Az egészségügyi menedzserek képzése az Európai Unióban |
Az egészségügyi menedzserek képzése az Európai
Unióban
VÍZVÁRI
LÁSZLÓ
Mondanivalóm
a humán erőforrás oldaláról próbálja megközelíteni az egészségügyi menedzsment,
gazdálkodás, irányítás kérdéskörét. Nem vállalkozhatok a teljes precizitásra,
hiszen talán ennyire sokszínű képzési forma semmilyen területen nem működik a
menedzserképzési rendszerekben, akár Magyarországon, akár külföldön
vizsgálódunk ebben a témakörben. Ezért megpróbálnék arra rávilágítani, hogy
melyek ezek a különbségek, mik azok az irányvonalak, amelyek elindultak a
képzési rendszerekben, ezekhez mi hogyan viszonyulunk, és milyen változások
várhatók az elkövetkezendő időszakban.
Alapvetően a menedzsment
filozófiából kellene kiindulnunk, talán ez befolyásolja leginkább a képzési
rendszereket Európában és itthon is. Ki a menedzser, mit gondolunk erről?
Milyennek kell lennie? Olyan egészségügyi dolgozók vannak, akiknek menedzser
végzettségük van, vagy olyan menedzserek vannak, akiknek egészségügyi
végzettségük van? Az Európai Unióban vannak olyan országok, ahol kimondott
képzés van a kórház-menedzsmentre, és nem orvosok, nem egészségügyi
végzettségűek töltik be az ilyen posztokat. Fontos, hogy mit gondolnak a
vezetésről a tagországok, hogy az adminisztratív szempontok, a hatékonyság, a
válságmenedzselés vagy a humán erőforrás kezelése a prioritás. Természetesen az
is, hogy egyáltalán mit gondolnak az oktatásról, az oktatási formák közül
melyiket tartják főként alkalmazandónak, például a tanfolyamos formát, a
távoktatási formát vagy az egyéni felkészülést. Mindegyikben megtalálható
mindenfajta irányzat. Alapvető kérdés továbbá, hogy egyáltalán lehet-e tanulni
menedzsmentet, vagy a menedzsmentre születni kell. Ezek mindegyike befolyásolja
a gondolkodást.
Röviden tekintsük át, hogy is néz ki
a vezetőképzés. Az egészségügyön belül vannak középfokú, felsőfokú, és számos
más fokú képzési rendszerek az Európai Unióban is, sőt nagyon sok helyen
megtalálható kettő egymás mellett. Van, ahol felsőfokú végzettségre épülnek a
menedzserképzések, de középfokú menedzser-végzettségek is megtalálhatók. Vannak
olyan rendszerek, ahol csak beépül a képzési rendszerbe, tehát az
alapképzésben, akár az orvosképzésben, akár a felsőfokú képzésekben a képzésen
belül találhatók az ismeretek, és van, ahol ráépülnek. Van, ahol mind a kettő
létezik, tehát nincs egységes elv. Egyes tagország-beli kollégáink a
Leonardo-program keretében egy úgynevezett interdiszciplináris vagy
interszektorális képzési formát állítottak össze, amely leginkább a
topmenedzsmentnek fogalmaz meg ajánlásokat. Ezt négy különböző modulba
rendezték, és a modulok főbb tartalmai visszatükrözik azokat az irányokat,
amelyekben gondolkodni kell a következő időszakban. A népegészségügy és
epidológia vetületében, az információs technológiák vetületében, az országok
közötti gondolkodásban, illetve a klasszikus ellátási rendszerben próbálnak ismereteket
adni, amelyekben alapvetően már az európaiság szellemisége, a közösségi jog
kérdése, az átjárhatóságok kerülnek előtérbe, és nem a lokális kérdések. Ez még
nem általános, hiszen ha megnézzük egy angliai egyetem kínálatát, akkor azt
látjuk, hogy nagyon sok átfedés létezik egy bizonyos európai ajánlással
szemben, de nagyon sok olyan specialitás is megjelenik, mint az idősekkel, a
járóbeteg-ellátással vagy a mentális egészséggel kapcsolatos témakörökben, és
mindenfajta módon próbálják az ismereteket eljuttatni a menedzserekhez vagy a
leendő menedzserekhez.
Magyarországon
sincs ez másképp, hiszen nálunk is nagyon sokfajta képzés létezik, és ezek
között – sajnos el kell mondanunk – nemigen van párbeszéd. A magyarországi
menedzserképzést alapvetően kétpólusúnak mondhatnánk az egészségügyön belül. Az
egyik a felsőfokú képzésekre, tehát az egyetemi, főiskolai képzésekre épül, és
van, amihez nem kell felsőfokú végzettség, ebből is nagyon sok van már. Az
országos képzési jegyzékben vannak menedzser I., menedzser II., menedzser III.
szakképesítések, és mellette nem létezik olyan szakmai csoport, hogy valamilyen
menedzsert ne próbálna produkálni. Mi sem vagyunk ettől különbek. Nálunk is
előfordulnak élelmezés-menedzser, egészség-menedzser és más egyéb, nem felsőfokú
végzettségek, amelyek óriási átfedéseket mutatnak. Ebben a felsőfok sem
kivétel, hiszen ott is szakmenedzser-képzésről beszélünk,
szakközgazdász-képzésről beszélünk, sőt különböző iskolák alakultak Budapesten,
Szegeden és más városokban, ahol szintén hasonló átfedések vannak. Leginkább
azokban a pluszokban vannak a különbségek, amelyek talán vonzók lehetnek az
emberek számára. Bár úgy gondolom, hogy alapvetően a döntéseket az árfekvések,
a képzések árai szokták determinálni, befolyásolni. A Semmelweis egyetem
menedzserképzésében találunk nagyon sok olyan témakört, amit az Európai Unióban
gyakorlatilag ajánlásképpen fogalmaztak meg, és ebből is látható, hogy inkább a
topmenedzsmentben gondolkodott az uniós állásfoglalás. Ebben benne vannak az
egészségpolitikai irányzatok, a különböző kommunikációs és egyéb ismeretek, de
ha jól megnézzük, akkor ez alapvetően átfogja az ismereteket az alsó szinttől
egészen a felsőfokig. Ez nem arra fókuszál, mint az Európai Unió, hogy a
topmenedzsmentet képezze, hanem mindenki számára elérhetőséget biztosít. Tehát
ez a képzési forma lefelé nyúl. Egy másfajta menedzserképzés, mint ami a mi
intézetünkben történik, éppen az ellenkező irányban működik, hiszen vannak
olyan elemei, amelyek – például a gazdálkodás témájában – inkább a felsőfokú
ismereteket oktatják topmenedzsmenti szinten. Ezeket a keresztirányú mozgásokat
végül is valószínűleg az igények alakították így ki. Hiszen például a
gazdálkodás vonatkozásában egyszer egy minisztériumi főosztályvezető azt
mondta, hogy nagyon boldog lenne, ha a gazdasági igazgatók némelyike annyit
tudna a gazdálkodás egyes kérdéseiről, mint a mi menedzserképzésünkben tanuló
ápolónők. Érdekesség, hogy már itt is megjelennek azok a lehetőségek, például a
távoktatás vagy más képzési formák is, amelyek a palettát színesítik. A
magyarországi rendszerek összességükben megfelelnek az általános európai
trendeknek. Nagy különbség nincs. Igazából viszont az európai joggal, az
európai ismeretekkel kapcsolatos témakörökre nagyobb hangsúlyt kellene fektetnünk,
hiszen akkor sokkal jobban tudnánk eligazodni ebben a rendszerben. A két képzés
között gyakorlatilag jobban meg kellene találni a határvonalakat, hogy az
átfedések kevésbé jelenjenek meg. Ennek kapcsán a képzések költséghatékonysága,
célirányossága sokkal jobban működne. Tehát valamelyest ez a jövő útja, és
talán ebben kellene gondolkodnunk. |