FRANS VAN DE RIJDT |
FRANS
VAN DE RIJDT
Frans van de
Rijdt úr, aki együtt dolgozik a Máltai Szeretetszolgálattal, tulajdonképpen a
bécsi Irgalmasrend alkalmazottja, ő az európai összes irgalmasrendi kórház
gazdasági-műszaki tanácsadója, és több mint egy évet dolgozott Magyarországon,
mert többek között az itteni irgalmasrendi kórházat is átvilágította. Most
megkezdi német nyelvű előadását, amelyet én fogok tolmácsolni, de a hozzá
vetített képek magyarul vannak.
Úgy
gondolja, hogy alapvetően a következőképpen működik gazdaságilag az
egészségügyi intézmény: csak a pénzzel lehet kormányozni, irányítani, csak azt
lehet figyelembe venni. Első lépésben arról szeretne beszélni, hogy honnan jön
a pénz, a második részben arról, hogy hogyan szükséges elosztani a pénzt, a
harmadikban az irgalmasrendi szervezetről szeretne szólni.
Európában
három alapvető modell figyelhető meg, ahonnan a pénzforrás jön. Az első az
állami egészségügyi szolgáltatás modellje: az adóból befolyó pénzeket osztja el
az állam. Skandináviában, Angliában, Írországban a kórházak ezekből a pénzekből
működnek. A második modell a társadalombiztosítás modellje, ahol a munkáltatók,
a munkavállalók járulékából jön a pénz, és elsősorban azt osztják föl. Több
nyugat-európai államban és az EU-hoz most csatlakozott országokban általában ez
található. A kórházak, függetlenül attól, hogy államiak, önkormányzatiak vagy
magán-jellegűek, ebből a pénzből kapnak. A harmadik a magánbiztosítás modellje,
amely Európán kívül, leginkább az Egyesült Államokban működik. Vannak olyan
vegyes modellek is, ahol a társadalombiztosítás mellett az állam bizonyos
beruházásokat finanszíroz, és van végül a magánszektor által finanszírozott,
önfenntartó modell.
A
költségek az EU-ban és mindenütt általában növekednek, ezért arra kell
törekedni, hogy a forrás minél nagyobb legyen. A teljesítmény nagyobb, a
költség is egyre több. Ahogy nő az átlagos életkor, az idősebb embereknek
sokszor már negyedévenként kell egy-egy vizsgálatra menniük, és korösszetételében
az egész társadalom általában idősebb lesz.
Egy
bizonyos harmadik fél általi fizetésnél figyelembe kell venni, hogy esetleg
külső szolgáltató fedezi a költségét. Ha a páciens nagyobb szolgáltatást
igényel, az orvos biztosítja azt, és a költségviselőnek ezt is fedeznie kell. A
fő probléma: nem igazán akarja senki vállalni a felelősséget azért, hogy a
költségek emelkednek. Kevés országban van mindenre fedezet, tehát bizonyos
ellátási láncok hiányoznak. Ez Magyarországra nem vonatkozik, mert itt elég jól
szervezett. Nagyon sok országban külön van keret az egészségügyre és külön az
ápolásra, és előfordul, hogy a járóbeteg-ellátásra is külön van a
finanszírozás. Például Ausztriában a háziorvos olyan kevés pénzt kap a
betegellátásra, hogy amilyen csak gyorsan lehet, a beteget továbbküldi
klinikára vagy kórházba. A gyógyszereket általában a betegbiztosítás fizeti, a
kórházakat pedig főképpen a befolyt adókból tartják fenn. A forrásteremtés
vizsgálatánál legtöbb országban külön foglalkoznak az akut ellátással, az
ápolással, illetve a rehabilitációval.
A
forrásteremtés követelményeit illetően az a véleménye, hogy a finanszírozási
módtól függetlenül mindenki számára biztosítani kell az alapellátást. Az
ellátás során differenciáltan kell a pácienseket kezelni aszerint, hogy ki
milyen mértékben járul hozzá a jövőben az ápoláshoz, az egészségügy
finanszírozásához. Ez a tendencia egész Európára érvényes. A különféle
kiegészítő ellátások legyenek teljesen szabadon választottak, és ezeket
magánbiztosítóknak kell finanszírozniuk. Az ellátás napi költségeinek
elszámolását egyre inkább a teljesítmény-finanszírozásra kell alapozni, hiszen
ha például valaki egy autót javíttat, nem a naponta felmerülő költségeket
fedezi, hanem a hibát javíttatja, és azt fizeti. Vannak olyan megoldások, hogy
a végzett munkának csak egy részét fizeti a biztosító, és olyanok, ahol a
teljes költség fizetése történik. Előfordul, hogy nem egységes a fizetés
ugyanazért a teljesítményért. Például Szlovákiában a háziorvosi ellátásban is
már három lépcsős finanszírozás van, és az egyes lépcsőknél az elszámolás attól
függ, hogy kicsi, közepes vagy nagy kezelést vagy ellátást biztosít az orvos;
esetenként 40 %-os térítési differencia is előfordul. Ausztriában,
Németországban pontrendszerben, pontszámok alapján fizetik az ellátást. Minden
országnak ki kellene alakítania az optimális teljesítményfinanszírozást, és azt
lehet majd egyre magasabb színvonalra emelni. Ennek az optimális fázisnak
eléréséhez természetesen nagyon fontos a bruttó nemzeti jövedelem adta
lehetőségek figyelembevétele.
A
forráselosztás elsődleges követelménye, hogy lehetőleg egy kézben legyen. Három
területre kell gondolni: a háziorvosi, a kórházi ellátási és a rehabilitációs
ápolási költségekre. A háziorvos szerepét hangsúlyozza, hogy mielőtt a beteg
bekerülne szakorvoshoz vagy klinikára, a háziorvosi ellátás lényeges.
Németországban, Ausztriában kihagyhatja a háziorvost a beteg, és közvetlenül
mehet szakorvoshoz vagy kórházhoz. Mint már elhangzott előzőleg, az
egészségügyi ellátásban az egyik oldalon a piacnak, a másik oldalon a
szolidaritásnak jut szerep. A kórházaknak, a szolgáltatóknak pontosan tudniuk
kell minden szolgáltatásnál, hogy ezért milyen térítést kapnak. Minél nagyobb a
költségfelelősség, annál jobb a piaci helyzet.
Ami
a felekezeti kórházakat illeti, azok természetesen nem nyereségorientáltak. A
400 éves Igalmasrend kórházai csakis a beteg segítését tartják feladatuknak. A
világszerte több mint 400 kórházat működtető Irgalmasrend célja betegek,
idősek, szegények, fogyatékosok, perifériára szorultak segítése. Alapértékeinek
középpontjában az ember, az egészség áll, mert az embernek egyik legfontosabb
értéke az egészség. Természetesen fontos, hogy gazdaságilag megfelelően fenn
tudja magát tartani a rend ellátó szervezete. Európában 147 különböző
egészségügyi intézményt működtet az Irgalmasrend. Ezek mindenütt tagjai az
országos egészségügyi ellátási rendszernek, és természetesen mindenütt ugyanúgy
és abban a rendszerben kapják a támogatást, mint más nyilvános kórházak. Ez azt
jelenti, hogy ezekben az országokban nem csupán a gyógyászati ellátást, hanem a
beruházásokat is támogatja az állam.
Az
előadáshoz vetített ábrákon többek között statisztika látható arról, hogy
milyen volt a bruttó nemzeti jövedelemből az egészségügy részesedése egyes
országokban 2000-, 2001-, 2002-ben. Az átlag Európában kb. 8 %, az EU-ba
újonnan belépett országokban, például Lengyelországban, Szlovákiában,
Csehországban pedig 5-6 %. Magyarország is az ábrán látható. Az egyik ábra
bemutatja azt is, hogy a GDP egy főre eső vásárlói paritásának
figyelembevételével melyik állam mennyit költ egészségügyre. Itt egy kicsit
rosszabb a helyzet, mert az újonnan belépett tagok – köztük Magyarország is –
az „alacsonyabb régióban” helyezkednek el. Egy további grafikon szerint az 1000
lakosra jutó kórházi ágyak számát illetően Európában Németország van az élen,
és ebben a rangsorban Magyarország is egészen jó helyen áll.
Az előadó végül megköszöni a
jelenlévők figyelmét, és a tanácskozáshoz minden jót kíván. |