A gazdaság és az egészségügyi intézményrendszer |
A
gazdaság és az egészségügyi intézményrendszer
NEMES
JÁNOS
Euromedic
Rt.
Hogyan
épül be vajon az egészségügyi intézményrendszer a gazdaság vérkeringésébe?
Nagyon nagy foglalkoztató – az egészségügyi dolgozók száma 200 ezer körül van –
és nagyon nagy fogyasztó. Gondoljanak bele: csak a gyógyító-megelőző ellátás
éves kasszája eredeti előirányzatként kb. 660 milliárd forint. Az ágazat nagyon
jó adófizető és nagyon pontos adófizető akár az általános forgalmi adó, akár a
jövedelemadó és egyéb adók tekintetében, végső felhasználóként pedig
„adóelnyelő”, hogy csak az áfáról tegyek említést. Mint fogyasztó, a
nemzetgazdaság különböző ágazataihoz besorolt termelő és szolgáltató szféra
részbeni eltartója. Azok az üzleti, szolgáltatási kapcsolatrendszerek, amelyek
körülveszik az egészségügyi intézményrendszert – az energiaszolgáltatók,
közmű-cégek, élelmiszeripar, gyógyszeripar, textilipar, gépipar (itt az orvosi
gép-műszerre gondolok), kereskedelem –óriási kiszolgáló területet alkotnak,
amely sokban függ az egészségügyi intézményrendszer működési feltételeitől,
azok egyensúlyától, fejlődésétől, fejlesztésétől. Ha jól működik ez a rendszer,
akkor nagyon pozitív hatással van az egyéb ágazatokra is, és együttesen ez már
több százezer magyar embert mint foglalkoztatottat érint megélhetés
szempontjából. Magán alaptevékenységén keresztül a munkaerő újratermelésével
nagyban hozzájárul a gazdaság működési feltételeinek javításához. Ez az
intézményrendszer sokkal komolyabb tényező annál, mint ahogy kezeli ma a
politika. Ez az intézményrendszer megkövetelne egy nagyon-nagyon komoly
felelősségrendszert, szervezettséget, kiszámíthatóságot, stabilitást, szakmai
felkészültséget, ellenőrizhetőséget. Ezzel szemben az intézményrendszer ma
olyan, amilyen, tisztelet a kivételnek. Az előzőekben általam fölállított
kritérium-rendszer töredékének a szakmai felkészültsége révén eleget tud ugyan
tenni, de az összes többiben, bármennyire jól próbálja is végezni munkáját,
mint rendszer sajnos nem tud eleget tenni. Mostani állapotában, ha megengednék
és ráengednék, hogy a piac írott és íratlan szabályai szerint próbáljon működni
és fennmaradni, és vegyen részt a gazdaság vérkeringésében, úgy gondolom,
rövidesen csődöt jelentene, és tömeges felszámolási eljárások indulnának meg
ellene. Ezzel szemben mi történik? Felszámolási eljárást a törvények – hangsúlyozom,
nagyon helyesen – nem engednek meg, mivel ez valamiképpen mégis egy állami
akarat végrehajtó intézményrendszere, tehát nem lehet piaci szituációknak
teljesen, 100 %-ban kitenni. Ha ez nem megy, akkor mit tesz az állam vagy a
tulajdonos? Önkormányzati biztost, kincstári biztost rendel ki. Ez egy nagyon
jól jövedelmező tevékenység is lehet, részeredményeket, rövid távú eredményeket
is hoz vagy hozhat. Nem hiszem azonban, hogy pusztán egy külső ember
jelenlétével ezt a folyamatot meg lehetne állítani, és stabilizálni lehetne
hosszú távra. Még nem beszéltem a konszolidációs biztosokról, csak hallomásból
tudom, hogy körülbelül annyit fizetnek ki részükre, amennyi konszolidációs
pénzt kapott néhány kórház. Bocsánatot kérek mindenkitől, ha ez nem így van.
Mindenesetre ezzel magát a folyamatot és a rendszert javítani nem lehet.
Megpróbáltam
vizsgálni, hogy a válsághelyzetben hogyan viselkedik egy egészségügyi
intézmény, és mondjuk, hogyan viselkedik egy olyan cég, amely teljesen piaci
körülmények között végzi a munkáját. Hogyan viselkedik a kórház? Egy nagy
magyarországi egészségügyi intézmény válságprogramja jelent meg egy újságban,
én onnan vettem, tehát nem magam találtam ki, hogy milyen elsőbbséget biztosít
a különböző tevékenységeknek a válsághelyzetben ez az intézmény. Első helyen
kifizeti a béreket, majd az adókat, a közterheket, az élelmiszereket és az
életmentő gyógyszereket. Tessék csak ezt az öt tételt egy kórházi
költségvetésen belül összeadni. Ebből az ötből az élelmezés és a életmentő
gyógyszer az, amelynek köze van közvetlenül a betegellátáshoz. Praktikusan
ebből még nagy bevétele az intézménynek nem lesz. Mint már mondottam, nagyon jó
adófizető, továbbá arra is koncentrál, hogy a béreket kifizesse. Pedig
válsághelyzetben lehet, hogy valami más megoldás kellene. Egy más ágazatban
piaci körülmények között működő cég mit csinál? Először a termeléshez szükséges
feltételrendszert próbálja favorizálni. Néha előfordul, hogy elmaradnak az
állami kötelezettségek teljesítésével. Emlékezetes: jó néhány évvel ezelőtt
például az úgynevezett nagy stratégiai ágazathoz tartozó cégeknek vagy a
kiemelt élelmiszeriparnak még a tb-járulékot is elengedték, sok milliárd
forintot vagy egyéb más kedvezményeket biztosítottak.
Van
ennek az egészségügyi szektornak egy privát része is, amely néhány területen
bizony igen meghatározó. Az európai cégcsoportnak most már közel 40
diagnosztikai központja van Magyarországon és Kelet-Európában. Meggyőződésem,
hogy bármelyik ilyen válsághelyzetbe kerülne és tönkremenne, hát nagyon nem
siratná igazából senki, legfeljebb a szerződéseket megszüntetnék velük a
finanszírozók. Ilyen szempontból talán nincs is már esélyegyenlőség ebben a
kérdésben, mert ez magán- szektor, ez játssza el a piacgazdaság szabályai
szerint a halálát vagy a fejlődését és érvényesülését, de az állami szektort
hagyjuk úgy, ahogy van, majd csak történik valami, és nézzük ennek vergődését
és további leépülését. Meggyőződésem, hogy amikor a döntéshozók és a
politikusok, kormánytagok is azt mondják: sajnos ennyi a pénzünk, ennél többet
nem tudunk most az egészségügyre biztosítani (mint az látható a 2005-ös
költségvetési előirányzatok ismeretében is, bár bizakodjunk, hátha azok még
változni fognak), szíves figyelmükbe ajánlható Kornai János professzor
megállapítása, amely szerint nem fontos az államnak mindig pénzügyi segítséget
adni a rendszernek, hanem a speciális eszközrendszerével álljon mögé. A
speciális eszközrendszerhez tartozik a támogatáspolitika, adópolitika,
hitelpolitika stb., tehát sok olyan eszköz van, amellyel a politika elő tudná
segíteni közvetlen pénz-befecskendezés nélkül is a kórházak likviditási
helyzetét, fennmaradását, akár még a fejlődését is. |