Laboratóriumi magánszolgáltatók tanulékonysága a versenyképesség érdekében |
![]() |
![]() |
![]() |
KOLLÁNYI
GÁBOR
a
Prodia Diagnosztikai Rt. vezérigazgatója,
a
Humán Egészségügyi Magánszolgáltatók Egyesületének elnöke
Azt
gondolom, hogy hálás feladat a laboratóriumi diagnosztikai magánszolgáltatás
helyzetéről és ennek a versenyképességéről beszélni. E szakterületen belül
abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy alkalmam volt mind beszállítóként,
mind szolgáltatóként szerepelni ezen a piacon.
Mint
beszállító úgy érzékeltem, hogy ez egy fejlődő piac. Ahogy Magyarország egyre
inkább Európához közelít, ugyanígy ez a piac is közelít az európai szokásokhoz
és európai berögződésekhez, és valóban piacszerűen működik. Amikor pályát
módosítva szolgáltatóként próbáltam működni ezen a piacon, elég szomorú
tapasztalatok értek arról, hogy ez a piac ma miért nem igazán piacként működik.
Azok a feltételek, amelyek a piaci működéshez szükségesek, nem minden esetben
adottak. Erre a laboratóriumi diagnosztika azért jó példa, mert a mi versenyünk
kissé sajátos. A mi versenyünk pillanatnyilag sajnos nem azért folyik, hogy
hogyan tudunk minél több vizsgálatot elvégezni, hogyan tudjuk a versenytársakat
megelőzni. A mi versenyünk a finanszírozásért folyik, azaz ebben a szakmában a
verseny azt jelenti, hogy ki az, aki ebből a finanszírozásból el tudja végezni
a vizsgálatokat, ki az, aki ebből a finanszírozásból meg tud élni.
Arra
szeretnék most rátérni, hogy a magánszolgáltatás, mint a versenyképesség
megteremtője mit tud tenni konkrétan ebben a helyzetben a piacképességért. A
kiinduló helyzet, a dilemma, hogy ezt érdemes volt-e megkezdeni, egyszerű.
Közismerten alul- finanszírozott szakmáról volt szó. Mióta a
teljesítmény-finanszírozás megjelent, azóta a kórházi laborvezetők mindenkor a
kórházi szégyentáblán álltak, mivel ez a szakma soha sem volt képes kijönni a
finanszírozásából, és soha nem volt képes végezni megfelelően a szolgáltatást
abból az összegből, amit ezért kapott. Ugyanakkor beruházási igénye, azt
hiszem, jelentős. Nem igazán hiszek abban, hogy a magánszolgáltatás ott jelent
meg, ahol jól finanszírozott szakmáról van szó. A laboratóriumi diagnosztika
tipikusan ezek közé tartozik. A magánszolgáltatást ott vonták be, ahol jelentős
finanszírozási igény volt, és jelentős beruházásokra volt szükség. A kiinduló
helyzet másik részéhez tartozik a német példa, ami gyakorlatilag arról szól,
hogy egy év alatt összeomlott a finanszírozás a vizsgálati számok jelentős
emelkedése miatt. Magyarországon nagyon hasonló helyzet alakult ki. Ennek az
összeomlásnak két következménye volt. Az egyik: a szolgáltatók hónapokig ingyen
dolgoztak, és letisztult a piac. A másik pedig: kialakult egy olyan árszínt,
ami meggondolandó Magyarországon is, hiszen a német finanszírozás nem sokkal
fizet többet egy labor-diagnosztikai vizsgálatért, mint amennyi a mi
finanszírozásunk, ha ezt az ottani és az itteni bérekhez viszonyítjuk.
Fontos
kérdés: mit kell tenni annak érdekében, hogy versenyképes maradjon ez a
szolgáltatás, mi az, amit el kell érni a laboratóriumi diagnosztikában.
Közismert, hogy a mérésszám összefügg a fajlagos költségekkel, és az eredmények
centralizációval, kapacitás-optimalizálással növelhetőek. Mi egy olyan
hálózatot építettünk föl, amely ezen elvárásoknak alapvetően meg tud felelni. A
versenyképességet illetően három tényezőt kell az egészségügyi szolgáltatásban
és konkrétan a laborszolgáltatásban teljesíteni: az eredmények megbízhatósága,
a szolgáltatás gyorsasága és olcsósága. Azt gondolom, a magyarországi
laboratóriumi szolgáltatók ebből a feltételből kettőt mindenkor tudnak
teljesíteni. Tehát megbízható és gyors, de akkor drága, vagy gyors és olcsó, de
akkor nem megbízható, illetve megbízható és olcsó, de akkor viszont rendkívül
lassan kapunk eredményt. A versenyképesség érdekében a feladat a
magánszolgáltató számára – úgy gondolom – világos: mind a három feltétel egy
időben történő teljesítése.
Hogyan
is lehet ezt elérni? Állíthatjuk, hogy laboratóriumi diagnosztikában a kritikus
tömeg ma Magyarországon egy millió lakos ellátási területe, egy millió lakos
laboratóriumi diagnosztikájának felvállalása. Azt hiszem, hogy nagyon nehezen
teremthető meg az állami érdekszférában, hogy egységesen egyetlen egy hálózat
tudjon ekkora lakosságszámot ellátni, ráadásul, ha olyan módon kell építkeznie,
hogy első eredményei csak 3 – 5 év múlva jelentkeznek. A források elosztásában
hasonló problémákat látok. Ha valaki ezt a feladatot elvállalja, az ehhez a
feladat teljesítéséhez szükséges forrást – amit én kétmilliárd forintra
becsülök – egyetlen szolgáltatóhoz kell allokálni. Ez praktikusan azt jelenti,
hogy aránytalan lesz a forráselosztás, tehát nehezen kezelhető az elosztó
struktúrában. Az az ellentmondás, hogy ma Magyarországon 5 % alatt van azon
szolgáltatók aránya, akik képesek a hazai finanszírozásból ezt a szolgáltatási
feladatot megoldani. Több mint 95 % nem képes. A szakma gyakorlatilag a
szégyenpadon van, ugyanakkor a magánszolgáltatást folyamatosan olyan vádak
érik, hogy ezen a finanszírozási szinten agyonkeresi magát.
Természetesen
vannak „vágyálmok”, amelyek teljesülését a magánszolgáltatás Magyarországon
szeretné. Nem gondolnám, hogy ezek a vágyálmok elérhetetlenek, és azt sem, hogy
ezek nagyon nehezen és nagyon drágán lennének teljesíthetők. Ahogy én tudom, az
állami szolgáltatásnak gyakorlatilag pontosan ugyanezek a kívánságai. Tehát, ha
versenyképességről beszélünk, akkor ezeket a kívánságokat, vágyálmokat közösen
kell kezelnünk és megvalósításukra törekednünk. |