megnyitó |
APATINI
KORNÉLNÉ
helyettes
államtitkár
Miniszterelnöki
Hivatal
Megtiszteltetés
számomra, hogy egy olyan körben, amelyben az egészségügy fontos meghatározó
személyiségei jelen vannak, arról osszak meg önökkel néhány gondolatot, hogy
mit is szeretne a kormányzat, milyen irányban fogalmazza meg a legfontosabb
célokat az egészségügy továbbfejlesztése tekintetében.
Ha
a legfontosabb célokat tekintjük, akkor nyilván senki nem vitatja, hogy
igazságosabb egészségügyet szeretnénk. Nagyon szeretnénk, hogy az
egyenlőtlenségek csökkenjenek, elsősorban a betegek részéről, a hozzáférés
oldaláról, és a betegek és az egészségügy valamennyi szereplője egyaránt
nagyobb biztonságot érezzen – rövid távon, hosszú távon egyaránt – a napi
munkájában és a magánéletében is. Mondhatják, hogy mindez, amit elmondtam, szép
rózsaszínű álom, és ettől a valóság nagyon messze van. De ahhoz, hogy ehhez az
álomhoz eljuthassunk, sok-sok mindenre van szükség. Szükség van arra, hogy már
rövidtávon sor kerüljön konkrét fejlesztésekre az ellátó rendszerben, az
eszközállományban, a hiányzó eszközök beszerzésére, a leromlott épületek,
rendelőintézetek felújítására sor kerülhessen. Ezeket már ebben a kormányzati
ciklusban el lehet indítani, egy részük már ebben a ciklusban be is fejeződhet,
más részük természetesen hosszabb távú. Az egészségügy három fő követelmény,
cél szerinti átalakítása azonban nyilvánvalóan hosszabb távú fejlesztést
igényel, átível nemcsak egy, de valószínűleg több kormányzati cikluson, és
legalább egy 10 éves időhorizontot ölel fel. De egyszer el kell indítani ezeket
a fejlesztéseket, mert különben a 10 év is mindig távolabbra tolódik ki. A
hosszabb távú célt úgy lehetne legjobban megfogalmazni, hogy akkor tud a
kormányzat sokat tenni ezeknek a céloknak a megvalósítása érdekében, ha egy
alapos, az egészségügy szereplőinek széles körét bevonó, véleményüket
meghallgató vitában, a megoldásokat kikristályosodni hagyó vitákat lefolytatva
elkezdi az előkészítést egy olyan egészségügyi rendszer kialakítása érdekében,
amely érvényesíti egyrészt a szolidaritás elvét, de egyidejűleg tudomásul veszi
– hiszen tudomásul kell vennie – a piaci viszonyok jelenlétét is. Varga úr is
utalt arra bevezetőjében, hogy az egészségügyben jelen vannak – nem mindenütt
természetesen – a magán-, illetve vállalkozási formában művelt ellátási formák
is. Ezek terjedése egyébként hozott komoly szakmai és ellátási változásokat is.
Fontos, hogy az egészségügyben is jelen legyen a verseny, jelen legyen a
magánszektor, de mint a gazdaság más területén is, itt is nagyon kell ügyelni,
hogy a magánszektor ne legyen kizárólagos, és különösen arra, hogy ne
kerülhessen monopolhelyzetbe, ne legyen monopolisztikus gazdája egy-egy szakmai
területnek, mert ezzel a verseny torzul. Természetesen követelmény, hogy legyen
egy nagyon határozott és erőteljes teljesítményorientáció. De ezt úgyszintén
nem szabad túlhajtani, hiszen a túlhajtott teljesítményorientáció is csak
vadhajtásokat szül. A tisztán teljesítményalapra helyezett finanszírozás sem
jó, ezért olyan optimális kombinációt kell találni, ahol a
teljesítményorientáció a hatékonyság és a jobb ellátás irányában vezérel.
Ahhoz,
hogy az egészségügy hosszú távú átalakításának feltételeit megteremtsük,
természetesen nagyon fontos a fejlesztési és szervezési döntések decentralizálása.
Azt hiszem, hogy senki nem vitatja: jó cél, pozitív cél az, hogy igazságosabb
legyen a betegellátás. Ehhez nagyon fontos lépés, ha a regionális
fejlesztéspolitika intézmény-rendszere kialakul. Fontos ez azért, mert ha
közelebb visszük az embereket a döntésekhez, általános tapasztalat szerint jobb
döntések tudnak születni, van esély arra, hogy a területi egyenlőtlenségek
mérséklését, csökkentését célzó fejlesztéspolitikát tudunk megvalósítani, és
van esély arra, hogy hatékonyabb és igazságosabb biztosítási szerkezetet is
alakítsunk ki. Ahhoz, hogy a kormányprogram céljai megvalósulhassanak, nagyon
fontos feltétel az, hogy a biztosító szerkezetet átalakítsuk, a
társadalombiztosítás és a kiegészítő biztosítások igazságos és jó kombinációját
létrehozzuk. Természetesen az intézményrendszer decentralizálásától azt a
hatást is várjuk, hogy a térség- és réteg-specifikus problémák jobban
kezelhetők legyenek. Mindig jobb, mindig könnyebb jó megoldásokat találni
ezekre, ha nem egy központból, Budapestről, íróasztal mellől találják ki,
hiszen a helyben élők vannak tisztában leginkább a helyi problémákkal.
Az
ellátás hatékonyságának és minőségének javítása szempontjából kulcskérdés, hogy
milyen az ellátásszervezés rendszere. Sok vihart kavartak az ellátásszervezéssel
kapcsolatban az elmúlt fél – egy évben napvilágra került koncepciók, azok
pozitívumai, illetve negatívumai. Sok mindenki megfogalmazta ezzel kapcsolatos
kritikáját, félelmeit, de természetesen mások az ezzel kapcsolatos
optimizmusukat is. Egy dolog biztos: olyan szervezet kialakítására van szükség,
amely érdekelt abban, hogy tovább legyünk egészségesek, és ha történetesen
betegek vagyunk, akkor gyorsabban gyógyuljunk. Erre egy dolog bizonyára szinte
mindannyiunk fejében azonnal megfogalmazódik: természetesen, de ehhez honnan
jön a finanszírozás. Ahhoz, hogy az egészségügyben a mai, sok szempontból
kritikusnak tekinthető állapotok javuljanak, nyilvánvalóan többletforrásra van
szükség. Valószínűleg abban is egyetértenek velem, hogy a többletpénzt mindig
feltételhez kötötten érdemes és célszerű beengedni, hiszen ha feltétel nélkül
kerül be többletpénz, természetesen jobb helyzetet hozhat abból a szempontból,
hogy akut módon valamilyen problémát megold, de hosszabb távon a hatékonyság
javításához nem segít hozzá. Honnan lehet többletpénz? Lehet többletpénz a
hatékonyság javításából, hiszen jó néhány konszolidációs program is igazolja,
hogy ha jó célokra és szakmai ellenőrzés mellett kerülnek többletforrások
felhasználásra, akkor egyidejűleg a hatékonyság is javul. Természetesen szükség
van arra, hogy az állam mellett a magántőke is beszálljon a maga forrásaival.
De itt nagyon-nagyon szeretném aláhúzni, hogy csak akkor és olyan formában,
hogy ha garanciát nyújtó, kiszámítható fejlesztéspolitikához kapcsolódik.
Itt
szeretnék röviden a mai aktualitásokra is rátérni, hiszen a finanszírozásnak
egy csatornája éppen a nagyon közeli napokban, hetekben nyílt meg az
egészségügyi fejlesztések számára. Ezek a Magyar Fejlesztési Bank által
kidolgozott hitelkonstrukciók. Egy részük beruházási célokhoz kapcsolódik,
olyan beruházásokhoz, amelyek új eszköz vagy használt eszköz vásárlása vagy
megújítása célját szolgálják. Erre 15 milliárd forintos hitelkerettel
rendelkezik a Magyar Fejlesztési Bank, és a kereskedelmi bankokon keresztül,
illetve közvetlenül is ezek a hitelek elérhetők, merem mondani, hogy
nagyon-nagyon kedvező kondíciókkal. Ennek a kedvező kondíciónak egyik indoka
az, hogy ehhez a hitelkonstrukcióhoz egy állami árfolyam-garancia kapcsolódik,
és ennek révén 6 % kamat mellett vehető fel a hitel 15 éves futamidőre, mint
említettem, olyan beruházásokhoz, amelyekből eszközt, új eszközt vásárolnak, de
ebbe még beletartoznak azok az ingatlan-felújítások is, amelyek közvetlenül a
járóbeteg-ellátásban működtetett rendelőintézetek, ingatlanok felújítását
jelentik. Minden hitelkonstrukciónál egyik kulcskérdés, amit fel szoktak tenni,
hogy milyen saját erő mellett vehető fel ez a hitel. Szeretném elmondani, hogy
sokkal kedvezőbb ez a feltétel is, mint a bankszektorban egyébként normál módon
felvehető hiteleknél, mert mindössze a beruházás értéke 15 %-ának megfelelő
saját erővel kell rendelkezni, tehát a 85 %-os beruházási költség 15 éves
futamidejű hitelből finanszírozható. Egyidejűleg elindított a Magyar
Fejlesztési Bank egy másik hitelkonstrukciót is. Ez pedig a
járóbeteg-szakellátás területén az orvosok és más egészségügyi dolgozók
tulajdonszerzésének elősegítését célozza, ha ők a már lassanként elfelejtett
munkavállalói résztulajdonosi program – vagy klasszikus nevén: MRP – keretében
kívánnak tulajdont szerezni olyan, a járóbeteg-szakellátás területén működő
intézményben, amely alapellátást nyújt, ehhez megfelelő jogosítványokkal,
engedéllyel rendelkezik, és vállalja, hogy a jövőben is az alapellátást
nyújtja. Ez a hitellehetőség összesen 25 milliárd forint kerettel rendelkezik.
Ugyanúgy, ahogy az előző hitelkonstrukciónál, a hitel összege 5-től egészen 250
millió forintig terjedhet, ez utóbbi konstrukcióban is a felvehető hitel felső
határa 250 millió forint, de lehet egészen kis összegű is. Itt is kulcskérdés,
hogy mennyi saját erővel kell rendelkezni hozzá. A hírek még jobbak, mint az
előző konstrukció esetében, mert ha 5 millió forintnál kisebb az egy főre jutó
megvásárolandó tulajdon értéke, akkor mindössze 2 % saját erőt kell felmutatni
a hitelhez, 5 millió forint felett pedig ez az összeg 100.000 Ft plusz a
vételár 15 %-a. A kamat ugyanúgy, mint a beruházási hitel esetében, mindössze 6
%, és 15 év a maximális futamidő, amelyre a hitel felvehető.
A
hosszabb távra szóló elképzelések mellett természetesen nagyon fontos, hogy a
kormányzat folytatni kívánja, és ez nagyon eltökélt szándék, azokat az
egészségügyi korszerűsítés terén megkezdett lépéseket, amelyekhez
hozzáfűzhetjük, hogy elégedetlenek vagyunk, mert nem elég gyorsan haladtak.
Tehát a költségvetés lehetőségei által megengedett ütemben folytatásra kerül a
sürgősségi betegellátás korszerűsítése. Nagyon fontos, hogy kiszámítható és
bárki által igénybe vehető sürgősségi ellátást tudjunk biztosítani. Ebbe
beletartozik a mentőautók cseréje, beletartozik a sürgősségi rendszer fix
telephelyen koordinált vezérléssel történő elérésének lehetősége, de
beletartozik az is, hogy a lakosság megfelelő információval bírjon erről is,
meg hát általában az egészségügy dolgairól. Ez utóbbiban nagyon jó és jól
működő sikeres kezdeményezés volt például az ez év tavaszán elindított
Doktor-info rendszer az Egészségügyi Minisztériumban.
Az
egészségügy olyan sajátos terület, amelyen sok szakma tevékenykedik, és
mindegyik szakma olyan, amely, összehasonlítva a gazdaság más területeivel,
igen erősen szervezett, igen erős érdekmotivációk hatják át, és igen erős
lobbi-hatással is bír. Gondoljunk arra, hogy itt találkoznak össze nemcsak az
orvosok és az egészségügyben dolgozók, hanem a gyógyszergyártók, a
gyógyszerforgalmazók, a gyógyszerészek is. Ezért az egészségügy fejlesztése
tekintetében nagyon fontos, hogy a gyógyszerpiac hosszú távon stabil
szabályrendben működhessen. Biztosan mindenki emlékszik az ez év tavaszán
felkorbácsolt indulatokra, amely a gyógyszerárakat, a gyógyszergyártókat, a
gyógyszerkereskedőket egyaránt érintette a lakosság részéről, és arra, hogy
kinek, milyen motivációja volt ezzel kapcsolatban. Egy dolog biztos: a
kormányzat stabil szabályozás kialakítására törekszik, olyan szabályozásra,
amely a gyógyszergyártókkal kötött megállapodás mintájára hosszabb távra
biztosítja, hogy a technológiai értékelésen alapuló támogatási rendszer
működjön, amelyben a korszerű gyógyszerek alkalmazása biztosított, amelyben más
oldalról biztosított, hogy a közkiadások növekedése is kiszámítható,
előrebecsülhető legyen. És a magánkiadások növekedése is legyen
előrebecsülhető, hiszen nagyon sokszor beszélünk arról, hogy a tb kiadásai
mennyire futottak el, de kevesebbet arról, hogy a magánember, ha abba a
szerencsétlen helyzetbe kerül, hogy tartós gyógyszerszedésre kényszerül, ennek
magánkiadásai hogyan alakulnak. Készül az a jogszabályi megoldás, amely a
kiszámíthatóságot szeretné nyújtani a piac, a gyártók, a szállítók, a
gyógyszerészek és ezen keresztül a gyógyszer-vásárlók, a lakosság számára.
Természetesen kellenek mindenkor garanciák arra, hogy az egészségügy helyzete
egyfelől stabil törvényi és jogi szabályozási környezeten alapuljon, hiszen
évente – félévente változó jogszabályok mellett nem lehet előre tervezni sem
állami tulajdon mellett működő intézményekben, sem magánérdekeltségű,
magántulajdonú intézményekben. Ezért a jogszabályi környezet stabilitása nagyon
fontos, és természetesen mindezt hosszú távú megállapodásoknak is alá kell támasztaniuk.
Az
is nagyon fontos, hogy az életpálya-program minél hamarabb kidolgozásra,
elindításra kerüljön a szakma dolgozói részére.
Ennyit
szerettem volna elmondani a kormányprogram fő célkitűzéseivel kapcsolatban.
Zárógondolatként egy saját véleményemet, érzésemet szeretném önökkel
megosztani. Ahhoz, hogy az egészségügy talpra álljon, természetesen szükség van
jó jogszabályokra, jó működési környezetre, természetesen szükség van
finanszírozási forrásokra mind az állam részéről, mind a magánszektor részéről,
de ahhoz, hogy mindenki elégedett lehessen, egy hosszú távra is perspektívát
nyújtó egészségügyi fejlesztéssel kapcsolatban közös tudásra van szükség. Úgy
érzem, hogy ebben a teremben az egészségügy minden olyan reprezentánsa jelen
van, aki napi munkájában megtapasztalva tudja, hogy mit kellene jobban
csinálni. Azt hiszem, az tudná előrevinni az egészségügy ügyét, ha ezt a tudást
összetennénk, és ha megpróbálnánk szakmai vitákban kialakítani a legjobb
megoldásokat, elkerülni azokat a buktatókat, amelyek ezeket a szakmai vitákat
az elmúlt hónapokban, években politikai vitákká generálták. Jó megoldást
politikai vitákban az egészségügy területén szilárd meggyőződésem szerint nem
lehet találni, csak akkor lehet találni, ha a szakmai megoldásokat vitatjuk meg.
Természetesen nagyon nehéz olyan fejlesztési koncepciót letenni az asztalra,
amely egyaránt jó az orvosoknak, az ápolóknak, a betegeknek, a
gyógyszerészeknek, a gyógyszergyártóknak, a kereskedőknek. De keresni kell azt
a közös nevezőt, amelynek alapján az érdekeket leginkább harmonizálva lehet a
fejlesztési koncepciót kialakítani. Ehhez szeretné a kormányzat az önök
segítségét kérni. Köszönöm a megtisztelő figyelmüket, és mindenkinek további jó
konferenciát kívánok. |