Menu Content/Inhalt
M agyar E gészségügyi M enedzser K lub
Székhely:1053 Budapest,
Kecskeméti utca 13.
Fióktelep (postacím):
2096 Üröm, Görgey utca 5.
E-mail: memklub@memklub.hu
Adószám: 18035784-1-41
Bankszámla szám: 11742001-20007511
anno 1991
 
Menedzser gyakorlatok PDF Nyomtatás E-mail
A Fővárosi Szent Imre Kórház bemutatkozása
 
Az újabb menedzsergyakorlatok-tapasztalatok megismerésére május 26-án a Fővárosi Szent Imre Kórház főigazgató főorvosa (Dr. László Imre PHD., klubtagunk) és menedzser munkatársai adtak lehetőséget. Az óramű pontosságú, jól szervezett, magas színvonalú, vetítettképes előadások, a megjelent mintegy 30 klubtagunk és vendégeink számára  feledhetetlen élményt és gazdag szakmai tapasztalatokat nyújtottak.

Ugyancsak emlékezetes marad mindnyájunknak, a Klub gazdag büféje utáni kórházlátogatás, amelyen valódi XXI. Század színvonalának megfelelő kórházpavilont láttunk.
 
Köszönjük a Kórház vezetésének a tapasztalatokban gazdag bemutatót és munkájukhoz további sikereket kívánunk.
Az előadásokat, a vetített slide-okkal a következőkben mutatjuk be.
 

 14.00 – 15.00

   1. A kórház általános jellemzése az intézetvezető szemszögéből
    
Előadó: Dr. László Imre főigazgató
 
dr.lszl_imre_figazgat_2.jpg Egy kórház bemutatása csak akkor lehet sikeres, ha a különböző területei nem egy pillanatfelvétel, hanem egy időtáv nyújtotta változások tükrében kerülnek ismertetésre. Fontos, de meghatározó is a működés és működtetés szempontjából, hogy az intézmény egyes vezetői milyen jogosítványok birtokában milyen feladatokat látnak el. Mert az eredményesség kritériumai közé tartozik az a sokszor talán kellő hangsúlyt nem kapó tényező, mely az egyes vezetők közötti összhangban, a sikeres csapatmunka alapvető kritériumában fogalmazható meg.

Az előzőekben megfogalmazottak meghatározóan tükrözik a kórház első számú vezetőjének felelősségét is. A jelenlegi finanszírozási körülmények között csak abban az esetben lehetünk eredményesek, ha a vezetés egyes tisztségeit elkötelezett és szakmailag elismert vezetők töltik be, akiknek az egymással való viszonyát az egészséges csapatmunka, az eredményességre történő törekvés jellemzi. Ezért számomra a vezetés-irányítás szempontjából a legfontosabb feladat a stratégia megfogalmazása, annak operatív lebontása és helyetteseim munkájának menedzselése. Ebben a folyamatban természetesen fontos szerepet kap az egyeztetés és a kontroll funkciója is.

Ezért a mai napon szerepem csupán az intézet múltjának és ellátási területének rövid ismertetésére korlátozódik - a Szent Imre Kórház jelenlegi struktúrája kialakításának bemutatása mellett. Arra a bürokratikus akadályokkal átszegdelt „útra”, melynek időtávjában 2001 és 2005 között több lépésben létrehoztuk a sürgősségi ellátásra alapozott mátrixkórház modelljét. Azt az intézményt, amely képes a változások gyors lereagálására, azt az intézményt, mely működésében elvszerűen a beteghez szervezi az ellátás folyamatát.

Ennek a feladatnak a sokrétűségét és eredményeit helyetteseim mutatják be. Azok a szakemberek, akiknek munkájára és a hektikusan változó feladatokhoz való hozzáállásukra büszke vagyok. Az ő előadásuk jellemzi azt a dinamikus fejlődést a betegellátásban, gazdálkodásban és minőségügyben, ami közös munkánk eredményeképpen 2001 és 2010 között a Szent Imre Kórházban megvalósult. Az ismert mondás úgy szól, hogy kell egy csapat. Örömmel mondhatom, ennek a Kórháznak az eredményei azt tükrözik, hogy a Szent Imre Kórházban van egy csapat!
 
2. Az Intézet fejlődése orvos-szakmai szempontok figyelembe vételével
    
Előadó: Dr. Mezőfi Miklós főigazgató helyettes, orvos igazgató
 
 dr.mezfi_mikls_orvosigazgat_2.jpg 2001-ben, amikor a Szent Imre Kórház új menedzsmentje megkezdte tevékenységét, kettős feladat előtt álltunk: egy stratégiailag jól átgondolt terv mentén szakmailag és gazdaságilag egyaránt felszálló pályára állítani a kórházat. Szerencsére a két feladat számos ponton találkozott: a kialakítandó új szervezeti kultúra lényegesen költséghatékonyabb, betegcentrikusabb és szakmailag magasabb színvonalú tevékenységet tett lehetővé.

A sürgősségi ellátás saját erőből történő megszervezése lényegesen növelte a betegbiztonságot – a betegek leginkább a hevenyen fellépő problémáktól tartanak – hová is fordulhatnak, ahol megfelelő ellátást kaphatnak. Erre adott sikeres választ a Sürgősségi Betegellátó Egység kialakítása és gyors fejlesztése, amely megteremtette hazánkban az első angolszász típusú, a beteg aktuális állapotától, veszélyeztetettségétől függő sürgősségi ellátást.

A sürgősségi ellátás azonban csak akkor lehet sikeres, ha mögötte az egész kórház felsorakozik – megváltozik, képes lesz rugalmasan reagálni a változó körülményekhez, a betegbeáramlás ingadozásaihoz – csökkenő ágyszám mellett is. Ezt tette lehetővé a struktúrába szervezett beteg helyett, a beteg köré szervezett struktúra, azaz a funkcionális kórház, amely a betegellátás feladatait és azok megoldását fogalmazta meg saját maga számára missziós nyilatkozatában. A gyógyító és ápolási munka szétválasztása szoros együttműködésük megőrzésével lehetővé tette a jobb ágykihasználást, a gyorsan emelkedő ágyforgót, a precízebb betegdokumentációt – lényegében mindkét terület (a gyógyító munka és a betegápolás) gyors és önálló fejlődését. Ezzel párhuzamosan lényegesen javult a költséghatékonyság, ami az egészségügy ellehetetlenítéséig a kórház magas szakmai színvonalú működése mellett gazdaságilag eredményes működését is biztosította.
A rendelkezésemre álló rövid idő alatt ábráimmal ezt a folyamatot próbáltam bemutatni, egyúttal meghatározva azokat a fogalmakat és feladatokat, amelyek az osztályszerkezettől eltérő kórházi struktúra, szervezeti kultúra következményeként jelentkeztek.
 
                          3. Az önállóvá vált ápolás jellemzői
 
Előadó: Dr. Záray Gyuláné főigazgató helyettes, ápolási igazgató
 
dr.zray_gyuln_polsi_igazgat.jpg Az ápolásképzésben elért pozitív változások és az intézetben folyó rekonstrukció lassan megteremtette a biztonságos betegkörnyezet és az eredményes betegápolás megvalósulásának lehetőségét. A mátrix struktúra kialakítása egyértelművé tette a betegutakat, az ápolási szükségletnek megfelelő betegelhelyezést és az ágykapacitás egyenletes kihasználását.

Az orvosi és ápolási terület eredményes együttműködésének megvalósítása érdekében szükség volt a működési rendek összehangolására, a dokumentációs fegyelem erősítésére és a szakmai protokollok kidolgozására. A betegbiztonság erősítésére Magyarországon elsőként létrehoztuk a Sürgősségi Ellátó Szolgálatot.
Szakdolgozói létszámunk- talán a változásoknak köszönhetően - stabil, melyhez az intézet vezetésének az emberi erőforrás megszerzésére és megtartására irányuló intézkedései is hozzájárulnak. 
 
 
                   4. A gyógyítás (hézagos) gazdasági alapjai 
 
Előadó: Karátsonyi Annamária főigazgató helyettes, gazdasági igazgató
 
kartsony_annamria_gazdasgi_igazgat.jpg
A betegellátást megfelelő színvonalon szolgáló „kórházüzem” hatékony és gazdaságos működésének feltétele a stabil pénzügyi helyzet megteremtése.Ezt szolgálja a kapacitások optimális kihasználása, ami a fizetőképes kereslet (Egészségbiztosítási Pénztár által meghatározott teljesítmény volumen) és a piaci igények (térítéses, exkluzív hotelkörülményeket biztosító betegellátás) figyelembevételével történik. A rendelkezésre álló erőforrások felmérése, a szükségleteknek megfelelő szinten tartása és a piaci elvárások együttesen határozzák meg az ellátó egységektől elvárt teljesítményeket. 
A teljesítmény tervekhez kapcsolódóan történik a költségvetés tervezése az ellátási igényeknek megfelelően. Gördülőtervezéssel módosul a teljesítmény terv az elvárásokhoz, a kiadási terv pedig a végzett teljesítményhez. A teljesítményterv alakulásának, a beszerzési és felhasználói keretek felhasználásának ellenőrzése naponta történik, hogya szükséges korrekciók haladéktalanul végrehajtásra kerüljenek.
 
A gazdaságilag kontrollállt kórházműködést szolgálja a kontrolling, a betegdokumentálás és gazdasági működés teljes területét lefedő informatikai rendszer. A gazdasági terület szerkezete és tevékenysége alkalmazkodott a kórház korszerű mátrix struktúrájához, és a létszám racionalizálás mellett kialakításra kerültek új szervezeti elemek, mint például a Környezetvédelmi Csoport.
 
A folyamatosan romló, mind a tényleges társadalmi igényt, mind az intézményhálózat üzemgazdasági méretét figyelmen kívül hagyó bevételi lehetőség korlátozás elengedhetetlenné teszi a menedzsment folyamatos ellenőrzését és szükség esetén azonnali beavatkozását.
 
 
5. A minőségügy helye és szerepe az intézmény működésében

Előadó: Dr. Varga Piroska főigazgató helyettes, minőségügyi igazgató

 

dr.varga_piroska_minsggyi_igazgat.jpg A rapidan változó külső körülmények szükségessé tették, hogy a Szent Imre Kórházban gyorsan alkalmazkodni képes flexibilis struktúrát alakítsunk ki.
A sürgősségi központú mátrix struktúra az évek során bebizonyította, hogy a szakmai hatásosság és a gazdasági hatékonyság folyamatos fejlesztése mellett képes erre.

A változó körülmények és a folyamatosan változó működés minden eddiginél jobban igénylik, hogy a szervezet folyamatai szabályozottak, átláthatóak és ellenőrizhetőek legyenek. Ennek érdekében a Szent Imre Kórházban 2003-től működtetünk MSZ EN ISO szabvány szerinti és 2004-től integrált minőségügyi rendszert.

Az utóbbi években a gazdasági és jogi peremfeltételek romlása szükségesség tette, hogy a minőségügyi rendszerünk fejlesztése során új prioritásokat jelöljünk ki. Ezek: a kockázatkezelés, a jogi esetek részletes elemzése és értékelése, minőségköltségek elemzése, a betegbiztonsággal és a nemkívánatos eseményekkel kapcsolatos indikátorok gyűjtése, elemzése és az ezek alapján történő újraszabályozás.
 
 
Figyelem: kérjük, jegyezzétek elő! Legközelebbi klubnapunk:

             2010. szeptember 29-én 14 óra

Helyszín: Dél-pesti Jahn Ferenc Kórház

Házigazda: Dr. Gerő Gábor főigazgató főorvos (klubtagunk)

Téma: Menedzser gyakorlatok a Dél-Pesti Jahn Ferenc kórházban

 

 
© 2024 Magyar Egészségügyi Menedzser Klub
HQNet Tárhely, Egyszerűen