Foglalkoz(z)unk a betegjogokkal az egészségügyi felsőoktatásban?(!) |
Foglalkoz(z)unk a betegjogokkal az egészségügyi felsőoktatásban?(!) Dr. Pogány Magdolna főiskolai docens Szegedi Tudományegyetem Egészségügyi Főiskolai Kar Védőnő Szak
A
Szegedi Tudományegyetem Egészségügyi Főiskolai Kara egyes szakain a
képzési programok része az egészségügyhöz kapcsolódó jogi ismeretek
oktatása. Az 1997. Évi CLIV. tv. az egészségügyről hatálybalépése óta a
tananyag részét képezi a betegjogok oktatása.
A különböző szakok képesítési követelményei, valamint a rendelkezésre álló óraszámok más-más keretet biztosítanak a hallgatók és az oktatók részére a betegjogokkal történő foglalkozásra. Az előadás ezeknek a kereteknek a bemutatásával, valamint 239 diplomás ápoló, 50 gyógytornász, és 24 általános szociális munkás (egészségügyi orientáció) hallgató által, különböző szempontok alapján megírt beszámolója alapján dolgozza fel a hallgatók tapasztalatait a betegjogok gyakorlatban történő érvényesüléséről. Végső konklúzióként úgy fogalmazhatunk, hogy a betegjogok, mint önálló tantárgy oktatása szükséges, de nem elégséges az alapvető szemléletváltáshoz. Feltétlenül törekednünk kell arra, hogy integráltan, más tudományterületek részeként is foglalkozzunk ezzel a kérdéskörrel, hogy igaz legyen az egyik gyógytornász hallgatónk megállapításának első mondata és fel sem merüljön a második. „Ahogy ezeket a jogszabályokat olvastam arra gondoltam, hogy ezeknek a dolgoknak annyira természetesnek kellene lenniük, hogy talán nem is lenne szükséges törvénybe foglalni őket. Aztán rájöttem, hogy hiába vannak jogszabályokban megfogalmazva, sajnos mégsem tartják be őket teljes körűen.” |