpen ez
nem is csak nekünk nagyobb gond, hanem az OEP célkitűzéseivel is kifejezetten
ütközik, ugyanúgy, mint az informatikusok, akik a misszióban ezt feldolgozzák,
azok számára is igen nehéz eldönteni, hogy az ott szereplő I10-es kód az vajon
gondozás, tényleges betegellátás vagy csak egy hathavonta beérkező beteg, ennek
komoly informatikai problematikussága van.
Én tulajdonképpen
azt mondanám, hogy a nagyon sok negatívum között az egyetlen igazi pozitívum az
lehetne, hogyha már ezt a sok adatot többletmunkával rögzítjük és úgyis átfut
az informatikusok kezén, akkor a Fürkész rendszerbe beépítve az OEP-nek a
tekintélyes hathavi lemaradását megelőzve friss adatokhoz juthatunk a
betegekről, ütköztethetjük a ténylegesen kiváltott recepteket a felírt
receptekkel akár, szóval számos olyan információhoz jutunk, ami a korábbi
jelentésekben nem szerepelt. Mindenesetre, maga a jelentés elkészítése nem
teher, és az adminisztrációt is egy magára adó háziorvos megteszi önmagától is.
Ami plusz tehernek látszik és ami plusz teher, az igazából az OEP nem kellően
definiált és időnként önmagával ellentmondó igényei miatt adódik.
Még egy
észrevételem van. Ez az, hogy a BNO rendszer nem igazán alkalmas a háziorvosi
tevékenység rögzítésére, ez egy durva betegségközelítő rendszer és az általam
végezett tevékenységet, legyen az egy fülmosás, legyen az egy infúzió, legyen
az egy EKG, nem tudom rögzíteni. Ami a járóbeteg ellátásnál már kötelező, a WHO
kódolás, igazából az sokkal jobban követné a háziorvosi tevékenységet, persze
ez jelen pillanatban előreláthatatlan hatalmas enormis plusz munkát és
betanulást tenne szükségessé. És hát még egy tanács, hogy a
szoftverválasztáskor legyünk körültekintőek. Ez annyira igaz, hogy van olyan
háziorvosi program, ami a jelentést nem készíti el, van olyan program, ami szerint
következetesen február 31 napos, ugyanígy szeptember is, ezáltal a jelentés nem
értékelhető és az OEP ezt visszadobja. Ha pedig visszadobja, akkor nem csak az
adott háziorvos szenved, hanem az egész irányított betegellátási rendszer kap
egy mínusz pontot, és bizonyos hátrányai ennek mindenképpen vannak. Ráadásul,
sokban segíti a munkánkat, ha automatikusan kitölt a program helyettünk.
Köszönöm szépen a
figyelmüket.
Dr. Kertai
Aurél: Köszönöm szépen az
előadást. Hát ennek a kritikái az OEP jelentésekhez tökéletesen meg lettek
fogalmazva. Kezdetben soha nem értettem azt, hogy mint említetted is, hogyan
lehet megmondani, hogy most a diabéteszét gondoztam aznap vagy a hipertóniáját,
mert csak egyet lehet jelenteni. Ezek ilyen sajátos hiányosságok.
Egy kérdést
szeretnék feltenni, hogy a protokollok, amiket az IBR-ek saját maguknak
kialakítanak, azok mért nem egységesek más irányított betegellátási
rendszereknél egymással? Mért nem azonosak? Mért vannak különbségek? Vannak
bizonyos olyan szakmai protokollok, aminek mindenütt egyformának kellene lenni?
Dr. Dietz
Gergely: Tehát az ajánlások, vagy
a szakmai ajánlások, vagy kindline-ok vagy nemzetközi kindline-ok azok
általános érvényűek, nem veszik tekintetbe a helyi viszonyokat, a helyi humán
erőforrás képzettséget, számot, felszereltséget ez mondjuk egy asztmánál már
nagyon lényeges, hipertóniánál mondjuk nem, de hiperlipid protein… igen,
nincsenek tekintettel a költségtényezőkre és nincsenek tekintettel
betegpreferenciákra sem. Azok a protokollok, amit a helyi használatra
csinálunk, amire már nem az van ráírva, hogy mi a jó úgy egyáltalán és milyen
2 000 gyógyszer közül bármelyiket lehet adni, mert végül is bármelyiket,
hanem azt mondja, hogy mi itt a mi tapasztalataink, lehetőségeink szerint ezt
meg ezt meg ezt. Ez mindennel így van, a beavatkozásokra vonatkozóan,
diagnózisra és prevencióra vonatkozóan is. Ezzel együtt, mi törekszünk arra,
saját magunk fogalmaztuk meg, hogy legalább az irányított betegellátásnál, ahol
például költségtényezőkkel is számolunk. Mi például kiszámoltuk, nem mutattam
meg meg nem fejtettem ki, hogy mennyit spórolnánk, hogyha az ACEgátlók közül
ezt vagy azt, jót, tehát nem azt, ami olcsóbb, hanem azt, amiből van több
verzió és mondjuk ugyanaz a gyár gyártja, nem alsótanganyikai, hogy mennyit
spórolnánk, és ebből esetleg mi vennénk vérnyomásmérőket és azt kölcsönöznénk,
tehát értelmesebben költenénk el ugyanazt a pénzt. De nálunk igenis számítanak
a költségek, például ezért. De mi szeretnénk az irányított betegellátáson belül
a mi protokolljainkat egymáshoz közelíteni, hogy összehasonlíthatóvá tegyük a
teljesítményünket is. Tehát ez ugyanolyan, mint minden az életben, hogy meg
kell tapasztalni, komolyan kell csinálni, és akkor rájön az ember, hogy hogyan
lehetne ezt jobban vagy egyszerűbben csinálni, de akkor is ragaszkodnánk ahhoz,
hogy helyi protokoll legyen.
Dr. Kertai
Aurél: Köszönöm szépen. A végén
csak egy összefoglaló megjegyzést. Tehát itt az informatikával a jelentéseknél
gyakorlatilag az egész rendszernek a főbaja az OEP-nek a lassúsága. Ez az én
megjegyzésem, és hogyha ezt oldanák meg először, az igazi betegellátás
megszervezésében, hogy akár egy online módszer legyen, elektromos vényfelírás
vagy bármi, és akkor már automatikusan megoldódnak a párhuzamos
betegvizsgálatoknak, a laborkéréseknek és az információkeresésnek a problémái.
Remélhetőleg azért előbb-utóbb eljutunk ide a jövőben. Nagyon szépen köszönöm
az előadásokat, és köszönöm, hogy elvállalták az előadásokat. Köszönöm a
részvételt, befejezzük a konferenciát. Köszönöm.
|