A kórházi menedzserek tréningjeinek tapasztalatai |
![]() |
![]() |
![]() |
A
kórházi menedzserek tréningjeinek tapasztalatai
KÓCSA
LÁSZLÓ
ügyvezető
ECOSIM Kft.
Azzal
kezdeném, hogy mit keresek én itt. Mi tréningcég vagyunk, üzleti készség
felmérésével foglalkozunk, elsősorban az üzleti világnak, és kisebb részben
dolgozunk iskoláknak, kórházaknak és önkormányzatoknak is. Kb. 200 tréningnapot
tartunk éves szinten. Ami engem személy szerint illet, én közgazdász vagyok a
diplomám szerint, de valójában üzletember és pedagógus „keverékeként” dolgozom.
Találkoztunk már, volt szerencsém már együtt dolgozni azon a projekten,
amelynek az a neve, hogy AstraZeneca Kórház Management Akadémia, és amelyen
belül üzleti szimulációs játékkal egy elképzelt kórházat kell vezetni. Ezen a
kétnapos hangulatos tréningen már eddig is részt vett harminc kórház és mintegy
150 vezető. Most röviden beszámolnék néhány tapasztalatról, amelyeket ezeken a
tréningeken szereztem az elmúlt 3-4 évben a magyar egészségügy és a benne
dolgozók versenyképességéről.
Az
első érdekesség, amit nemcsak kórházaknál tapasztaltunk, hanem önkormányzatoknál
is, hogy az egészségügy és a gazdaság egyéb szereplői, reálszereplői eltérő
célrendszerrel, eltérő értékekkel bírnak, és ennek a kommunikációja, az
eltérések kommunikációja mintha erősebb lenne, mint az azonosságoké. Nagyon
sokan mondták a résztvevők közül, hogy jó ez a dolog, amit csinálunk, ez a
játék, ez a modell, ez a tréning, de valójában a mi helyzetünk más, a kórház
üzemeltetése, menedzselése jóval másabb, mint egy cégé. Ez kétség kívül igaz,
de nagyon gyakran az volt az érzésem, hogy az eltérés talán picit túl van
hangsúlyozva, ezért fontos az is, hogy keressük meg, mik azok az azonosságok. A
mi tréningjeinken nagyon gyakran előfordul, hogy többfajta szektorból vannak
ott emberek: áramszolgáltatásból, autókereskedelemből stb., és mégis jobban
érzik az azonosságokat.
Az
üzleti világ legfontosabb jellemzője az értékesítés tudatossága és a verseny
előtérbe helyezése. Említett projekt-játékunk többek között arról szól, hogy a
kórházak a mi elképzelt modellünkben, az elképzelt jövőben versenyben vannak,
és egyes résztvevők furcsán élték meg, hogy piaci részesedést kell mérni,
egyáltalán össze kell magunkat hasonlítani a versenytársakkal. Kétségtelen,
hogy a versenyszempontok mások a kórházak, az egészségügy területén, de mégis
nagyon az volt a benyomásom, hogy az értékesítés fontossága kevésbé volt jelen
a fejekben, mint amennyire ez az üzleti életben jelen van. Vannak biztosan
szektorok, ahonnan a kórházak tekintetében kevésbé láttuk ezt.
A
versenyképesség szempontjából szintén kedvezőtlennek értékelhető, hogy a dolog
szakmaisága jobban túl van hangsúlyozva, mint ahogy én láttam a gazdaság egyéb
szektoraiban. Igaz, hogy az egészségügyben mások a célrendszerek, mint az
üzleti életben, ahol nagyon előtérben van a profitérdekeltség, a piaci részesedés,
a kettőnek kombinációja vagy vállalati érték növekedése. De itt úgy látom, hogy
a gyógyító munka, ami egy kórházban zajlik, a szakmai oldal túl nagy hangsúlyt
kap. A beszélgetések során szóba került, hogy a céges világban több az
üzletiség, nagyon sok szervezetnél a szakmai munkát, a termelő munkát egy
gyárban végzi, mondjuk, a szervezet fele, a másik fele pedig a kontrollingot,
értékesítést, háttértámogatást intézi, a kórházakban pedig túlságosan nagy a
szakmaiság súlya.
Játékunkban,
modellünkben, a tréningben elég sok döntéssel kellett találkoznunk, nagyon sok
döntést kellett hozni. Számomra nagyon furcsa volt a döntési mechanizmus,
ahogyan a döntések születtek. A résztvevők általában arra vártak, hogy a főnök,
a főigazgató, a kórházi vezető hozzon meg minden döntést. Ritkán voltak
leosztva a feladatok, és úgy látom, hogy ez a napi életből áthozott gyakorlat
volt. A céges világban az én tapasztalataim szerint sokkal jobban levitték a
döntési szinteket, sokkal jobban érvényesül egyfajta szervezeti demokratizmus
és az a gazdaszemlélet, amiben benne van a tudatosság, a célok magunkévá
tétele. Tehát jobban mernek dönteni alsó szinteken, mint ahogyan én láttam a mi
kis csapatainkban. A versenyképesség szempontjából kétség kívül fontos tényező az egészségügynek mint ágazatnak lobbi- és PR-ereje. Ez messze meghaladja a jóval nagyobb anyagi értékekkel gazdálkodó, a versenyszférához tartozó ágazatok ilyenfajta képességeit. Az áramszolgáltató szektorról, az élelmiszeriparról és sok más gazdasági területről kevesebb szó esik, mert az egészségügy „kirakatban van”, jól el van adva, most is a hírekben állandóan szerepel. Ez egy jó dolog, az egészségügytől ebből a szempontból a céges világ tanulhat.
A versenyképesség tekintetében
viszont az egészségügy sok mindent tanulhat még az üzleti élettől. Vannak olyan
elemei, amelyeket át lehet venni, vagy ha nem is átvenni, adaptálni és
alkalmazni lehet. Természetesen az egészségügynek is kell hatnia az üzleti
életre, a gazdaság egyéb szereplőire, meg talán a politikára is, hogy
fontosságát jól érvényesítse nála. |